ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.09.2013, 10:52
اسکانیا؛ کابوس توپولوف در روی زمین

عصر ایران- فرمانده پلیس راه کشور علت اصلی سانحه مرگبار آزاد راه تهران – قم را « نقص سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیا» اعلام کرده و گفته این نقص موجب می شود اتوبوس های اسکانیا پس از تصادف  دچار آتش سوزی شوند. علت دیگر، لاستیک های چینی این قبیل اتوبوس ها ذکر شده است.

ماجرای تلخ شامگاهان دوشنبه ۱۸ شهریور ماه از این قرار است که لاستیک کم کیفیت چینی یکی از اتوبوس ها می ترکد، اتوبوس به لاین مقابل منحرف می شود و در اتفاقی بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که از مسیر مقابل می آمده برخورد می کند و در جهنم  هولناکی که ایجاد می شود ۴۴ مرد و زن و کودک زنده زنده می سوزند و دیگران با جراحت های شدید دست به گریبان اند.

اعلام نقص سیستم برق رسانی اتوبوس اسکانیا در حالی است که در اردیبهشت امسال نیز بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با یک کامیون بنز در استان خوزستان، اتوبوس آتش گرفته و ۱۴ تن قربانی شده بودند. همان موقع هم سردار مهماندار اعلام کرد علت حادثه در دست بررسی است. 

رییس پلیس راه کشور می گوید ما به تنهایی نمی توانیم در مقابل نقص سیستم برق اتوبوس های اسکانیا اقدام کنیم و به همکاری دستگاه های دیگر و خصوصا قوه قضاییه نیاز است.

اگر اتوبوس های اسکانیا دچار نقص جدی است چرا اعلام نمی شود و چرا نوبت قبل اطلاع رسانی کافی صورت نپذیرفت؟

درباره لاستیک‌های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن ۵ میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن ۲ میلیون تومان ارزان تر است. علت آتش سوزی نیز نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل ذکر شده است. ضمن این که هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در یکی از حادثه های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.

اگر پلیس از همه این موارد آگاه است اما امکان مقابله ندارد آیا نمی تواند خواستار جلوگیری از شماره گذاری شود؟ آیا در روز اول فروردین همین امسال در جاده مرند اتوبوس اسکانیا حادثه ساز نشد؟ با این اوصاف آیا پلیس راه نمی تواند مردم را از سوار شدن به اتوبوس اسکانیا بر حذر دارد؟

سوای پلیس راه آیا سازمان استاندارد به وظیفه قانونی خود عمل کرده است؟ اگر همان گونه که پلیس گفته ، سیستم برق اسکانیا ، نقص دارد، چرا سازمان استاندارد ، اجازه شماره گذاری این اتوبوس را داده است؟

به گفته سردار مهماندار ۵۰ درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و ۵۰ درصد  دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟

در این میان باید پرسید آیا پلیس راه نباید از اتوبوس ها برگه معاینه فنی بخواهد؟ آیا نباید لاستیک ها را کنترل کنند و مهم تر از همه نقص سیستم برق رسانی اتوبوس‌ها بررسی شود؟

خاطره تلخ مردم ایران از مرگبار بودن هواپیماهای توپولوف در آسمان های ایران هنوز باقی است و اکنون در زمین هم باید نگران اتوبوس‌های اسکانیا بود.

****

مرگ ۱۰۵ نفر در ۹ تصادف مهم اسکانیا

بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در ۹ تصادف اتوبوس اسکانیا بیش از ۱۰۵ هموطن جان خود را از دست داده‌اند. حوادثی که خونبارترین آنها حادثه دوشنبه شب و مرگ ۴۳ نفر در تصادف اتوبان قم - تهران بود.

در حالی که سال گذشته  تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در جادههای کشور رو به افزایش بود، با تلاش پلیس و اجرای طرح های کنترلی از جمله کنترل ایمنی اتوبوسها در پاسگاههای پلیس روند افزایشی تصادفات و مرگ مسافران اتوبوس متوقف و حتی وقوع آن نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری یابد. اما بدون شک تلاش پلیس در کاهش تصادفات سالهای اخیر با وقوع یک تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی زیر سوال می رود. اولین بار در سال ۸۶ ورود تریلرهای چینی با نام هوو تبدیل به کابوس مرگبار جاده های کشور شد.

خودرویی بی‌کیفیت که به علت نقص فنی در سیستم ترمز، تعلیق و فرمان هر روز تعداد زیادی از رانندگان و مسافران را به کام مرگ می فرستاد. موضوعی که باعث شد مسئولان و خبرنگاران لقب قاتل چینی یا هیولای چینی را به این خودرو بدهند. در آن سالها هر دستگاهی تقصیر را گردن دیگری می انداخت که بالاخره با اعمال تغییرات در راس پلیس راهور و حضور سردار مومنی تصمیم بر ممنوعیت تردد این خودروها در برخی جاده ها و برخی ایام سال گرفته شد. موضوعی که باعث شد حوادث قاتل چینی که هر روز تصادفات مرگباری را در جاده ها رقم می زد کاهش چشمگیری یابد.

قاتل سوئدی در جاده های ایران
هنوز خاطرات کشته ها و مجروحان قاتل چینی فراموش نشده بود که اتوبوس های اسکانیا به عنوان قاتل جدید جاده های ایران شناخته شدند. اتوبوس هایی که در هر هفته یکی از آنها در جاده های کشور دچار سانحه می شود و تنها در ۹  تصادف مهم ۱۰۵ نفر کشته به جای گذاشته‌اند. اتوبوسهایی که در پی برخوردهای شدید آتش گرفته و در اولین واژگونی به علت عدم استحکام بدنه و ستون سقف روی سر مسافران پرس می شود.

ساخت بدنه در کشور
شرکت عقاب نشان که نمایندگی انحصاری اتوبوس اسکانیا را دارد بدنه این اتوبوس‌ها را در کارخانه‌ای در استان سمنان ساخته و پس از مونتاژ کامل اتوبوسها را می فروشد.

مرگ ۲۶ دانش آموز
یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه - بروجن رخ داد که موجب مرگ ۲۶ دختر دانش آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن اتوبوس به تپه می کند که همین مسئله موجب واژگونی می شود. همزمان با واژگونی ۲۶ دانش آموز دختر که از اردو باز می گشتند،به دلیل نقص در اتاق خودرو و گیر کردن در میان آهن پاره ها جانشان را از دست دادند.

مرگ ۱۷ مسافر در آتش اتوبوس
حادثه مهم دوم در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. این در حالی بود که مشخص نشد چرا این اتوبوس در این حادثه دچار آتش شده و مسافران نتوانستند با چکش ویژه استفاده و با شکستن شیشه خارج شوند. این تصادف و عدم مقاومت اتوبوس هنوز هم ابهامات فراوانی دارد.

برخورد با اسب و ۷ کشته
در حادثه دیگر اتوبوس اسکانیا این خودرو در جاده های استان گیلان با یک راس اسب برخورد کرده و پس از انحراف از جاده واژگون می شود. این بار نیز ستون و سقف آسیب دیده و ۷ مسافر جانشان را از دست می دهند. این حادثه نیز ۳۰ مجروح به دنبال داشت. در حادثه دیگری که این اتوبوس رقم زد ۳ نفر به علت بی احتیاطی راننده این خودرو در کیلومتر ۱۲ آزادراه قزوین کشته شدند. این حادثه از جمله تصادفات کم تلفات خودرو اسکانیا است.

در تصادفات دیگری که این خودرو نقش اساسی در آنها داشت می توان به تصادف این اتوبوس با کامیون ایسوزو در شیراز اشاره کرد که راننده کامیونت را به کام مرگ کشاند. در حادثه دیگری که در آزاد راه ساوه رخ یک نفر کشته شد و سه مسافر زخمی شدند. البته این خودرو در سمنان محل تولید خود نیز تصادفات مرگباری را رقم زده است که می توان به حادثه تصادف اتوبوس با تریلر کمر شکن، تصادف در محور نهبندان و تصادف جاده تبریز اعلام کرد.

مسئولان حوادث مرگبار را فراموش نکنند
شاید تلخ ترین حادثه ای که قاتل سوئدی آن را رقم زد و دل میلیون ها ایرانی را به درد آورد حادثه تصادف در اتوبان قم است. حادثه ای که بی شک به دلیل نقص فنی خودرو رخ داد و ۴۴ مسافر و صدها خانواده را داغدار کرد. تصادفی که به علت نقص دو اتوبوس رخ داد و باعث شد امیر حسین 6 ساله مادرش را از دست داده و چند مادر نیز کودکشان را از دست بدهند. حادثه ای که موج عظیم اندوه را به بار آورد و تنها به علت بی مبالاتی رانندگان و بی شک بی توجهی شرکت سازنده به موارد فنی و ایمنی رخ داد.

مطمئنا این حادثه آخرین تصادف این اتوبوسها نیست، دیر نیست در نتیجه سهل انگاری برخی افراد، شرکتها و مسئولین تعداد دیگری از شهروندان در دام این حوادث گرفتار شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. آیا مسئولان بهتر نیست با وقوع این همه تصادف مرگبار نسبت به استانداردهای این خودرو تردید کنند و آن را مورد بازنگری قرار دهند. آیا بهتر نیست پلیس کنترل های خود را تشدید و از تردد خودروهای دارای نقص فنی جلوگیری کند و اجازه ندهد ارابه های مرگ وارد جاده ها شوند.

***

تصادفاتی به بزرگای چند زلزله
گزارش ایسنا از تصادفات اتوبوسی پرقربانی کشور در یکسال اخیر

قرار بود شب آرامی باشد و خسته از یک سفر زمینی، شب را آسوده در منزل بگذرانند اما تنها 30 کیلومتر مانده به مقصد، تقدیر روی دیگرش را نشان داد و حادثه‌ای‌ بگونه‌ای رخ داد که حتی مجال فرار پیدا نشد.

ساعت 22:45 شامگاه دوشنبه حادثه‌ای رخ داد که به گفته رییس پلیس راهور ناجا بسیار دلخراش و نادر بود و در پی آن 44 تن در اتوبان تهران - قم کشته شدند. اجساد این زنان، مردان و کودکان هنوز در پزشکی قانونی شهر قم مانده و شدت سوختگی برخی از آنها در حدی بود که ساعت‌ها شناسایی اجساد به طول انجامید و در گوشه دیگر شهر 39 مجروح روی تخت بیمارستانها خوابیده‌اند و بارها و بارها، حادثه را جلوی چشمانشان مجسم می‌کنند و تنها دوز بالای مسکن‌هاست که می‌تواند آنها را برای مدتی هرچند کوتاه از فکر این کابوس دردناک رها کند.

به گزارش خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حادثه شب گذشته برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا، که موجب داغدار شدن 44 خانواده شد با اینکه به علت شدت حادثه و مرگ متوفیان حالا در صدر اخبار قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده برای کاهش تصادفات رانندگی در کشور هنوز حساسیت لازم در میان برخی دستگاه‌ها اجرایی و تولیدکنندگان خودروها برای نصب تجهیزات ایمنی و استانداردسازی آنها نیست.

بر اساس اعلام پلیس‌راه کشور نقص در سیستم برق‌رسانی اتوبوس‌های اسکانیا این حادثه را تشدید کرده است و به همین دلیل شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. به همین بهانه مروری بر برخی حوادث دلخراش رانندگی طی ماه‌هنای گذشته داریم:

سوختن 14تن در VIP اسکانیا

12 اردیبهشت ماه امسال، یک دستگاه اتوبوس VIP اسکانیا در ساعت 9:45، از ترمینال سه‌راه تپه به مقصد اصفهان حرکت کرده بود که در کیلومتر 40 محوراهواز – هفتکل در لاین مخالف پس از برخورد با یک دستگاه کامیون باری به دلایل نامعلومی آتش گرفت و آتش آن به کامیون نیز سرایت کرد و در نتیجه 14 تن کشته و چهار تن دیگر نیز در بیمارستان بستری شدند.

پس از وقوع این حادثه بود که سردار مهماندار از تشکیل تیم ویژه بررسی علت حادثه آتش‌سوزی اتوبوس اهواز-اصفهان و تعطیلی شرکت مسافربری خبر داد وگفت: شرکت مسافربری «رویال سفر اهواز»، تا زمان رسیدگی به پرونده این حادثه و بررسی تخلف احتمالی با هماهنگی سازمان راهداری، این شرکت مسافربری تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

26دختر بروجنی در راه اردو در سقوط اسکانیا مردند!

چندی پیش بود که اتوبوس اسکانیا حامل دانش‌آموز دختر بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان نور از مناطق جنگی در جاده دهدز دچار سانحه تصادف شد و به دره سقوط کرد و در این حادثه 26 تن جان باختند؛ که از این تعداد کشته 22 نفر دانش‌آموزان دختر و چهار نفر همراهان آن‌ها در اتوبوس بوده‌اند که این همراهان همگی مرد بوده‌اند.

آن زمان اعلام شد که تعداد 14 نفر از مسافران زنده مانده این اتوبوس به شهر اهواز اعزام شده‌اند و در بیمارستان‌های این شهر در حال مداوا هستند و این در حالی بود که همه مسافران این اتوبوس دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر بروجن هستند که 26 نفر آن‌ها در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده‌اند.

خواب آلودگی راننده اتوبوس!

در 24 خردادماه امسال نیز مرکز فرماندهی و کنترل پلیس‌راهور ناجا از مرگ دو تن در پی برخورد کامیون‌ها با اتوبوس اسکانیا خبرداد که تصادف یک دستگاه اتوبوس اسکانیا، یک دستگاه کامیون‌ماک و یک دستگاه کامیون ولوو در کیلومتر 45 آزادراه کرج- قزوین در استان البرز دو کشته و یک مجروح برجای گذاشت که علت این حادثه از سوی کارشناسان پلیس عدم‌توانایی در کنترل وسیله‌نقلیه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی از جانب راننده اتوبوس اسکانیا اعلام شد.

33 مجروح در پی واژگونی 3 اتوبوس در اصفهان

بامداد 18فروردین ماه امسال (یکشنبه) سه دستگاه اتوبوس مسافربری در اصفهان واژگون شد و 33 مجروح برجای گذاشت. براساس اطلاعات اتوبوس مسافربری اول از کرج - شیراز، بر اثر لغزندگی در شهر اصفهان واژگون شد و 13 مصدوم برجای گذاشت.

همچنین اتوبوسی دیگر با توجه عدم دیدکافی و لغزندگی جاده در همان صحنه واژگون شد که در این حادثه نیز پنج تن مصدوم و به بیمارستان‌های الله صدوقی، دکتر شریعتی و الزهرا (س) منتقل شدند.

در همین راستا در تماسی دیگر با مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اتوبوسی در نزدیکی پل خورزوق در مسیر تهران اصفهان دچار واژگونی شد که در این حادثه یک واحد امدادی از پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان و چهار واحد از پایگاه‌های شاهین‌شهر به محل اعزام شدند.

در این حادثه نیز 10 مصدوم به بیمارستان‌های غرضی و پنج تن دیگر را به بیمارستان آیت‌الله کاشانی انتقال یافتند.

تصادف اتوبوس‌ها با تریلر در آبخوری و مصدومیت 79 تن

23اسفندماه سال گذشته بود که خبر حادثه‌دیدن 80 تن بر اثر برخورد دو دستگاه اتوبوس با تریلر در محور دامغان منتشر شد که در این تصادف، 79 تن دچار مصدومیت شده بودند که 35 تن از آنان توسط امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند.

همچنین اعلام شد که به نظر می‌رسد عدم رعایت فاصله طولی یکی از اتوبوس‌ها، علت بروز این حادثه بود.

برخورد خونین کامیون با اتوبوس با 36 مصدوم!

همچنین در 24 خردادماه سالجاری نیز یک دستگاه اتوبوس با کامیون در محور نظرآباد در جاده کرج – قزوین با یکدیگر برخورد می‌کنند که در این سانحه 36 تن دچار حادثه شدند که در این حادثه هفت تن از مصدومان برای درمان بیشتر به مراکز درمانی انتقال داده شده و 29 تن نیز به صورت سرپایی و در محل درمان شدند.

واژگونی اتوبوس با 26 مسافر

سوم خرداد ماه امسال نیز در پی واژگونی یک دستگاه اتوبوس ولووی 26 تن از مسافران دچار مصدومیت شدند.

این حادثه که در ساعت 16:13 روز پنجشنبه در محورنهبندان- بیرجند در سه‌راهی دشتک، رخ داد یک دستگاه اتوبوس ولوو B12 از جاده منحرف و واژگون می‌شود که 22 مصدوم این حادثه، به بیمارستان امیرالمومنین (ع) و خاتم‌الانبیاء زاهدان منتقل شد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد در صورتی که علت این حادثه دلخراش نقص فنی به هر شکلی بوده است مسوولان باید به طور جدی با مقصران برخورد کنند از سوی دیگر نباید توجه به مسایل ایمنی مابقی اتوبوس‌های در حال تردد یا تولیدی را هم فراموش کرد. موضوعی که هر از چندگاهی با مطرح شدن از سوی پلیس با واکنش تولیدکنندگان خودرو در کشور مواجه می‌شود.