ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.09.2013, 15:35
آمادگی بیش از ده کشور برای مشارکت در حمله به سوریه

دویچه وله: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید بیش از ده کشور برای مشارکت در “ضربه نظامی محدود” علیه سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند. رهبر کاتولیک‌های جهان مخالفت شدید خود را با حمله نظامی به سوریه اعلام کرد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، ابراز خوش‌بینی کرده است که برای ضربه نظامی به سوریه، “حتی بیش از حد لزوم” در میان کشورهای غربی “حمایت و علاقه به مشارکت” وجود دارد. کری پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس، در پاریس بار دیگر تأکید کرد که جامعه جهانی نباید در برابر عملکرد رژیم بشار اسد بی‌تفاوت بماند.

آمریکا قصد دارد مجازات رژیم اسد را با “ضربه نظامی محدود” عملی سازد، زیرا معتقد است که ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور علیه مردم عادی سلاح شیمیایی به کار برده است.

“حمله‌ای محدود اما شدید”

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، حمایت کامل کشور خود را از اقدام نظامی احتمالی ایالات متحده اعلام کرد. او گفت که حمله به رژیم سوریه “محدود اما قاطع و شدید” خواهد بود، تا بشار اسد در آینده “به تکرار چنین جنایت‌هایی دست نزند”.

رئیس جمهور فرانسه از این که دولت آلمان پس از تردیدهای نخستین، سرانجام موافقت خود را با قطعنامه‌ی نشست کشورهای “گروه بیست” ابراز داشته است، از این کشور تشکر کرد. اولاند پس از دیدار با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، در نیس (جنوب فرانسه) گفت که آلمان با این اقدام نشان داد که “اروپا می‌تواند یگانه باشد”.

روز جمعه (۶ سپتامبر) ایالات متحده و ده عضو دیگر حاضر در نشست سران کشورهای “گروه بیست” در بیانیه‌ای مشترک تقاضا کردند که جامعه بین‌المللی به کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه “پاسخی قاطع و قوی” نشان دهد. آلمان تنها کشور اروپایی عضو این مجمع بود که در تائید و امضای بیانیه تردید نشان داد.

فرانسوا اولاند در حضور میشل سلیمان تأکید کرد که هدف ضربه نظامی تنها “تنبیه رژیم سوریه” است. او تصریح کرد که درگیری به هیچ وجه نباید از مرزهای سوریه خارج شده، به کشورهای همسایه سرایت کند.

رئیس جمهور فرانسه افزود که قصد دارد آخر هفته آینده این موضوع را طی یک سخنرانی با مردم فرانسه در میان بگذارد. فرانسه قصد دارد از حمله نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه حمایت کند. پیش از این دولت بریتانیا نیز چنین هدفی داشت، اما پارلمان بریتانیا با نظر دیوید کامرون، رئیس دولت محافظه‌کار این کشور، ابراز مخالفت کرد.

بیلان گزارشگران سازمان ملل

به گفته منابع دیپلماتیک فرانسه، کارشناسان سازمان ملل متحد که برای تحقیق در مورد کاربرد گازهای سمی به سوریه رفته بودند، آخر هفته آینده گزارش کار خود را ارائه خواهند داد.

فرانسوا اولاند روز شنبه (۷ سپتامبر) در نیس اظهار داشت: «موقعی که کنگره آمریکا پنجشنبه یا جمعه آینده رأی خود را اعلام کند و ما احتمالا آخر هفته از نظر بازرسان سازمان ملل باخبر شویم، آنگاه باید تصمیمی گرفته شود.»

بسیاری از کشورها مایل هستند پیش از تصمیم درباره هرگونه واکنشی، نخست از نتیجه بازرسی کارشناسان سازمان ملل مطلع شوند.

به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعضای اتحادیه مدارکی به دست آورده‌اند که مسئولیت رژیم بشار اسد در استفاده از سلاح شیمیایی را نشان می‌دهد. با وجود این، برخی از کشورها مایل هستند تا اعلام گزارش رسمی گروه تحقیق سازمان ملل صبر کنند.

ایالات متحده با اطمینان گفته است که رژیم اسد را عامل “جنایت شیمیایی” در سوریه می‌داند که نباید اقدام او بی پاسخ بماند. به اعتقاد آمریکا بر اثر حمله شیمیایی نیروهای ارتشی در حوالی دمشق پایتخت سوریه، بیش از ۱۴۰۰ نفر جان سپرده‌اند که یک سوم آنها کودک بوده‌اند.

بسیاری از کشورها، مانند آلمان فدرال، خواهان واکنشی شدید و قاطع در برابر حمله شیمیایی هستند، اما مایلند تا زمان انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل صبر کنند.

از این گذشته، بسیاری از کشورها به صراحت نگفته‌اند که از ضربه نظامی علیه سوریه حمایت می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه اشاره کرد که باراک اوباما تصمیم درباره حمله نظامی را به انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مشروط نکرده است. به گفته او رئیس جمهور ایالات متحده برای حمله نظامی تنها منتظر دریافت “چراغ سبز” از جانب مجلس نمایندگان است.

پیام پاپ

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در برابر دهها هزار نفر از پیروان خود در واتیکان، پایان خشونت و کشتار در سوریه را خواستار شد.

پاپ مردم جهان را به صلح و دوستی فرا خواند. او در اشاره به احتمال حمله ایالات متحده و متحدانش به سوریه، خطاب به مسیحیان و پیروان همه ادیان گفت: «جنگ و خشونت هرگز راه صلح نبوده است. در سوریه و خاورنزدیک و سراسر جهان تنها بخشش و آشتی و گفت‌وگو می‌تواند به صلح منتهی شود.»

پاپ از پیروان خود خواست که برای صلح دعا کنند. او انتقاد کرد: «ما تسلیحات خود را به کمال رسانده‌ایم، اما وجدان ما به خواب رفته است و اکنون بی‌مسئولیتی خود را با بهانه‌های غریب توجیه می‌کنیم.»

طی هفته‌های گذشته پاپ چندین بار مخالفت خود با حمله نظامی به رژیم سوریه را ابراز کرده است. او همچنین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رئیس آخرین اجلاس “گروه بیست” تقاضا کرد که به صلح و آشتی فرصتی داده شود.

علاوه بر مسیحیان سوریه، بسیاری از پیروان ادیان یهودی و اسلام نیز از پیام صلح پاپ استقبال کرده‌اند.