ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.10.2013, 9:16
نرخ بیکاری در میان جوانان ایران ۲۶ درصد

دیروز رییس مرکز آمار ایران با «بحرانی» خواندن بیکاری جوانان به دو ضلع دیگر مثلث هشدار دهنده پیوست. پیش از او رییس جمهور و وزیر کار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هریک جداگانه و به کرات هشدار داده بودند.

عادل آذر با تشریح جزییات گزارش این مرکز در مورد نرخ بیکاری در آخرین جلسه شورایعالی اشتغال به ریاست معاون اول رییس جمهوری، اعلام کرد: «اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، دو برابر نرخ بیکاری کل (۲/ ۱۲ درصد) باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران زا قرار گرفته‌ایم.» طبق آمارهای موجود در مرکز آمار ایران، در سال ۸۳ نرخ بیکاری جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال، ۲۴ درصد بود که این رقم در سال ۹۰ به ۵/ ۲۶ درصد رسیده است. نرخ بیکاری در جوانان شهری و روستایی در این رده سنی هم متفاوت است.

در سال ۸۳ بیکاری جوانان شهری ۵/ ۳۰ درصد و بیکاری جوانان روستایی ۴/ ۱۴ درصد ذکر شده است. در سال ۹۰ تغییرات عمده‌ای در آمار بیکاری جوانان شهری رخ نداد و این رقم با نیم درصد کاهش به ۳۰ درصد رسید درحالی که بیکاری در جوانان روستایی با ۴/ ۵ درصد رشد به ۸/ ۱۹ درصد افزایش یافت. این به این معنی است که دولت‌های احمدی‌نژاد نه تنها نتوانست معضل بیکاری جوانان شهری را برطرف کند بلکه به بیکاری جوانان روستایی هم دامن زد. علاوه بر این‌ها مرکز آمار ایران آمار بیکاری جوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال را هم منتشر کرده است. در سال ۸۳ بیکاری جوانان این رده سنی ۲۴ درصد بود که در پایان سال ۹۰ به ۸/ ۲۵ درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری جوانان شهری این رده سنی در سال ۸۳ حدود ۷/ ۲۳ درصد بود و این رقم در سال ۹۰ به ۸/ ۲۴ درصد رسیده است. بیکاری جوانان روستایی در این گروه سنی به اوج رسیده و نسبت به سال ۸۳ حدود دوبرابر شده است. نرخ بیکاری جوانان روستایی بین ۱۵ تا ۲۹ سال در آخرین سال دولت خاتمی ۸/ ۱۲ درصد بود درحالی که این رقم در پایان سال ۹۰ به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

شرق نوشت: بیکاری به بحران رسید. این مهم‌ترین بخش اطلاع رسانی رییس مرکز آمار ایران در جلسه شورایعالی اشتغال است که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. «عادل آذر» که در دولت دهم چندان علاقه‌ای به اعلام آمار از جمله نرخ تورم نداشت با حضور در این جلسه برای اولین بار نرخ بیکاری جوانان را بحرانی خواند: «اگر نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال که هم اکنون ۲۶ درصد است، دوبرابر نرخ بیکاری کل (۲/ ۱۲) درصد باشد، به معنای این است که از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران زا قرار گرفته‌ایم.» او در این جلسه گزارشی برای ارایه همراه خود برده بود که نکات مهم دیگری هم داشت. برای نمونه، آذر نرخ بیکاری جوانان استان لرستان را با ۵۰ درصد، بالا‌ترین نرخ بیکاری کشور اعلام کرد و پایین‌ترین نرخ بیکاری را مربوط به استان‌های شمالی و استان گلستان دانست. آنگونه که «مهر» آورده، او در ادامه به نرخ مشارکت اقتصادی اشاره کرد: «نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت فعال ۳۸ تا ۳۹ درصد است که این رقم باید بالای ۴۰ درصد باشد.»

عادل آذر دیروز با آمار و ارقامش تنها کسی نبود که بیکاری را بحرانی خواند. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه نیز بیکاری را چالش جدی دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: «ایجاد شغل برای جوانان تحصیلکرده و جویای کار یکی از چالش‌های جدی برای کشور است.» بحرانی شدن بیکاری و تبدیل آن به جدی‌ترین چالش دولت باز هم ادعای ایجاد هفت میلیون شغل در طول عمر هشت ساله دولت‌های نهم و دهم را زیر سوال برد. عباسی، آخرین وزیر کار دولت دهم در ماه پایانی دولت دهم اعلام کرد: «از طریق مشاغل خرد و خوداشتغالی در هشت سال گذشته حدود هفت میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است که البته برخی از مجموعه‌ها آمار خروجی‌های نیروی کار را از این رقم کم می‌کنند، مثلا بازنشسته‌ها از آن کاسته می‌شود اما در این مدت هفت میلیون شغل جدید ایجاد شده است.»

البته آن زمان هم که دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد ادعای ایجاد هفت میلیون شغل را داشت مورد اعتراض عده‌ای از کار‌شناسان قرار گرفت اما این اعتراض‌ها هرگز توسط مسوولان دولتی و آماری کشور تایید نشد. مسعود نیلی، یکی از برجسته‌ترین اقتصاددانان ایران فروردین سال جاری با حضور در یک برنامه تلویزیونی با انتشار آمار و ارقام تکان دهنده از ایجاد شغل در دولت‌های نهم و دهم یکی از معترضان بود. او در این برنامه اعلام کرد: «در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، میزان اشتغالزایی خالص سالانه تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ بوده که بسیار ناچیز و در حد صفر است.» با این حال دولت جدید طبق وعده‌ای که داده باید در مدت صد روز آمار و ارقام درست هر بخش را استخراج و به اطلاع عموم برساند. با پایان یافتن این مهلت است که می‌توان برنامه ریزی درستی برای ایجاد شغل و کاهش بیکاری داشت.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، وضعیت بیکاری زنان به شدت بحرانی‌تر است. از مجموع ۳۹۲ شهر کشور، ۱۰۳ شهر در بخش زنان دارای نرخ بیکاری بالای ۱۵ درصد و ۷۷ شهر دارای بحران بیکاری برای زنان و نرخ بالای ۳۰ درصد است. بهترین اشتغال زنان در شهر ماهنشان زنجان با نرخ بیکاری ۴/ ۱ درصدی و بد‌ترین شهر‌ها برای جست‌و‌جوی شغل توسط زنان در ایلام، اندیمشک، هیرمند، جوانرود، گچساران، بندرانزلی، خرم آباد و اردکان با نرخ بیکاری بالای ۴۰ تا ۲/ ۵۴ درصد است.

تهران نیز با وجود قرار داشتن در کانون تجمع مراکز صنعتی و اداری کشور، دارای وضعیت نامناسبی برای بیکاری زنان است و در این استان نیز زنان فرصت کافی برای ورود به بازار کار پیدا نمی‌کنند. از مجموع ۱۴ شهر این استان ۱۲ شهر دارای نرخ نامناسب بیکاری برای زنان است و تنها دو شهر دماوند با ۶/ ۱۴ و شمیرانات با ۳/ ۱۳ درصد در وضعیت بهتری قرار دارند. متوسط نرخ بیکاری زنان در این استان ۶/۲۱ درصد است.

در چهارمحال و بختیاری نیز وضعیت بیکاری برای زنان چندان رضایتبخش نیست و از مجموع هفت شهر این استان، پنج شهر دارای بیکاری بالایی برای زنان است. کوهرنگ با ۳/ ۸ و فارسان با ۳/ ۳۶ درصد؛ بهترین و بد‌ترین وضعیت بیکاری این استان در بخش زنان است. متوسط نرخ بیکاری نیز ۵/ ۲۳ درصد اعلام شد.

خراسان جنوبی فقط یک شهر با بیکاری بالای ۱۵ درصد دارد و آن هم بیرجند است. در این استان هفت شهر با نرخ بیکاری مناسب برای زنان وجود دارد و از این بین نیز شهر سربیشه با ۶/ ۳ و سرایان با ۷/ ۳ درصد بهترین وضعیت را دارا هستند. متوسط نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۱۱ درصد است.