ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.11.2013, 16:20
شش محافظ سفارت ايران در بيروت کشته شدند

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲

خبرگزاری رویترز اعلام کرد القاعده مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را پذیرفت. دو عامل انتحاری که قصد داشتند به سفارت ایران در بیروت حمله کنند خود را در مقابل سفارت منفجر کردند که در این دو رویداد دست‌کم ۲۳ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ بر اساس آمارهای اولیه در این انفجار‌ها که در منطقه “الجناح” در ضاحیه واقع در جنوب بیروت و صبح امروز (سه‌شنبه) رخ داده، دست‌کم ۲۳ تن کشته و حدود 146 تن دیگر زخمی شده‌اند.

انفجارها در ۱۰ متری سفارت ایران به وقوع پیوست و خسارات زیادی به ساختمان سفارت ایران در بیروت وارد شد.

در این انفجارها ۱۲ خودرو در آتش سوخت و شش ساختمان در اطراف سفارت ایران نیز دچار خساراتی شدند.

براساس گزارش خبرگزاری ايرنا «حاج رضا » مسئول حفاظت سفارت ايران و محافظ شخصی سفير در ميان کشته شدگان هستند.

پیشتر اعلام شده بود که ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی سفارت ایران در این بمبگذاری جان باخته است.
خبرگزاری فارس گزارش داده که رايزن فرهنگی ايران ۵۴ ساله بوده و پيش از اين مديرکل بخش آفريقا- عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.

از سوی دیگر یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت حمله به سفارت ایران را برعهده گرفت. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گردان‌های عبدالله عزام، که از شبه نظامیان وابسته به القاعده هستند مسئولیت حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفتند.

سراج الدین زریقات، یکی از رهبران القاعده گفت که عملیات حمله به سفارت ایران در بیروت عملیاتی انتحاری بوده که توسط دو تن از شهروندان سنی لبنانی انجام شد.

بنا به اعلام منابع خبری این حمله در واکنش به دخالت ایران در جنگ داخلی سوریه در حمایت از رژیم بشار اسد صورت گرفته است.

هم‌چنین بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا در بیروت، دو انفجار به فاصله دو دقیقه به وقوع پیوسته که در انفجار اول یک عامل انتحاری با موتورسیکلت به سوی موانع امنیتی سفارت حرکت کرده و خود را منفجر کرده و در انفجار دوم یک عامل انتحاری با خودروی “رنو” بمب‌گذاری شده‌اش خود را منفجر کرد. پس از انفجار نیروهای امنیتی اطراف محل انفجار را محاصره کردند.

در همین حال به گزارش سایت النشره، سفارت ایران از سلامت غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان خبر داده و عنوان داشته که خود سفارت هدف قرار نگرفته است.

شبکه المیادین نیز گزارش داد که بر اثر این انفجارها، سفیر یمن در لبنان جراحت‌های سطحی برداشته است.

از سوی دیگر نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان از اداره مدیریت بحران و بلایای طبیعی خواسته تا جلسه اضطراری تشکیل دهند.

در همین حال شخصیت‌های ارشد و گروه‌های مختلف لبنان انفجار امروز جنوب بیروت را به شدت محکوم کردند.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، تمام سلام، نخست‌وزیر مکلف لبنان انفجار منطقه الجناح در بیروت را محکوم کرده و عنوان داشت، این انفجار یک جنایت تروریستی است که به دنبال جنایات‌ها و اقدامات خرابکارانه در مناطق مختلف کشور رخ داده است که هدف از آن بر هم زدن ثبات و وحدت ملی لبنان است.

وی تصریح کرد: بهترین پاسخ به عاملان این طرح‌ها که خون مردم را در الجناح ریختند، صبر و پر کردن تمام شکاف‌ها در عرصه وحدت ملی کشور است.

نخست‌وزیر مکلف لبنان از تمام مسئولان لبنانی خواست تا میزان تنش‌ها در کشور را کاهش دهند و لبنان را از تمام اقداماتی که به بر هم زدن ثبات و امنیت آن می‌انجامد، دور کنند.

تمام سلام اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌های امنیتی لبنان به انجام تحقیقات درخصوص این انفجار تروریستی بپردازند و عاملان آن را شناسایی و آنها را محاکمه کنند.

در همین راستا، امین الجمیل، رئیس حزب الکتائب انفجار الجناح را که شهروندان را هدف قرار داد، محکوم کرد و عنوان داشت که این انفجار در راستای اقدامات تروریستی و توطئه‌هایی است که لبنان را هدف قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن هر منطقه‌ای به معنای هدف قرار دادن تمام مناطق و اقشار لبنان است.

امین الجمیل همچنین به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای مجروحان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

در همین راستا، علی عمار، از اعضای فراکسیون وابسته به مقاومت در پارلمان لبنان انفجار منطقه جناح را یک جنایت تروریستی خواند و خطاب به عاملان این انفجار گفت: هر چقدر که شما بیشتر دست به کشتار ما و مردم ما بزنید مردم ما بیشتر آگاه می‌شوند.

هم‌چنین جنبش الامه تاکید کرد که انفجار جناح در راستای خدمت‌رسانی به رژیم صهیونیستی و طرح‌های تکفیری و جنایتکارانه در منطقه است.

علی المقداد از اعضای فراکسیون وفا به مقاومت در پارلمان لبنان نیز اظهار کرد که این انفجار نمی‌تواند قدرت محور مقاومت را در هم بشکند.

هانی قبیسی، از نمایندگان لبنانی نیز خاطرنشان کرد که این انفجار یک اقدام تروریستی است که بدون استثنا تمام لبنانی‌ها را هدف قرار داده است.

این مقام لبنانی عنوان داشت که ثبات در لبنان مورد تهدید واقع شده است.

ماهر حمود، از ائمه مساجد در صیدا نیز این انفجارها را به شدت محکوم کرده و اظهار داشت، جریان تکفیری در منطقه در این جنایت دست دارد.

وی تاکید کرد: عاملان این اقدامات بیمار بوده و این انفجار بخشی از تصمیم اسرائیل برای ناآرام کردن منطقه است.

هم‌چنین سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان (رهبر جناح طرفدار غرب) نیز این اقدام را اقدامی تروریستی توصیف کرده و به شدت محکوم کرد. وی تاکید کرد که لبنان باید از چنین حوادثی دور نگه داشته شود.