ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.09.2013, 5:21
از صدا و سیما رفع انحصار شود

مصطفی تاجزاده در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای خواهان رفع انحصار از رادیو و تلویزیون و تغییر مشی سیاست‌های غیرملی صداوسیما شده است.

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی در نامه خود با بررسی نحوه مواجهه صدا و سیما با ۱۳ مورد از اخبار مطبوعات در فاصله روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهریور ماه مشخص می‌کند که دوازده موردی که مربوطه به عملکرد نادرست اصول گرا‌ها بوده با سانسور خبری صدا وسیمای تحت کنترل رهبری مواجه شده است ولی تنها مورد مربوط به اصلاح طلبان در بخشهای مختلف خبری منعکس شده است.

عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی با اشاره به این نکته که به باور وی عملکرد غیراخلاقی مدیریت صداوسیما درباره منتقدان و اصلاح طلبان تأثیر عمیقی بر مردم ندارد آورده است: «مگر پس از ۴ سال یک طرفه به قاضی رفتن صداوسیما و سیل هتاکی‌ها و بی‌انصافی‌ها آقایان خاتمی، موسوی و کروبی محبوب‌ترین سیاست مداران کنونی ایران نیستند که طرح نامشان در هر محفلی شور می‌آفریند. مگر ندیدیدم که ثبت نام آقای هاشمی در سطح ملی چه موجی آفرید و آقای روحانی پس از تحریم ۸ ساله در صداوسیما و شنیدن اتهامات فراوان توانست سه برابر نفر بعدی رأی بیاورد.»

تاجزاده در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «جنابعالی همواره دولت آمریکا را متهم کرده‌اید که می‌کوشد با ایجاد انحصار رسانه‌ای معیارهای دوگانه را درباره موافقان و مخالفان خود اعمال کند. سوال این است که چرا خود از چنین روشی در ایران پشتیبانی می‌کنید؟»

متن کامل این نامه در پی می‌آید:

به نام خدا
حضور آیة الله خامنه‌ای
با سلام و احترام

مستحضرید که در کشورهای دموکراتیک و آزاد رادیو تلویزیون در انحصار حکومت نیست و اشخاص حقیقی و حقوقی شبکه‌های خاص خود را اداره می‌کنند. چرا که انحصار را مانع چرخش آزاد اطلاع رسانی می‌دانند که به تک صدایی، تکرار و کیفیت نازل تولیدات فرهنگی و هنری منجر می‌شود. انتظار می‌رفت که با ورود به عصر اینترنت و ماهواره و تلفن همراه و بویژه با توجه به رخدادهای سال‌های اخیر در کشورهای منطقه جناب عالی در دو زمینه تأسیس شبکه‌های غیردولتی البته در چارچوب قوانین مشخص و نیز تغییر مشی سیاست‌های غیرملی صداوسیما گام‌های جدی بردارید. متأسفانه تاکنون نشانه دلگرم کننده‌ای در این زمینه دیده نشده است. برای اینکه راهبرد جناحی مدیریت این رسانه و تلاش برای تخریب منتقدان کاملا روشن شود توجه جنابعالی را به نحوه مواجهه صداوسیما با تعدادی از اخبار مطبوعات در فاصله روزهای ۱۷ تا ۲۰ شهریورجلب می‌کنم:

۱- دکتر صالحی برای نخستین بار از نامه دو سال پیش وزرات امور خارجه به مقامات کشور درباره مخاطرات و پیامدهای تحریم بانک مرکزی و نفت پرده برداشت که البته در جواب شنیده بود که قوانین بین المللی اجازه تحریم بانک مرکزی را نمی‌دهد و قیمت نفت نیز به بشکه‌ای ۲۵۰ دلار خواهد رسید. پس تحریم آن منتفی است. ضمنا به وی توصیه کرده بودند که دیگر از تهیه و ارسال چنین نامه‌هایی خودداری کند.

۲- سه نماینده اصولگرا در جواب آقایان جنتی و حدادعادل که اکثریت مجلس را متهم کردند که برای انتقام جویی و حسادت در اقدامی مقدمه چینی شده و در یک رأی گیری غیرآزاد به سخنگوی شورای نگهبان رأی ندادند، به دفاع از رأی مجلس پرداختند.

۳- آقای نعمتی گفت: ورشکستگان سیاسی با زیر سوال بردن عملکرد مجلس به دنبال انتقام گیری هستند و با این گونه سخنان بغض و کینه خود را نسبت به قوه قضائیه نشان می‌دهند.‌‌ همان افرادی که از مجلس برای ریاست رأی نگرفتند، به دنبال تضعیف قوه مقننه و قرار دادن مجلس در مقابل قوای دیگر هستند. آقای حقیقت‌پور نیز سخنان آقایان جنتی و حداد را مصداق بی‌انصافی خواند.

۴- دادستان کل کشور از محکومیت دو نماینده مجلس در جریان پرونده اختلاس سه هزار میلیاردتومانی و ردّمال توسط آنان خبر داد.

۵- رئیس فراکسیون اکثریت اصولگرایان با انتقاد از رفتار فراکسیون اقلیت اصول گرا گفت: این نگاه بدی است که در کشور وجود دارد و در جبهه اصول گرایی متأسفانه نگاه غالبی است. یعنی به آدم‌ها به شکل ابزاری نگاه می‌کنیم… به محض اینکه آقای هاشمی در انتخابات ثبت نام کرد. فردایش گفتند در مجلس با هم وحدت کنیم اما وقتی آقای هاشمی تأیید صلاحیت نشد، دوباره وحدت به فراموشی سپرده شد و تا آقای روحانی رأی آورد دوباره گفته شد بیایید وحدت کنیم! نمی‌شود به افراد گفت شما در زمان فتح به درد نمی‌خورید و برای زمان شکست خوبید و همه بیایید چرا که می‌خواهیم سیاهی لشکر بیشتری داشته باشیم.

۶- سردار کوثری و آقایان شریعت مدار و رامین (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت دهم) به دکتر ظریف شدیدا انتقاد کرده‌اند که چرا منکر «افسانه هولوکاست» شده و گفته جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه هولوکاست را نفی نکرده است.

۷- دبیرکل مجمع تقریب مذاهب یکی از بزگ‌ترین جنایت‌هایی را که تاکنون بر سر بشر وارد شده، خارج کردن زنان از خانه خواند. امام جمعه مشهد نیز به دکتر روحانی انتقاد کرد که چرا برخلاف آیه ۱۸ سوره زخرف عمل کرده و یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه منصوب کرده است.

۸- سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد معاون اول آقای احمدی‌نژاد در ارتباط با پرونده بیمه احضار شده و مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفته است.

۹- معاون اول قوه قضائیه و نیز رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر لزوم پیگرد قضائی خروج ۲۵۰۰ هدیه از موزه هدایای ریاست جمهوری تأکید کردند.

۱۰- وزیر نفت عدم بازگشت دو میلیارد دلار فروش نفت به کشور را توسط یکی از واسطه‌ها علنی کرد.

۱۱- وزیر کشور اعلام کرد چطور با یک صد میلیارد درآمد در سال رشد اقتصادی کشور صفر بود. وی از ورشکستگی هفتاد درصد شهرداری‌های ایران چند روز قبل از آن سخن گفته بود.

۱۲- دادستان ویژه روحانیت گفت: در یکی از شرکت‌های خودروسازی امام جماعتی حضور داشت که افراد به دلیل اعتبار وی و اطمینانی که داشتند، به وی پول داده بودند و الان این پرونده بیش از هزار نفر شاکی دارد.

۱۳- حزب اسلامی کار خانم الهه راستگو را به جرم دورویی تشکیلاتی اخراج کرد.

مقام رهبری
به استحضار می‌رساند که از ۱۳ خبر فوق تنها مورد آخر در اخبار ۲۰: ۳۰ منعکس شد. تمام موارد دیگر با سانسور مواجه گردید. علت روشن است! دوازده مورد مربوطه به عملکرد اصول گرا‌ها بود و آخرین خبر مربوط به اصلاح طلبان! جالب آنکه ۲۰: ۳۰ سه شب متوالی از ۱۸ تا ۲۰ شهریور به اخبار مربوط به خانم راستگو پرداخت و در ۱۹ شهریور ۵ دقیقه از وقتش را به آن اختصاص داد. حتما به یاد دارید که صداوسیما تا ده روز پس از رخداد یک شنبه سیاه مجلس که در آن رئیس قوه مجریه با پخش نواری برادر رؤسای قوای مقننه و مجریه را به رشوه خواری متهم کرد، خبری پخش نکرد و اگر سخنرانی شما در محکومیت رفتار و سخنان آقایان احمدی‌نژاد و لاریجانی نبود، صداوسیما از پخش اصل خبر به طور کامل خودداری می‌کرد. هم چنان که تاکنون از انتشار گزارش کمیسیون تحقیق مجلس درباره یک شنبه انتقام یا تهاجم سازمان دهی شده لباس شخصی‌ها به سخنران مراسم ۲۲ بهمن در قم که در صحن علنی مجلس قرائت شد، پرهیز کرده است. علت این سانسور نیز روشن است. افراد و گروه‌های هم سو با مدیریت صداوسیما در مظان اتهام قرار گرفته‌اند.

مقام رهبری
من دانستن را حق مردم می‌دانم. به همین دلیل به پخش خبر مربوط به خانم راستگو ولو با انگیزه و رویکرد جناحی اعتراضی ندارم بلکه به سانسور دیگر اخباری که به مراتب مهم‌تر از آنند مانند موارد یک و سه و هفت و نه و ده انتقاد دارم. البته به باور من عملکرد غیراخلاقی مدیریت صداوسیما درباره منتقدان و اصلاح‌طلبان تأثیر عمیقی بر مردم ندارد. مگر پس از ۴ سال یک طرفه به قاضی رفتن صداوسیما و سیل هتاکی‌ها و بی‌انصافی‌ها آقایان خاتمی، موسوی و کروبی محبوب‌ترین سیاست مداران کنونی ایران نیستند که طرح نامشان در هر محفلی شور می‌آفریند. مگر ندیدیدم که ثبت نام آقای هاشمی در سطح ملی چه موجی آفرید و آقای روحانی پس از تحریم ۸ ساله در صداوسیما و شنیدن اتهامات فراوان توانست سه برابر نفر بعدی رأی بیاورد. با وجود این، نامه می‌نویسم تا به سهم خود هشدار دهم که تداوم تک صدایی و بی‌عدالتی و سانسور از اعتبار صداوسیما بیش از این نکاهد و بر مخاطبان رسانه‌های فرامرزی بیش از این افزوده نشود. چرا که این روند به سود استقلال و تمامیت و یک پارچگی ملی و سرزمینی ما و نیز آزادی ایرانیان نیست. حتما متوجه شده‌اید که ایجاد مانع درپخش برخی شبکه‌های صداو سیما در برخی ماهواره‌های جهانی توسط قدرت‌های بزرگ هیچ حرکت اعتراضی قابل توجهی در بین دانشگاهیان، هنرمندان، اصحاب قلم، اهالی مطبوعات، فعالان دنیای مجازی، احزاب منتقد و مستقل و حتی حوزه‌های علمیه در ایران بوجود نیاورد. علت را باید در این جستجو کرد که قاطبه نخبگان ایرانی صداوسیمای کنونی را رسانه ملی نمی‌دانند.

رهبر محترم
جنابعالی همواره دولت آمریکا را متهم کرده‌اید که می‌کوشد با ایجاد انحصار رسانه‌ای معیارهای دوگانه را درباره موافقان و مخالفان خود اعمال کند. سوال این است که چرا خود از چنین روشی در ایران پشتیبانی می‌کنید؟ امیدوارم این نامه به سرنوشت مرقومه دکتر صالحی دچار نشود که اگر در زمان خود به آن توجه می‌شد، کشور با درآمد افسانه‌ای بیش از ۶۰۰ میلیارد دلاری در ۸ سال گذشته به چنین اوضاع اسف ناکی سقوط نمی‌کرد.

باری، باید اصلاحات لازم را پیش ازآنکه دیر شود، انجام داد و پیش برد.

ایام عزت مستدام
سید مصطفی تاجزاده
۲۵ / ۶/ ۱۳۹۲