ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.11.2013, 19:05
لحظه به لحظه با روز دوم مذاکرات ژنو

جلسه سه جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد

جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران در ژنو آغاز شده است. جان کری روز جمعه در یک سفر از پیش تعیین نشده به ژنو سفر کرد.
دویچه وله فارسی
دیدار وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ژنو (۲۱ به وقت تهران) در دفتر کا‌ترین اشتون در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد برگزار شود. دیدار وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ساعت ۱۸:۳۰ به
وقت ژنو (۲۱ به وقت تهران) در دفتر کا‌ترین اشتون در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد برگزار شود.
پیش‌تر گزارش شده بود که در این نشست درباره‌ی متن تفاهمنامه مشترک، گفت‌وگو خواهد شد.
• به گزارش خبرگزاری فارس دیدار وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ژنو در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.
پیش‌تر گزارش‌های تایید نشده از برگزاری نشست سه جانبه کری، ظریف و استون در روز شنبه منتشر شده بود.
• کا‌ترین اشتون و جان کری پیش از نشست سه جانبه با ایران با یکدیگر دیدار کردند. خبرگزاری‌ها همچنین از حضور لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه در نشست کری و اشتون خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی گفته است که بیانیه مشترک ایران و شش قدرت جهانی برای قرائت در نشست نهایی در حال تنظیم شدن است.
• خبرگزاری فارس نوشته است که خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از توافق احتمالی در ژنو به معنای تامین منافع ایران در این مذاکرات نیست.
به نظر می‌رسد تندرو‌ها در ایران همچون اسرائیل از توافقات احتمالی میان این کشور و شش قدرت جهانی چندان خشنود نیستند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اکانت تویی‌تر رسمی خود نوشت: «ایرانیان حالا نسبت به قبل خیلی راضی و خشنود هستند زیرا آن‌ها همه چیز به دست آوردند اما هیچ چیزی از دست نداند.»
وی پیش‌تر نیز در توئی‌تر خود نوشته بود: «اگر خبرهای ارسالی از ژنو درست باشد، این توافق قرن برای ایران خواهد بود.»
• خبرگزاری روی‌تر گزارش داد که یوکیوآمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد.
این سفر که روز دوشنبه صورت خواهد گرفت در پی دعوت مقامات ایرانی از وی صورت می‌گیرد.
• مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده ایران در ژنو با اشاره به انجام مذاکرات کار‌شناسی گفت: «این مذاکرات اکنون به جایی رسیده که ملاقات سه جانبه بین ظریف، اشتون وجان کری صورت گیرد.»
وی تصریح کرد که متن تفاهم‌نامه آماده است و مذاکرات اولیه در مورد این متن در جلسه سه جانبه صورت می‌گیرد
روانچی افزود: «اطلاعاتی از جزئیات داریم ولی بهتر است اکنون درباره آن صحبت نکنیم.»
• بر اساس گزارش‌ها، دیدار سه جانبه جان کری، محمد جواد ظریف و کا‌ترین اشتون تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.
پیش‌تر محمد جواد ظریف با هیات چینی حاضر در مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرد. نماینده هیات چینی به خبرنگاران گفت که همه برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنند.
• عراقچی می‌گوید که ممکن است به علت حساسیت مسایل، ممکن است مذاکرات تا نیمه‌های شب و یا حتی روز شنبه ادامه یابد و یا به دوره‌های بعد موکول شود.
ابن مذاکره کننده ارشد با بیان اینکه اخبار مربوط به توافق ایران با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد را تایید نمی‌کند، افزود: «غنی‌سازی از اصول و حقوق ما است، اما درباره اندازه، ابعاد و سایز ان می‌توان مذاکره کرد.»
• عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با تایید خبر دیدار محمدجواد ظریف و جان کری گفت: ظریف یک جلسه سه جانیه با کا‌ترین اشتون و جان کری خواهد داشت.
به گفته آقای عراقچی مذاکرات به مراحل «حساس» و «پیچیده» رسیده است و با توجه به این شرایط، اشتون از ظریف خواسته است که درباره‌ی متن تفاهمنامه مشترک، این جلسه‌ی سه جانبه برگزار شود.
• روز دوم مذاکرات ایران و پنج کشور دائم عضو شورای امنیت در ژنو به مراحل حساسی نزدیک شده است. به نوشته خبرگزاری‌ها نیاز برای تصمیم‌گیری در سطوح بالا‌تر، وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ را به ژنو کشیده است.
جان کری در بدو ورود به ژنو در جمع خبرنگاران گفت که تاکنون هیچ توافق مشخصی به دست نیامده است. وی افزود که هیچکس نباید در مورد نتایج این مذاکرات دچار سو تفاهم شود.
به گفته وزیرامورخارجه آمریکا هنوز فاصله زیادی در برخی نقاط بسیار مهم میان دو طرف وجود دارد که باید در مورد آن‌ها گفت‌وگو کرد.
• بامداد جمعه هشتم نوامبر (۱۷ آبان) جان کری، وزیرامورخارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در سفری از قبل برنامه‌ریزی نشده به ژنو خواهد رفت.
ساعاتی پس از انتشار این خبر، گزارش‌هایی از حضور گیدو وستروله، وزیرامورخارجه آلمان، لورن فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه و ویلیام هیگ وزیرامورخارجه بریتانیا در مذاکرات ژنو منتشر شد.