ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.11.2013, 19:05
حکم اعدام شیرکو معارفی بدون اطلاع وکیل‌اش اجرا شد

احمد سعید شیخی: بدون ابلاغ به ما حکم اعدام شیرکو معارفی اجرا شد

احمد سعید شیخی، یکی از وکلای شیرکو معارفی، زندانی کردی که امروز صبح دوشنبه ۱۳ آبان ماه اعدام شد با تایید این خبر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «از خبرگزارهای متوجه اعدام شدن موکلم شدم بارها با خانواده اش تماس گرفتم تا بالاخره در ساعت ۴ عصر موفق شدم با یکی از اعضای خانواده اش صحبت کنم. او خبر را تایید کرد و گفت دارند می روند تا جنازه را بگیرند.»

احمد سعید شیخی، یکی از وکلای شیرکو معارفی، زندانی کردی که امروز صبح دوشنبه ۱۳ آبان ماه اعدام شد با تایید اعدام موکلش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «از خبرگزارهای متوجه اعدام شدن موکلم شدم بارها با خانواده اش تماس گرفتم تا بالاخره در ساعت ۴ عصر موفق شدم با یکی از اعضای خانواده اش صحبت کنم. او خبر را تایید کرد و گفت دارند می روند تا جنازه را بگیرند.»

شیرکو معارفی، ۳۳ ساله اهل بانه از فعالان سیاسی و مدنی کرد در آبان سال ۱۳۸۷ در میان مرز ایران وعراق، در حالی‌که قصد داشت از کردستان عراق وارد ایران شود دستگیر شد. او در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات  «عضویت در حزب کومله، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا»  محکوم به اعدام شد و دادگاه تجدید نظر نیز این حکم  را تایید کرد و در جریان اعاده دادرسی نیز حکم اعدام مجددا تایید شد.

پیش از این یکبار سایت های خبری در روز دهم اردبیهشت ۱۳۹۰ خبر از اعدام شیرکو معارفی داده بودند که احمد سعید شیخی، وکیل او آن را تکذیب کرد. آقای شیخی در گفتگوی قبلی خود با کمپین در سال ۱۳۹۰ اعلام کرده بود که امیدوار است حکم اعدام او لغو شود.

احمد سعید شیخی با غیرقانونی خواندن این عمل بدون ابلاغ به وکلای زندانی گفت: « به موجب قانون مسولان باید پیش از اجرای حکم به وکلا حکم اعدام موکلشان را ابلاغ کنند و همچنین باید به خانواده زندانی هم ابلاغ می شد. من هنوز در شوکم که خبر اعدام موکلم را از طریق رسانه ها شنیدم.»

آقای شیخی با اشاره به اینکه آنها امیدوار بودند شیرکو معارفی از اتهام «محاربه» تبرئه شود، گفت: «با توجه به وضعیتی که پرونده داشت و انتظاری که ما داشتیم توقع داشتیم شیرکو از این اتهام تبرئه شود و اعدام نشود.»

همچنین خلیل بهرامیان، یکی دیگر از وکلای شیرکو معارفی با اعلام اینکه اجرای حکم اعدام موکلش به او نیز ابلاغ نشده است گفت: «اجرای حکم بدون اطلاع به آنها غیرقانونی بوده است» آقای بهرامیان به کمپین گفت تا کنون هیچ کدام از مقامات قضایی به او علت آن را پاسخ نداده اند.

۱۶ مهرماه امسال کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و مرکز اسناد حقوق بشر ایران با انتشار بیاینه‌ای اعلام کردند که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی وضعیت اعدام ها در ایران تغییری نکرده است و از ۱۲دی تا زمان انتشار بیانیه بیش از ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شده اند.