ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.09.2013, 19:56
مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک

دیدار محمد جواد ظریف و کاترین اشتون دقایقی پیش در نیویورک برگزار شد.

در این دیدار توافق شد دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ پنج‌شنبه در نیویورک و با حضور وزیران خارجه شش کشور برگزار شود.

جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور خواهند داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه و امیرحسین زمانی‌نیا ترکیب تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می‌دهند.


اظهارات ظریف و اشتون پس از دیدار مشترک

وزیر خارجه ایران پس از دیدار با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات با اشتون خوب بود و نشست بین تیم هسته‌ای ایران با وزرای ۱+۵ در ژنو برگزار می‌شود‬.

‫ محمد جواد ظریف گفت: مذاکرات با اشتون خوب بود و نشست بین تیم هسته‌ای ایران با وزرای ۱+۵ در ژنو برگزار می‌شود.

اشتون نیز امروز پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، گفت‌وگوی خود با ظریف را «پرانرژی و سازنده» عنوان کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران، پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در نیویورک گفت: «ما درباره موضوعات مهمی که بر مسائل هسته‌ای متمرکز بودند گفت‌وگو کردیم.»

وی گفت که وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه ۱+۵ که هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود، حضور می‌یاید.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

اشتون در ادامه گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در ماه اکتبر(مهر-آبان) در ژنو برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود دیدار وزرای خارجه ۱+۵ که وزیر خارجه ایران هم در آن حضور خواهد داشت، چهارشنبه ۴ بعد از ظهر به وقت محلی در سازمان ملل برگزار شود.


جواد ظریف و جان کری ملاقات می‌کنند

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگوهای بعدی وزرای امور خارجه گروه ۵+۱ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران حضور خواهد داشت.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) این خبر را به نقل از یک مقام دولت ایالات متحده بدون ذکر نام او نقل کرده و رسانه های دیگر نیز همین خبر را به طور گسترده پوشش داده اند.

اگر ملاقات آقایان ظریف و کری در جلسه بعدی ایران و گروه ۵+۱ انجام شود، اولین ملاقات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور بعد از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در سال ۱۳۵۸خواهد بود.

این خبر پس از آن منتشر شد که محمد جواد ظریف، رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای در دولت حسن روحانی، نخستین جلسه گفتگوی خود با کاترین اشتون مذاکره کننده اصلی گروه ۵+۱ را در نیویورک به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری ها، خانم اشتون گفتگوهای خود با آقای ظریف را “مفید و سازنده” دانسته و از “انرژی و عزم” وزیر امور خارجه ایران تقدیر کرده است.

وی افزود که مذاکره کنندگان گروه ۵+۱، در روزهای آینده نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو می کنند. این گفتگو قرار است روز پنجشنبه و در نیویورک صورت بگیرد.

خانم اشتون همچنین خبر داده که در ماه اکتبر، دور بعدی مذاکرات هسته ای در ژنو برگزار خواهد شد ولی تاریخ دقیقی را برای این مذاکرات ذکر نکرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و اسحاق آل حبیب را اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جریان ملاقات امروز معرفی کرده است.

آقای ظریف در زمان دولت محمد خاتمی و ریاست حسن روحانی بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، جزو اعضای تیم مذاکره کننده ایران بود.

خبرگزاری ایرنا امروز از قول یک مقام مسئول که نام وی فاش نشده نوشته که “نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد و دیگر تحولات مهم منطقه ای و بین المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و گروه ۱+۵ را نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون کرده است”.

آقای روحانی امروز پیش از ترک تهران به مقصد نیویرک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل، گفت که ایران و جامعه جهانی باید از طریق “تعامل، گفت و گو و مفاهمه” به “منافع مشترک” دست یابند.


استقبال وزارت خارجه آمریکا از نشست اشتون و ظریف

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که دولت ایران به طور جدی در تلاش ها برای حل مسئله هسته ای ایران مشارکت داشته باشد؛ آمریکا آماده کار با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است.
خانم جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا از تعهد محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران برای پاسخگویی جدی و موافقت با برگزاری نشستی در آینده ای نزدیک با اعضای دائمی شواری امنیت به علاوه آلمان با هدف بررسی برنامه هسته ای ایران استقبال می کند.

این نشست قرار است با هماهنگی کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک برگزار شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا: دیدار اوباما و روحانی بعید نیست

کاخ سفید در واشنگتن خبر حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست ایران و 1+5 با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تایید کرد.

“بین رودس” دستیار مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن بیان این مطلب ، درباره دیدار احتمالی میان حسن روحانی و باراک اوباما رؤسای جمهور ایران و آمریکا گفت که تاکنون چنین ملاقاتی، برنامه ریزی نشده است اما بعید نیست چنین تماسی روی دهد.