ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.11.2013, 9:21
برنامه «خانه همبستگی مهر» در روز جهانی حقوق بشر

بیانیه خانه همبستگی مهر
در روز بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر
و در بیست و پنجمین سالگرد
کشتار تابستان ١٣٦٧

فرارسیدن روز جهانی حقوق بشر برای ایرانیان آگاه و وجدانهای بیدار فرصتی است که در برابر حکومت اسلامی، این ناقض جدی حقوق انسانی و عامل بحران حقوق بشر در میهنمان باورمند و امیدوارانه بایستند.

اعدام های پی در پی و گسترده کنونی و انتقام گیری و کشتارهای بدون محاکمه در زندانها در پی ناآرامی های مناطق قومی سیستان، بلوچستان و کردستان در تمامی جنبه ها و جلوه هایش تکرار تلخ و ناگوار اعدامهای مرداد و شهریور ٦٧ را یاد آورند!

امسال در ٢٥مین سالگرد کشتار سال ٦٧ در زندانهای سیاسی ایران، کنشگران حقوق بشر و انسانهای آگاه کوشیدند تا با طرح گسترده آن بیداد و جنایت به جهانیان و هم میهنانمان هشدار دهند و بویژه از این رو هشدار دهند که بفراموشی سپردن این بیداد بزرگ بوقوع پیوسته در تاریخ نزدیک با تکرار آن جنایتها و پایمال شدن مجدد حقوق و نقض آزادیهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تداوم خواهد یافت.

تغییر کابینه و فضای پبش و پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماههای اخیر نمی‌تواند زمینه‌ای برای خوش خیالی درباره رژیم ولایت فقیه باشند.

اکنون اما موج اعدامهای بدون محاکمه و خشونت و ترور دولتی علیه زندانیان نه بدست دولت احمدی نژاد، بلکه همچون سال ٦٧ بدست جوخه‌های اعدام قوه قضائیه و به دستور ولی فقیه  و بدست همان حاکمان شرع و دادستانها و امنیتی های کارگزار اعدامهای سال ٦٧، از قبیل مصطفی پور محمدی، نیری، رئیسی، اژه ای، لاریجانی و غیره که در واقع «دولت موازی» و یا «دولت پنهان» ولایت فقیه میباشند، به اجرا گزارده میشود. اکنون این کارزار گسترده نقض حقوق بشر و ارعاب و زهرچشم گرفتن از مردم و آگاهان و مبارزان جامعه را قوه قضائیه و دستگاههای نظامی ـ امنیتی ولی فقیه برعهده گرفته اند تا فضای سیاسی را مهار کرده و امیدهایی را که با تغییر رئیس جمهور در ماههای اخیر در بین مردم نسبت به بهبود اوضاع جامعه و تغییر سیاست خارجی کشور ایجاد شده است، محو و نابود سازند.

در آستانه روز جهانی حقوق بشر یکبار دیگر یادآوری و تاکید میکنیم که ماهیت ارتجاعی و ضدانسانی رژیم ولایت فقیه در قوانین آن، یعنی در قانون اساسی، قوانین مدنی، قانون مجازات، آئین دادرسی مدنی، قوانین اقتصادی و مالی، قانون انتخابات، قانون و حقوق کار، قانون اداری و مقررات و آئین نامه های فرهنگی و اجتماعی و نظامی و امنیتی آن بازتاب و تبلور یافته است.

رژیم ولایت فقیه و استبداد دینی با دیدگاههای اسلامی ـ شیعی بنیادگرایانه و با تسلط مطلق فقیه بر قوه های سه گانه و بر همه عرصه های سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی، عامل اصلی بحران همه جانبه و بحران حقوق بشر در ایران است. برغم همه فریبکاریهای ولی فقیه و عقب نشینی های دوره ای و موضعی یکی از قوه های اجرائیه، قضائیه و یا مقننه رژیم ولائی ـ نظامی از بنیاد ضد انسان و فاقد مشروعیت اخلاقی و اجتماعی است.

ما همراه و همصدا با نهادها و کنشگران حقوق بشر میهنمان هشدار می دهیم که هرگونه فریفتگی و خودفریبی و فریبکاری در پیرامون ماهیت رژیم ولایت فقیه بدست عده ای بنام «روشنفکر» دینی و یا «روشنفکر» سکولار بمنظور مشروعیت بخشی و ایجاد امید های کاذب و برآشفتن اذهان و افکار عمومی با پراکندن مغلطه و دروغ راه به ناکجا آباد و ویرانی در میهنمان خواهد برد.

ما همچنان یادآور میشویم که آزادیخواهان و کنشگران حقوق بشر، بویژه در دو دهه اخیر بهای سنگینی برای پیشبرد، شناسائی و اعتبار بخشیدن به منشور جهانی حقوق بشر پرداخته اند و فشارها و مرارتهای بسیاری را به جان خریده اند. از اینرو شایسته است که بر بستر این مبارزه و تلاش ملی از این دستاوردها و ارزشهای آفریده شده هوشیارانه نگاهبانی نمایند و هرچه بیشتر برای شفافیت بخشی و جاانداختن مفاهیم و مقولات و موازین منشور جهانی حقوق بشر بکوشند. شناخت و شناسائی و باور ژرف به جهانشمولیت، اعتبار اخلاقی، بنیادی بودن و اولویت این حقوق به همه ما یاری خواهد رساند تا در پیشبرد این امر در ایران امروز گامهای استوارتری به جلو برداریم. هرگونه بی اعتبار ساختن و کم بها دادن به این مبارزه پیگیر با بهانه ها و استدلالهای گوناگون (از قبیل اینکه برخی دولتهای غربی نیز به حقوق بشر اعتقادی ندارند و یا آنان نیز از ایران و کشورهائی چون عربستان سعودی باج میگیرند و بنابراین حقوق بشر بهانه و دستاویزی است برای سرکوب ملتها و غیره) خواسته یا ناخواسته آب به اسیاب دولتهای خودکامه و استبداد دینی ولایت فقیه خواهد ریخت. مبنای ارزش گذاری و اعتبار اخلاقی مبارزه حقوق بشری در درون و در ساختار این منشور بین المللی و در پیمانهای پیوست آن نهفته است نه در تلقی و در رفتار و عملکرد این یا آن دولت.

آزادیخواهان و تلاشگران راستین حقوق بشر تنها با سازماندهی مجراهای توان و فشار مردم و با تحمیل و عقب نشاندن واقعی رژیم برای ایجاد تغییرات ساختاری در قوانین فوق، از رهگذار پایه گذاری و گسترش نهادهای مردمی و شبکه های اجتماعی و رسانه های آگاهی بخش و با اعمال فشار همراه با سازمانهای حقوق بشری بین المللی می توانند راه پرفراز و نشیب دمکراسی در میهنمان را هموار سازند.

در آستانه روز جهانی حقوق بشر یکبار دیگر بانگ دادخواهی مان را به گوش جهانیان میرسانیم و برای:

ـ از بین بردن مجازات اعدام
ـ پایان دادن به شکنجه و مجازات های گوناگون در زندانها
ـ آزادی همه زندانیان سیاسی ـ عقیدتی در ایران
ـ آزادی انتخابات، بیان، قلم، مطبوعات، نشر کتاب و فعالیت های هنری
ـ رفع سانسور از صدا و سیما
ـ رفع فیلترینگ و گردش آزاد اطلاعات
ـ آزادی اجتماعات و سازمانهای مدنی ـ صنفی ـ سیاسی
ـ استقلال قوه قضائیه و وکلای دادگستری
ـ احقاق حقوق زنان، کارگران، زحمتکشان، جوانان، دانشجویان، معلمان و پرستاران
ـ شناسائی حقوق اقلیتهای قومی، دینی، عقیدتی، جنسی
ـ به رسمیت شناختن حقوق کودکان و بویژه کودکان بی سرپرست

به پا می خیزیم.

به مناسبت گرامی داشت روز جهانی حقوق بشر، «خانه همبستگی مهر» برنامه ای تدارک دیده است. از هم میهنان گرامی صمیمانه دعوت می‌نماییم با شرکت خود در این مراسم ما را مورد پشتیبانی قرار دهند.

زمان برنامه:
یکشنبه ١٥ دسامبر ٢٠١٣ میلادی
برابر با ٢٤ آذر ماه ١٣٩٢ خورشیدی
از ساعت یک تا چهار بعدازظهر

مکان برنامه:

Evangelische Studierendengemeinde (ESG)
Bachemer Str. 27
50931 Köln (Lindenthal)

مضمون برنامه:

سخنرانی ناصر کاخساز: رفورماسیون، حقوق بشر و حرکت اصلاح طلبی در ایران

گفتگوی سهیلا ستاری با کوشندگان خانه همبستگی مهر:

* علی اصغر سلیمی: نگاه گسترده و غیر گزینشی به حقوق بشر
* حمید فروغ : آزادی بیان و عقیده
* ضرغام محمودی : ٢٥مین سالگرد جانباختگان سال ٦٧
* فرشید یاسائی : گزارشی پیرامون مجازات اعدام در ایران

مراسم نامگذاری سالانه درخت آزادی و حقوق بشر ایران برای سال ٢٠١٤
«به یاد جانباختگان دهه شصت ایران»
با حضور شهردار منطقه خانم بلومر فررکر در پارک حقوق بشر و در ساعت سه بعدازظهر

گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر به زبان آلمانی

موسیقی: اسکندر آبادی

فیلم: محسن شایسته

پیامها و بحث آزاد

گردانندگان: سهیلا ستاری، عباس سلیمی

خانه همبستگی مهر
نوامبر ٢٠١٣