ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.09.2013, 23:58
اتفاق نظر اوباما با ايران در استفاده از فرصت‌کنونی

رييس جمهور در فرودگاه تشريح کرد: پيش‌قدمی آمريکا برای گفت‌گوی تلفنی/اتفاق نظر اوباما با ايران درباره استفاده از فرصت‌کنونی

يكشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲
آفتاب
رئيس جمهور کشورمان در بدو ورود به تهران با اعلام اين‌که در گفت‌وگوی تلفنی با اوباما به مذاکرات ايران با ۱+۵ و اين‌که دريچه‌ای در اين زمينه گشوده شده و بايد از اين فرصت استفاده کرد، اشاره کرديم تصريح کرد که اوباما نيز گفت در اين ايده مشترک هستيم.
حسن روحانی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران ضمن تشريح نتايج سفر خود به نيويورک خبر داد که جام شير دال که مدت‌ها در آمريکا بود، به ايران بازگردانده شد.
وی همچنين در مورد گفت‌وگوی تلفنی خود با باراک اوباما، در روز گذشته و در آخرين لحظات سفرش به نيويورک گفت: درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بوديم به من اطلاع دادند که کاخ سفيد با نماينده‌ی دائم ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مايل است که چند دقيقه‌ گفت‌وگويی با ما داشته باشد.
رئيس جمهور ادامه داد: ما نيز اين کار را انجام داديم و موافقت شد و آنهابا سفير ما تماس گرفتند و اين مکالمه انجام شد.
وی در مورد مباحث مطرح شده در اين مذاکره تلفنی گفت: از جمله مباحث مطرح شده در اين زمينه مساله‌ی هسته‌يی بود.
رئيس جمهور ادامه داد: در اين گفت و گو من بر حق ملت ايران در موضوع هسته‌يی تا کيد و از آن به عنوان غرور ملی ايرانيان ياد کردم.
وی در ادامه توضيح مکالمه تلفنی خود با اوباما گفت: ما در اين گفت و گوی تلفنی به مذاکرات ايران با ۱+۵ اشاره کرديم و اين که دريچه‌ای در اين زمينه گشوده شده و بايد از اين فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زيادی نيست و بايد در اين امر تسريع شود.
روحانی گفت: ايشان نيز گفتند که ما در اين ايده مشترک هستيم و به وزير خارجه خود دستور می‌دهيم که در اين زمينه تسريع کند تا کار سرعت بيشتری پيدا کند.
حسن روحانی تاکيد کرد: سياست خارجی دولت يازدهم مبتنی بر منافع ملی ، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ايران و سياست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسيم کرده‌اند.
رئيس جمهور کشورمان همچنين در تشريح نتايج سفر ۵ روزه خود به نيويورک، با اشاره به ملاقات‌هايی که در حاشيه اين سفر داشته است گفت: در مجموع ۱۳ ملاقات در جريان اين سفر انجام شد.
وی به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، اجلاس خلع سلاح و همچنين اجلاس وزرای خارجه‌ی غير متعهدها اشاره کرد و گفت: در جريان اين سفر با تعدادی از انديشه‌کده‌های آمريکايی و اتاق‌های فکر در آنجا ديدار و گفت و گو داشتيم. در جلسه‌ی مجامع آسيايی و شورای روابط خارجی نيز صحبت کرديم. در پايان سفر نيز در يک کنفرانس مطبوعاتی حضور پيدا کرديم و به سوالات خبرنگاران پاسخ داديم.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به گفت و گوهای خود با تعدادی از رسانه‌های معتبر آمريکايی و همچنين ديدار با اعضای جامعه اسلامی آمريکا تصريح کرد: از جمله برنامه‌های مهم اين سفر حضور در جمع ايرانيان مقيم آمريکا بود. ايرانيان عزيزی که از راه‌های دور به نيويورک آمده بودند، جلسه پرشوری بود و همان نشاطی که ما در ايران و جامعه ايرانی احساس می‌کنيم وجود داشت و ما در واقع از اين جلسه پرشور روحيه گرفتيم.
وی در تشريح موضوعات مهمی که در جريان اين سفر مد نظر هيات ايرانی بود،تاکيد کرد: موضوعات مهمی از جمله بحث هسته‌يی، امنيت جهانی و مساله‌ی سوريه، فلسطين و مبارزه با تروريسم و خشونت در جريان مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در مجمع عمومی سازمان ملل پيشنهادی را در راستای مبارزه با خشونت، افراط و تروريسم ارائه داديم. در ديدار و ملاقات‌هايی که داشتيم خيلی از شخصيت‌ها از اين طرح استقبال کردند.
رييس جمهور همچنين به موضوع سوريه در ملاقات‌های خود اشاره کرد و گفت: در مورد موضوع سوريه نيز ملاقات‌های خوبی داشتيم با کشورهای عربی و اروپايی صحبت کرديم. در ارتباط با مساله‌ی هسته‌يی نيز به طور طبيعی با کشورهای اروپايی بيشتر صحبت کرديم.
وی همچنين به برگزاری اولين جلسه ايران با گروه ۱+۵ در دولت جديد اشاره کرد و اظهارداشت: اين اجلاس در سطح وزرای خارجی برگزار شد که تقريبا در چنين سطحی از سال ۲۰۰۵ برگزار نشده بود. اين جلسه گامی به سمت حل و فصل مساله‌ی هسته‌يی بود و در واقع گام درست و خوبی بود که اتخاذ شد.
وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با ديدار با رئيس جمهور آمريکا و اين که کاخ سفيد چنين پيشنهادی را مطرح کرده و ايران اين را نپذيرفته و در پايان سفر مکالمه تلفنی بين مقامات دو کشور صورت گرفته است، گفت: من در همان روز اولی که عازم سفر بودم چنين مباحثی مطرح شد و اعلام شد که مقامات آمريکايی ابراز تمايل کرده‌اند که با رئيس جمهور آمريکا ملاقات داشته باشيم. وقتی وارد نيويورک شديم در اين ارتباط به صورت مفصل بحث شد.
رييس جمهور تصريح کرد: در جريان اين سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفيد به نحوی که تمام نقطه نظرات تامين شود وجود نداشت. و در واقع علت آن اين بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت.
روحانی يادآور شد: بين ما و آمريکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندين سال است که بين ايران و آمريکا خصومت‌هايی است و ملاقات در سطح دو رئيس جمهور بعد از ۳۵ سال نياز به مقدماتی دارد. و درسفر به نيويورک فرصت لازم برای اين موضوع نبود.
وی ادامه داد: اين ملاقات انجام نشد؛ چرا که مقدمات آن فراهم نشده بود. اين موضوع باعث سر و صدا شد و رسانه‌های آمريکايی به گونه‌ای مطرح کردند که گويی آمريکا تحقير شده است. البته اين موضوع به اين شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در اين زمينه توضيح دادم که زمينه کافی و لازم برای اين ملاقات نبوده است.
رئيس جمهور با بيان اين که سياست خارجی دولت تدبير و اميد در چارچوب عزت و مصلحت و مصالح ملی و منافع ملی و سياست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسيم کردند گفت: جايی که ضرورت داشته باشد در راستای تامين مصالح و حقوق ملت و رفع مشکلات که برخی از اين مشکلات به ملت ايران تحميل شده و غير قانونی و ناصحيح است و در راستای رفع آنها بايد انعطاف حکمت آميز داشته باشيم، نرمش داشته باشيم و همان طور که رهبری فرمودند اين موضوع بايد قهرمانانه باشد. اصول و آرمانها و عزت ملی مد نظر ماست .
روحانی با بيان اين که در اين سفر با افرادی که ديدار و گفت و گو کرديم همه به جايگاه و نقش ايران در عرصه‌ی جهانی اذعان داشتند گفت:‌ اين همه در مورد انتخابات ايران و شرايط جديد ايران صحبت کردند در ملاقاتی که با آقای دبير کل سازمان ملل داشتيم بحث مفصلی در مورد شرايط و موقعيت جديد ايران انجام داديم و همه‌ی اينها در سايه‌ی حضور باشکوه مردم در انتخابات است و قطعا به پشتوانه‌ی اين ملت و عظمتی که اين ملت دارد و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توانيم مسائل را هر چند پيچيده باشد حل و فصل کنيم.
وی افزود:‌در اين سفر لمس کرديم که زمينه برای تحقق اين موضوع در دنيا وجود دارد و بايد قدم به قدم جلو برويم، البته مشکلات يک روزه و يک شبه حل نمی‌شود. ولی ما بايد در راستای حل و فصل مسائل تلاش کنيم و بايد بيش از گذشته اميد وجود داشته باشد تا بتوانيم به اهداف دست پيدا کنيم.
روحانی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد بازگرداندن جام شير دال به ايران که از سال ۲۰۰۳ نزد آمريکايی ها بود گفت: اين اثر يک اثر تاريخی و ارزشمند بود که متعلق به ۲۷۰۰ سال قبل بود يک اثر ذی قيمت است که از سال ۲۰۰۳ در آمريکا بوده است. قبلا تلاشهايی برای بازگردندان آن انجام شده بود، ولی به نتيجه نرسيده بود.
وی گفت” روز پنج شنبه آمريکايی‌ها تماس گرفتند که ما هديه‌ای داريم و اين جام را با تشريفات به نمايندگی آوردند و گفتند که اين هديه ما به ملت ايران است.
وی تصريح کرد: خوشحال هستيم که توانستيم يک اثر گرانب‌ها و ذی قيمت را از اين سفر به همراه خود بياوريم برای ملت ايران اين آثار تاريخی بسيار ارزشمند است و ما بايد آن را پاس بداريم چرا که اين نشان دهنده‌ی تمدن کهن ملت اين سرزمين است.