ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.09.2013, 12:31
توافق بر سر انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه

دویچه وله: وزیران خارجه آمریکا و روسیه در سومین روز مذاکرات خود در ژنو، درباره نابودی جنگ‌افزارهای شیمیایی رژیم بشار اسد به توافق رسیدند. دولت اسد موظف است ظرف یک هفته تمام انبارهای تسلیحات شیمیایی خود را معرفی کند.
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، از توافق واشنگتن و مسکو درباره انهدام سلاح‌های شیمیایی ارتش بشار اسد خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که سلاح‌های شیمیایی سوریه در خارج از این کشور نابود خواهند شد. او در عین‌حال گفت، تهدید آمریکا برای حمله نظامی به سوریه هم‌چنان باقی است، علاوه بر آن مجازات‌هایی نیز علیه تخلفات رژیم اسد در نظر گرفته خواهد شد.

جان کری گفت، دولت سوریه ظرف یک هفته باید انبارهای جنگ‌افزار شیمیایی خود را فاش و دسترسی فوری بازرسان بین‌المللی به این انبارها را فراهم سازد.

جای کری با اشاره به آمادگی رژیم اسد برای تحویل جنگ‌افزارهای شیمیایی خود گفت: «اکنون جهان منتظر است که رژیم اسد هرچه زودتر به قول خود برای نابودی ذخایر گازهای شیمیایی خود عمل کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که “جایی برای بازی وجود ندارد. تنها راه پیروی کامل رژیم اسد است”.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی ژنو گفت، پس از حصول توافق اصولی میان دو کشور آمریکا و روسیه، جزئیات زیادی هنوز وجود دارد که باید روشن شود. از جمله موارد ناروشن به گفته لاوروف، یکی متن قطعنامه‌ای برای شورای امنیت و دیگر مشارکت سازمان ناظر بر منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه است.

در این کنفرانس هم‌چنین وزیر امور خارجه آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به‌خاطر ابراز آمادگی برای توافق بر سر نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه تشکر کرد.

احتمال برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در اکتبر

جان کری روز گذشته در ژنو اعلام کرد، مذاکره بر سر کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه در عین ‌حال شامل تلاش برای کشاندن طرف‌های درگیر در سوریه به پای میز مذاکره درباره دولت انتقالی نیز می‌شود.

به گفته کری، او و لاوروف توافق کرده‌اند که در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بار دیگر با یکدیگر دیدار داشته باشند تا تاریخی را برای کنفرانس ژنو۲ تعیین کنند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت این اقدام بستگی به موفقیت مذاکرات روزهای آینده میان واشنگتن و مسکو درباره تسلیحات شیمیایی سوریه دارد.

بشار اسد علاوه بر اعلام آمادگی برای تحویل سلاح‌های شیمیایی خود گفته است که به کنوانسیون منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی می‌پیوندد. با این‌حال دیپلمات‌های باتجربه تردید دارند که اسد به وعده‌های خود عمل کند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه (۱۳ سپتامبر) به شبکه خبری “فرانسه۲۴” گفت اگر چه بشار اسد حاضر به کنترل سلاح‌های مرگبار خود شده، اما او احساس می‌کند که در جامعه بین‌الملل در این باره تردید وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل گفت، اگر برای تسلیحات شیمیایی سوریه راه‌حلی قابل ‌اعتماد از طریق همکاری دولت سوریه پیدا شود، کنفرانس پیش‌بینی شده ژنو می‌تواند در ماه اکتبر برگزار گردد.

در همین‌حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده که وزیران امور خارجه ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا روز دوشنبه (۱۶ سپتامبر/۲۵ شهریور) در پاریس گرد هم می‌آیند تا درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به شورای امنیت مشورت کنند. این قطعنامه باید رژیم بشار اسد را به تحویل جنگ‌افزارهای شیمیایی خود ملزم سازد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام‌شان فاش نشده گزارش داده که به خاطر مخالفت روسیه٬ آمریکا از گنجاندن “بهره‌گیری بالقوه از نیروی نظامی” در قطعنامه صرف‌نظر کرده ‌است. بنابر این گزارش، آمریکا به جای اصرار بر گنجاندن “اقدام نظامی” تلاش خواهد کرد تا در این قطعنامه پی‌آمدهای ممکن برای دولت سوریه در صورت خودداری از تحویل تسلیحات شیمیایی را ذکر کند.