ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.10.2013, 19:28
شرط آمریکا برای شرکت ایران مذاکرات صلح سوریه

با حصول توافق میان روسیه و آمریکا بر سر خلع سلاح شیمیایی سوریه و پیشگیری از بروز جنگ در این کشور، چشم انداز برگزاری کنفرانس بین المللی صلح برای سوریه از هر زمانی جدی تر شده است. در این میان، دولتمردان آمریکایی شرطی جدید را برای حضور ایران در این کنفرانس مطرح کرده اند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، ایالات متحده اعلام کرده در صورتی که جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با «بیانیه ژنو» که ناظر بر فرایند تشکیل دولت انتقالی در سوریه است بپذیرد، مخالفتی با حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه ندارد.

در بیانیه ژنو که در تاریخ 30 ژوئن 2012 صادر شد، تلاش شده بود تا راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه یافت شود. این بیانیه از سوی آمریکا، روسیه، کشورهای اروپایی و همچنین عراق و ترکیه مورد تأیید قرار گرفت. این در حالی است که ایران به این کنفرانس دعوت نشده بود.

روسیه و آمریکا در ماه مه سال جاری موافقت کردند با برگزاری کنفرانس دیگری در ژنو با عنوان «ژنو 2»، زمینه اجرایی شدن توافق سال گذشته را فراهم نمایند. بر اساس بیانیه ژنو، باید مقدمات شکل گیری یک دولت انتقالی در سوریه ایجاد شود. با این حال، این بیانیه درباره امکان باقی ماندن بشار اسد در قدرت سکوت کرده است.

بر اساس این توافقنامه، دولت انتقالی مذکور باید با همکاری مشترک دولت دمشق و گروه های اپوزیسیون تشکیل شود. ایالات متحده  امکان بقای اسد در قدرت را رد می‌کند.

به هر حال، «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اکنون اظهار داشته در صورتی که ایران موافقت خود را بیانیه اولیه ژنو اعلام کند، بیش از گذشته از حضور این کشور در کنفرانس صلح سوریه استقبال خواهد کرد.