ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2013, 6:15
آمادگی مشروط آمریکا برای کاهش سریع تحریم

یک مقام آمریکایی گفت در صورتی که ایران به سرعت برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش همکاری کند؛ واشنگتن آماده کاهش سریع تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این مقام ارشد در دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: کسی نباید انتظار داشته باشد یک شبه، نتیجه‌ای در مذاکرات ایران و ۱+۵ به وجود بیاید.

وی افزود: اگر ایران به سرعت برای رفع نگرانی‌ها درباره اهداف برنامه هسته‌ای‌اش اقدام کند؛ واشنگتن آماده است به ایران پیشنهاد کاهش سریع تحریم‌ها را ارائه کند.

در سخنان منتشر شده از سوی این مقام آمریکایی، به صراحت درباره اقدامات مورد انتظار از سوی ایران مطلبی بیان نشده است.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز سه شنبه و چهارشنبه این هفته در شهر ژنو سوئیس مرحله جدیدی از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای تهران برگزار کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کا‌ترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسؤولیت رهبری گروه مذاکره کننده ایران و ۱+۵ را برعهده دارند.

گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان است که از چند سال پیش تاکنون سلسله مذاکراتی را با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، ۹ نفر از اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور اعلام کردند این آمادگی وجود دارد در صورتی که ایران گام‌های ملموسی را برای کُندکردن سرعت برنامه هسته ای‌اش بردارد؛ اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران تعلیق می‌شود.

این اعضای مجلس سنای آمریکا در نامه خود اضافه کردند: آمریکا باید با دیگر مذاکره کنندگان، توافق مقدماتی را برپایه «تعلیق در برابر تعلیق» بررسی کنند. براساس این طرح، تهران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق می‌کند و در مقابل، آمریکا هم اجرای تحریم‌های جدید را به حالت تعلیق در می‌آورد.

ایران بار‌ها تاکید کرده است اصل غنی‌سازی اورانیوم این کشور خط قرمز و غیرقابل مذاکره است.

خبرگزاری رویترز اضافه کرد: آمریکا اهمیت زیادی برای شیوه‌ای که تحریم‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد قائل است. مسئله اساسی در این مذاکرات، از یک سو، شناخت گام‌هایی است که ایران برای جلوگیری از پیشرفت برنامه اتمی‌اش در پیش می‌گیرد و از سوی دیگر، گام‌های کاهش تحریم هاست که گروه ۱+۵ پیشنهاد خواهد کرد.