ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.09.2013, 5:55
آمادگی روحانی برای حل‌وفصل سه ماهه پرونده هسته‌ای

سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، این فرصت را برای رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی به وجود آورده تا از نزدیک با دیدگاه های روحانی درباره مسائل مختلف آشنا شوند. در تازه ترین مورد از این دست، روحانی در مصاحبه‌ای با «واشنگتن پست» از آمادگی ایران برای حل مسئله هسته ای در یک بازه زمانی سه تا شش ماهه سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار آمریکایی، ساعاتی پیش به نمایندگی از روزنامه «واشنگتن پست» با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به گفت و گو نشسته است. در متن این گفت و گو که در سایت این روزنامه منتشر شده، به نقل از روحانی آمده که وی برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای، دارای اختیار کامل از سوی آیت‌الله خامنه‌ای است.

در بخش دیگری از این مصاحبه، روحانی درباره بازه زمانی مدنظر خود برای حل موضوع هسته ای گفته که وی خواستار حل و فصل سریع این موضوع است. به بیان روحانی، گزینه مدنظر وی، یک بازه زمانی سه ماهه است که البته طول کشیدن آن تا شش ماه نیز می تواند مورد قبول باشد. با این حال، این مسئله باید ظرف «چند ماه» حل و فصل شود، نه «چند سال».

در ادامه این مصاحبه، روحانی از آمادگی ایران برای در پیش گرفتن «شفافیت» بیشتر در موضوع هسته ای سخن گفته که در راستای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران به کار خواهد آمد. این امر می تواند در قالب پذیرش پروتکل های بیشتر مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین صدور اجازه بازرسی های بیشتر برای بازرسان آژانس نمود پیدا کند.

روحانی تأکید کرده که از نظر وی، موضوع هسته ای دارای بیشترین اولویت است و باید پیش از بقیه مسائل مورد توجه قرار گیرد. پس از آن، ایران و آمریکا می توانند درباره عادی سازی روابط به گفت و گو بپردازند. روحانی گفته: «زمانی که پرونده هسته ای حل و فصل شد، می توانیم به دیگر موضوعات بپردازیم. ما نیاز به یک نقطه شروع داریم».

در پایان این مصاحبه، ایگناتیوس از روحانی پرسیده در صورتی که در سازمان ملل با اوباما ملاقات می کرد، درباره چه موضوعی با وی به صحبت می پرداخت. روحانی پاسخ داده: «ما درباره فرصت ها و امیدها گفت و گو می کردیم». 


چارچوب توافق هسته‌ای ایران و آمریکا

دو ماه بعد از شروع روند نامه‌نگاری بین روسای جمهور ایران و آمریکا و با وجود این که دو طرف در قالب مجمع عمومی ملل متحد با یکدیگر برخوردی نداشتند، رسانه‌های اسرائیلی از چارچوب مورد توافق ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک»، وبسایت اسرائیلی دبکا مدعی شده است که ماموریت ایرانی کری در مسیر مناسبی قرار گرفته است. در مسیر سری برقرار شده بین دو طرف که سلطان قابوس پیام‌رسان آن بوده است، دو طرف بر سر چهار مساله به توافق رسیده‌اند.

1- توانایی‌های هسته‌ای ایران در وضعیت کنونی حفظ خواهد شد. ایران توانسته که حق خود برای غنی‌سازی و حفظ ذخایر اورانیوم بیست درصد خود در داخل خاک ایران را به طرف مثابل بقبولاند.

2- ایران پذیرفته است که سقفی برای تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز را بپذیرد هر چند که این تعداد هنوز تعیین نشده است. محدودیتی در مورد تعداد سانتریفیوژهایی که غنی سازی با درصد پایین انجام می‌دهند مورد نظر نیست بلکه هدف آمریکا این است که تعداد سانتریفیوژهای نسل IR1 و IR2 را محدود سازد که تاکنون با ایران در این مورد به توافق نرسیده است.

3- ایران پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد که به بازرسان آژانس امکان خواهد داد که از مراکز مشکوک به فعالیت ممنوعه خارج از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران بازدیدهای اعلام نشده انجام دهند. امضای پروتکل الحاقی همچنین به آژانس اجازه خواهد داد که علاوه بر محل نگهداری اورانیوم غنی شده در محل چرخش سانتریفیوژها نیز دوربین نصب کند.

4- ایالات متحده و اروپا، تحریم‌ها علیه ایران را به تدریج بر خواهند داشت.