ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2013, 15:13
آزادی شماری از زندانیان سیاسی

در پی آزادی شب گذشته ۷ زندانی سیاسی زن، شمار دیگری از زندانیان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ آزاد شدند.

بنابر گزارش‌ها، امین زاده، فیض الله عرب سرخی، نسرین ستوده، احمدزیدآبادی، میر طاهر موسوی و نسرین ستوده از جمله زندانیانی هستند که امروز ناگهان آزاد شدند.

طبق برخی شواهد، آزادی اکثر آنها با ابلاغ حکم و دائمی بوده و به مانند مرخصی ها در گذشته نیست. آقای عیسی سخرخیز  در یکی از بیمارستانژهای تهران بستری است و هنوز روشن نیست آزاد شده‌اند یانه.

کلمه، نسرین ستوده و فیض الله عرب سرخی دو زندانی سیاسی حوادث پس از انتخابات، محبوس در زندان اوین عصر امروز با ابلاغ حکمی آزاد شدند.

طی دو روز گذشته نادر بابایى، محمدعلی ولایتی و حسین زرینی از بند ۳۵۰ زندان اوین و مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک محمدی از بند زنان زندان اوین آزاد شده بودند.

بر اساس این گزارش آزادی ها همچنان ادامه دارد.

در حالی که برخی از این زندانیان ۳ تا ۴ سال گذشته را در زندان گذرانده‌اند و مدت حبسشان رو به اتمام بوده، برخی دیگر از آنها نیز با توجه به محکومیت های طویل المدت، هنوز زمان قابل توجهی به پایان دوره حبسشان مانده بود.

درباره علت آزادی این افراد، برخی شنیده ها به پیگیری لیستی در عید فطر امسال اشاره دارد.

این احتمال هم می رود که رایزنی ها و جمع بندی های مقامات نظام در سطوح بالا و ابلاغ نتیجه به دستگاه قضایی زمینه ساز آزادی زندانیان مذکور شده باشد.

به هر تقدیر بعد از رخدادهای مثبت با حضور مردم در انتخابات که شمار زیادی از زندانیان سیاسی نیز به آن تشویق کردند، تداوم این آزادی‌ها می تواند به تلطیف فضای کشور و همچنین بهبود جایگاه کشورمان در عرصه بین المللی کمک شایانی کند.

نسرین ستوده فعال حقوق بشر سرشناس و وکیل دادگستری از سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ در بازداشت بود. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل شش سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

فیض الله عرب سرخی، معاون وزیر بازرگانی دولت سیدمحمد خاتمی دو هقته ی پیش در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و هم اینک در بیمارستان امام خمینی به سر می برد که با ابلاغ حکمی آزاد شد.وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به گذراندن ۵ سال حبس محکوم شده بود.

میر طاهر موسوی، استاد دانشگاه، نماینده سابق مجلس و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸، که تابستان سال گذشته بازداشت شده و از چند ماه پیش به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران به سر می برد هفتم اسفندماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به پنج سال حبس تعزیری در بلوچستان و ده سال تبعید به این استان محکوم شده بود.

محسن امین‌زاده در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت های گسترده بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و به زندان اوین بند دو الف متعلق به حفاظت اطلاعات سپاه منتقل شد و ۴ ماه را در سلول های انفرادی سپری کرد. وی در حالی که حکم ۵ ساله ی خود را می گذراند چندی پیش به بیمارستان قلب تهران منتقل شده بود.

بر اساس این گزارش آزادی ها همچنان ادامه دارد. هنوز از آزادی آقایان زیدآبادی و کیوان صمیمی خبری نیست.


مهدی محمودیان نیز عصر چهارشنبه آزاد شد


درخواست کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار است روزهای آینده برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، عازم نیویورک شود.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از حسن روحانی خواشته است پیش از سفر به سازمان ملل متحد برای آزادی زندانیان سیاسی اقدام کند.

کمپین همچنین افزود که حسن روحانی باید آزادی امیر حکمتی و کشیش مسیحی سعید عابدینی، دو ایرانی-آمریکایی که در حال حاضر به دلایل سیاسی در ایران زندانی هستند را همراه کلیۀ زندانیان عقیدتی ایران تسهیل نماید. کمپین همچنین آزادی چندین زندانی سیاسی در روز سه شنبه را به فال نیک می‌گیرد و امیدوار است که آزادی موقت یا مرخصی زندانیان سیاسی با آزادی کامل آنها همراه شود و به سالها زندان که نتیجه احکام ناعادلانه بوده پایان داده شود.

هفتۀ آینده حسن روحانی در اجلاس عمومی شصت و هشتم سازمان ملل متحد در نیویورک حضور خواهد یافت. کمپین ازحسن روحانی دعوت میکند که وقتی با رهبران سایر کشورها ملاقات میکند، به گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران و سایر روشهای ویژۀ سازمان ملل متحد اجازۀ بازدید از ایران را بدهد. وی همچنین باید در طول دیدارش از سازمان ملل متعهد بشود که در راستای توقف اجرای احکام اعدام در ایران فعالیت کند.

هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “یکی از اهداف اصلی رییس جمهور روحانی در این سفر تنش زدایی در سطح بین المللی است. او نمیتواند بدون در نظر گرفتن وضعیت حاد حقوق بشر در ایران امروز به این هدف دست یابد.”

کمپین اخیرا گزارشی را منتشر کرد  با عنوان «عمل به وعده‌ها: یک نقشه راه برای رئیس جمهوری ایران» که در آن ۷۴ توصیۀ مشخص به دولت حسن روحانی شده بود تا از طریق آنها بتواند به نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران خاتمه دهد و یا برای بهبود وضعیت کنونی اقدام کند. این گزارش بر محدودیتهای آزادی های بیان و انجمن در ایران تاکید میکرد و توصیه هایی را در راستای بهبود حقوق بشر در کشور، شامل همکاری با مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل متحد و حذف سانسور اینترنتی برای اجازه دادن به آزادی بیان در ایران ارائه میکرد.

در زمانی که حسن روحانی در سازمان ملل متحد در نیویورک سخن میگوید، صدها کنشگر، روزنامه نگار، و معترض ایرانی هنوز در ایران در زندان هستند. این زندانیان شامل سه رهبر مخالف ایران ، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میر حسین موسوی هستند که بدون تفهیم اتهام بیش از دو سال است که تحت حصر خانگی قرار گرفته اند.

هادی قائمی گفت: “در زمانی که وبلاگنویسان، روزنامه نگاران، و کنشگران به جرم ابراز عقاید خود مورد اذیت و آزار قرار میگیرند، وزیر امور خارجۀ ایران حضوری رسمی در وبسایتهای شبکه های اجتماعی دارد که برای ایرانیان عادی فیلتر شده هستند.” وی افزود: “حسن روحانی در موقعیتی هست که بتواند اطمینان یابد که همۀ ایرانیان دسترسی آزاد به اطلاعات و اینترنت و همچنین آزادی بیان دارند. برای اطمینان بخشیدن به جامعۀ بین المللی نسبت به جدیت خود، حسن روحانی باید قدمهای لازم را برای توقف نقض فاحش حقوق بشر در ایران بردارد.”