ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.09.2013, 9:15
برنامه‌ریزی افراطیون در پستوها

انتخاب حسن روحانی و موج گفتمان اعتدال، ترمز قطار تندروها را کشید ولی همه می‌دانستند که این توقف موقتی و کوتاه مدت است.

محمدعلی وکیلی در ادامه سرمقاله خود در روزنامه «ابتکار» نوشت: سال‌هاست که نان عده‌ای در تندروی می‌باشد. آنان آنچنان در این سال‌ها برای خود اعتبار و منابع انباشته‌اند که با این مقدار توقف، تحلیل نروند و بی‌خرج نشوند. خوشبختانه از آنجا که میانه‌روی و اعتدال بر خواسته از نهاد آدمیان است و آرامش و عقلانیت شرط توسعه و نیاز آحاد جامعه می‌باشد، بنابراین افکار عمومی در مقابل حرکت‌های افراطی و تندرویهای عقل ستیز، حساسیت پیدا کرده است. از این روی تندروها مسیر عوض کرده‌اند و سعی دارند از تقابل رسمی و علنی با گفتمان اعتدال پا عقب کشند و فاز فعالیت سلبی در مقابل دولت را از روی صحنه به پستوهای برنامه‌ریزی منتقل نمایند.

علائم و قرائن حکایت از آن دارد که سناریوی فعال‌سازی نهادهای مدنی سنتی از قبیل هیات‌ها و مساجد و برخی پایگاه‌ها به عنوان بستر اصلی فاز فعالیت‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است. فعال‌سازی شبکه‌های سنتی به منظور تحریک افکار متدینان و نیرو‌های جوان و دلسوخته و استفاده از علائق دینی و مذهبی محور برنامه‌ریزی‌هاست.

به نظر می‌رسد کانون اصلی برنامه‌ریزی‌های جدید قم می‌باشد و سلسله نشست‌های توجیهی در مشهد مقدس در دستور کار قرار دارد. صنوف مختلفی در این برنامه‌ریزی‌ها مورد نظر می‌باشند استفاده از ظرفیت تریبون‌های سنتی یکبار دیگر به کمک گرفته شده است. هدف کوتاه مدت برنامه‌ریزی اتاق‌های فکر تندروها بازیابی قدرت تحلیل رفته و انسجام بخشی به نیروها و هواداران و به فراموشی سپردن آثار شکست انتخابات اخیر می‌باشد. هدف میان‌مدت آنان تسخیر مجلس دهم است.

در نگاه برنامه‌ریزان جریان تندرو، مجلس نهم اگر چه با اکثریت اصول‌گراست ولی در مقیاس تندروها مجلس میانه‌روها می‌باشد. بر این اساس مجلس دهم به عنوان کانونی‌ترین جایگاه برای فشار و تقابل با دولت تدبیر و امید هدف میان مدت به حساب می‌آید. شناسایی نیروها با ظرفیت رأی‌آوری در شهرستان‌ها در دستور کار آنان است. و اما همه این فعل و انفعال به هدف ناکام گذاشتن دولت کنونی و از کار انداختن آن و چهار ساله کردن دولت روحانی می‌باشد. طبیعی است در این مسیر اختلافات اردوگاه اصولگرایی کم‌رنگ خواهد شد و نگاه تسامحی در آن رواج می‌یابد. حمایت رسانه‌هایی چون کیهان برغم اختلافات گذشته از انتخاب مجدد محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران در همین مسیر ارزیابی می‌شود.

به هر روی آرامش کنونی در فضای عمومی موقتی است و توپخانه‌های تندروها در حال تدارک و روغن‌کاری و مهمات‌گذاری و هدف‌گذاری می‌باشند. پیش‌بینی بمباران افکار عمومی با سوژه‌سازی‌ها و بهانه‌جویی‌های مرسوم ظرف سه ماه آینده و پس از پایان بحران سوریه قابل پیش‌بینی است. آنچه برای دولت تدبیر و امید مهم است اینکه با هوشمندی در کمند کین افراطیون گرفتار نیاید و به حاشیه‌ها تن در ندهد و بر مسیر اعتدال و عقلانیت پای بفشارد و خدمت بی منت و صادقانه به مردم را همچنان در سر لوحه خود داشته باشد. بی‌شک رفتار عقلانی و صداقت با مردم باطل السحر افراطیون خواهد بود.