ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.09.2013, 6:05
ایران و آمریکا در آستانه مذاکره رو در رو

۲۵ شهريور ۱۳۹۲

فرارو- یک کار‌شناس مسائل بین الملل گفت: از فضایی سیاسی کشور می‌توان این طور برداشت کرد که برای مذاکره ایران و آمریکا تصمیم گیری سیاسی انجام گرفته است تا دو طرف ولو در سطح محدود با یکدیگر گفتگو کنند که باید آن را به فال نیک گرفت.

جاوید قربان اوغلی، مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه در گفتگو با فرارو ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه میان ایران و آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک پیدا و پنهانی برای شکستن تابوی مذاکرات صورت می‌گیرد گفت: در سال‌های گذشته مذاکره میان ایران و آمریکا به تابویی تبدیل شده بود که شکستن آن می‌توانست برای هر دو طرف هزینه‌های به همراه داشته باشد و به دلیل نگرانی از پرداخت این هزینه‌ها دو طرف از شکستن آن حذر داشتند.

وی با بیان اینکه تابوی مذاکره میان ایران و آمریکا سال‌ها است که بر مناسبات دو کشور هم سایه انداخته گفت: شکستن این تابو به هرحال نیازمند پیش نیازهایی است از جمله آماده سازی افکار عمومی و تلاش‌های اخیر مقامات دو کشور بیش از پیش معطوف به این قضیه است.

قربان اوغلی با تاکید بر اینکه مذاکره لزوما به معنای آن نیست که همه مشکلات حل شود گفت: مذاکره یک روش است برای حل و فصل مشکلات برای رسیدن فهم مشترک از مسائل مختلف دستیابی به تفاهم و از بین بردن برخی سوء تفاهمات و اختلافات در این روش عقب نشینی و یا پیش روی معنایی ندارد و دو طرف سعی می‌کنند با حفظ منافع خود رو در روی یکدیگر بنشینند و با هم گفتگو کنند که ممکن توافقی حاصل شود و یا نشود.

مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه نباید این روش در ایران به یک تابو تبدیل می‌شد گفت: متاسفانه عده‌ای درایران مسئله مذاکره با آمریکا را بهانه‌ای کردند برای آنکه افکار و ایده‌های خود را که نوعا با منافع ملی در تضاد بود را پیش ببرند تا به این وسیله منافع شخصی و گروهی خود را تامین کنند.

وی با اشاره به نوع نگاه و رویکرد متفاوت دولت اوباما به مذاکره با ایران گفت: حداقل در طول ۶ سال رییس جمهوری آمریکا به کرات با صدای رسایی آمادگی خود و کشورش را برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایران مطرح کرد و کافی بود تنها یک بار از موضع قدرت این درخواست مورد پذیرش قرار می‌گرفت تا صداقت طرف مقابل مورد محک و آزمایش قرار گیرد.

این کار‌شناس مسائل بین الملل افزود: با این حال در طول این سال‌ها به دلیل حاکم بودن برخی جریانات به خصوص دولت نهم و دهم فرصت پیش آمده به خوبی مورد استفاده قرار نگرفت تا درهای گفتگو میان دو کشور را باز کند.

وی با اشاره به اینکه برخی دلایل برای عدم مذاکره میان دو کشور این بود که در مذاکرات احتمالی ما دست خالی را داریم پس ممکن است ناچار به امتیاز دهی شویم گفت: این هم از آن دست فضا سازی‌های مخالفان مذاکره با آمریکا در ایران بود چرا که اساسا به باور من به هیچ وجه دست ما در مذاکرات خالی نیست و به عکس ما دست پری داریم که می‌تواند مسیر مذاکرات را حتی به نفع ما پیش ببرد.

قربان اوغلی افزود: استقلال سیاسی ایران، پشتوانه مردمی دولت‌ که به مذاکره کننده‌های ایرانی اعتماد به نفس می‌دهد و اینکه مذاکره‌ای از موضع ضعف مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد سه ویژگی است که می‌تواند مذاکره احتمالی ایران و آمریکا را در مسیر تامین منافع ایران پیش ببرد.

مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه با اشاره به اینکه مذاکره از سر ضعف را هیچ کسی در ایران قبول ندارد گفت: واقعیت این است که علی رغم آنکه به دلیل اختلافات میان ایران و آمریکا مشکلاتی برای کشور و مردم به خصوص به واسطه اعمال تحریم‌ها ایجاد شده است، حتی مردمی که تحت شدید‌ترین تحریم‌ها و فشار‌ها قرار گرفته‌اند حاضر نیستند که به دولت برای هر نوع مذاکره‌ای فشار وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران تحت فشار هرگز حاضر به عقب نشینی نیست گفت: سابقه نشان داده است که ملت در شرایط فشار اتحاد و انسجام بیشتری پیدا می‌کنند و همین امر نیز هر نوع عقب نشینی از سوی جمهوری اسلامی ایران را منتفی می‌کند.
قربان اوغلی با تاکید بر اینکه در مذاکرات احتمالی با آمریکا باید قدرت ایران را مورد توجه داشت گفت: آمریکا به قدرت ایران در جهان و به خصوص در منطقه اذعان دارد آن‌ها نمی‌توانند منکر کمک جمهوری اسلامی ایران برای خروج از بحران عراق و افغانستان شوند که اگر واقعا قدرت نفوذ ایران نبود شاید هنوز آمریکا در این دو کشور درگیر بود.

این کار‌شناس مسائل بین الملل افزود: در مسئله سوریه هم فارغ از انتقاداتی که نسبت به سیاست‌ها و رویکردهای ایران در این کشور وجود دارد، ایران اگر حرف اول را در این کشور نزند حرف دوم را بعد از روسیه می‌زند و اگر نبود حمایت‌های ایران در‌‌ همان ابتدای بحران در این کشور ممکن بود حکومت بشار اسد سرنگون شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به این قدرت و توان پی برده‌اند و به آن اذعان دارند و بر همین اساس اگر پای میز مذاکره‌ای حاضر می‌شوند با علم به قدرت ایران خواهد بود. بنابراین مذاکره برای آمریکا نه برای ما شکست محسوب می‌شود و نه برای آمریکایی‌ها پیروزی.

قربان اوغلی با اشاره به اظهار نظر‌های متناقض نسبت به محتوای نامه اوباما به روحانی که از یک سو اوباما گفت که درباره بحران سوریه بوده است و از سوی دیگر ظریف اعلام کرد ارتباطی به بحران سوریه نداشت گفت: مهم نیست محتوای نامه نگار روسای جمهور ایران و آمریکا چه بوده است مهم این است که اوباما نامه‌ای نوشته است و روحانی به آن پاسخ داده است و اصل این نامه نگاری هم از سوی دو طرف مورد تایید قرار گرفت است.

وی افزود: این نامه نگاری‌ها می‌تواند سرآغاز گفتگو‌ها تازه و در ‌‌نهایت مذاکرات دو جانبه‌ای میان دو کشور باشد و باید از آن استقبال کرد چرا که این بار حتی اگر موضوع مذاکرات مسئله سوریه باشد یقینا دو جانبه خواهد بود و این مذاکرات دو جانبه می‌تواند حتی به بررسی مسائل مورد اختلاف دو طرف به خصوص مسئله هسته‌ای هم کشیده شود.

مدیر کل پیشین آفریقای وزارت خارجه در خاتمه گفت: جدا از آن هم موضوع با اهمیت‌تر این است که از فضایی سیاسی کشور می‌توان این طور برداشت کرد که برای مذاکره ایران و آمریکا تصمیم گیری سیاسی شده است تا دو طرف ولو در سطح محدود با یکدیگر گفتگو کنند که باید آن را به فال نیک گرفت.