ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.10.2013, 7:08
پگاه آهنگرانی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد

مادر پگاه آهنگرانی تایید کرد که وی به 18 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

منیژه حکمت در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مطالب منتشر شده پیرامون صدور حکم محکومیت پگاه آهنگرانی اظهار کرد: وی در دادگاه بدوی به ریاست قاضی “مقیسه” به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

وی توضیح داد: پگاه آهنگرانی قریب به سه سال است که از طرف دادسرای امنیت تهران ممنوع‌الخروج است و به‌رغم دعوت از سوی جشنواره‌های مختلف، موفق به حضور در آن‌ها نشده است. به عنوان مثال، هم‌اینک فیلم «دربند» که این بازیگر برای بازی در آن موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده، بدون وی در جشنواره شیکاگو حضور دارد.

منیژه حکمت، کارگردان، تهیه‌کننده سینما و مادر پگاه آهنگرانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به شرایط حال حاضر کشور و جو همدلی ایجاد شده بین مردم و بویژه هنرمندان، محدودیت‌های اعمال شده بر روی این بازیگر و سینماگر کاسته شده و در رای صادر شده تجدیدنظر شود.

پگاه آهنگرانی بازیگر زن سینما و از حامیان انتخاباتی آقای روحانی بود.

روز گذشته خانم حکمت در پیج فیس بوک خود نوشته بود:

“نجابت زياد كثافت بهمراه دارد، بعلت شرايط سعى كردم آروم باشم ولى سكوت ما را حمل بر مجرم دانستن كردن، فردا به دوستانم در فيس بوك خواهم گفت كه چه اتفاقى براى پگاه دارن رقم ميزنند، برادران نجابت ما را ديديد و شرم نكرديد و ما را مجبور به اطلاع رسانى با مردم عزيز ميهنم ميكنيد، مردم قضاوت خواهند كرد . اميدوارم جواب قانع كننده اى راجع به دستگيرى دو سال و نیم گذشته و ادامه ماجرا داشته باشيد.”

علیرغم اینکه عنوان این نوشته تاکید بر بازداشت نشدن خانم آهنگرانی بوده است، ولی برخی روزنامه‌های صبح امروز تهران، به نقل از فارس خبر بازداشت وی را منتشر کرده‌اند.

همزمان با انتشار خبر حکم محکومیت این بازیگر سینما، گزارش‌های ضد و نقیضی درباره بازداشت خانم آهنگرانی منتشر شد. از جمله، خبرگزاری فارس روز دوشنبه به دستگیری این بازیگر سینمای ایران در شامگاه یکشنبه اشاره کرد و در خبری، از او با نام «پ. الف» نام برد.

این خبرگزاری نوشت که «هنوز از علت دستگیری این بازیگر اطلاعی در دست نیست و مشخص نشده است که وی به چه اتهامی بازداشت شده است.»

فارس افزوده است که «مسئولان قضایی کشور هنوز در خصوص علت بازداشت وی اظهارنظری نکرده‌اند.»

این در حالی است که منیژه حکمت بازداشت دخترش را تکذیب کرده است.

پگاه آهنگرانی فرزند منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی، کارگردانان سینمای ایران، پیش از این در تیرماه سال ۹۰ نیز بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده‌بود.

وی قرار بود در آن تاریخ به آلمان سفر کرده و در رابطه با جام جهانی فوتبال زنان برای شبکه دویچه‌وله، وبلاگ‌نویسی کند.

سایت دویچه‌وله خبر داده بود که این بازیگر سینما یک روز قبل از پرواز به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی احضار، و تهدید شده بود در صورت تلاش برای خارج شدن از کشور، بازداشت خواهد شد.

این گزارش هم‌چنین افزوده بود که به دنبال «تهدیدهای بیشتر»، خانم آهنگرانی تصمیم گرفت که به آلمان سفر نکند ولی روز ۲۳ تیرماه مشخص شد که وی چهار روز پیش از آن بازداشت شده است.

پگاه آهنگرانی در سال‌های گذشته نیز برای گزارش جشنواره فیلم برلین به این کشور سفر کرده بود و تا کنون چندین فیلم مستند نیز ساخته است.

وی از طرفداران جنبش اصلاح‌طلبان در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بود و در انتخابات سال ۸۸ نیز از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که در زمان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، پگاه آهنگرانی از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.