ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.09.2013, 20:50
جامعه بین‌المللی باید به بشار اسد پاسخی قاطع دهد

یازده کشور شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ خواستار پاسخی قاطع از سوی جامعه بین‌المللی در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شده‌اند.

رهبران کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش می دهد.

امضا کنندگان این بیانیه گفته‌اند از اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کنند اما جهان نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.

پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری که در پایان نشست گروه ۲۰ برگزار شد گفت که رهبران کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه در جریان این نشست استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را محکوم کرده و خواستار پاسخی قاطع شده‌اند.

آقای اوباما از رژیم بشار اسد به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی یاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که اکثر مردم بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی ماه گذشته در حومه دمشق می‌دانند، هر چند که آقای پوتین با او موافق نیست.

آقای اوباما گفت که او بدبینی موجود در بین مردم آمریکا را نسبت به حمله نظامی به سوریه درک می کند، اما در عین حال افزود که او می‌تواند کنگره را متقاعد کند که چنین حمله ای محدود و نسبی خواهد بود، این حمله با هدف از کار انداختن تسلیحات شیمیایی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد، انجام خواهد شد و کاربرد این سلاح ها را در آینده به تعویق خواهد انداخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم در کنفرانسی خبری گفت که اکثر رهبران شرکت کننده در این نشست با اقدام نظامی علیه سوریه مخالف هستند.

آقای پوتین در ادامه صحبت هایش افزود در جریان مذاکراتی که تا ساعت یک بامداد ادامه داشت تنها آمریکا، فرانسه، کانادا، عربستان سعودی و ترکیه بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل با انجام حمله نظامی موافق بودند.

رئیس جمهور روسیه گفت که مذاکراتی خصوصی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا داشته است. رهبران آمریکا و روسیه مواضع کاملا متفاوتی در قبال واکنش به حمله شیمیایی در سوریه دارند.

آقای پوتین بار دیگر تاکید کرد که هر گونه اقدام نظامی ناقض قوانین بین‌المللی است. رئیس جمهور روسیه از حمله شیمیایی به حومه دمشق که ماه گذشته صورت گرفت به عنوان اقدامی تحریک آمیز از سوی مخالفان مسلح دولت سوریه نام برد.

به گفته آقای پوتین مخالفان با هدف انجام مداخله نظامی در سوریه دست به این اقدام زدند.

***

اجلاس گروه ۲۰ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را ذره‌ای به طرح خود در قبال سوریه نزدیک‌تر نکرد. بلکه برعکس در این نشست شکاف میان سران کشورهای شرکت کننده آشکارتر شد. با این حال اوباما گفت که «جهان نمی‌تواند تنها نظاره‌گر» باشد و اعلام کرد که هفته آینده در سخنرانی با مردم استراتژی خود در قبال سوریه را توضیح دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و میزبان اجلاس، دو نفره با اوباما درباره بحران سوریه به گفت‌وگو نشستند. ولی این گفتگوی کوتاه نیز نتوانست نظر هیچ‌یک را تغییر دهد. روسیه و چین هرگونه حمله نظامی را رد می‌کنند. اوباما در پایان این مذارکره‌اش با پوتین گفت که انتظار نداشته که او و پوتین به توافق برسند.

مرکل با آمریکا همراهی نمی‌کند

سه کشور مهم اروپایی یعنی بریتانیا، فرانسه و ایتالیا  پشت سر آمریکا قرار گرفتند. اما آلمان بیانیه را امضا نکرد.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: «در حال حاضر روشن نیست که که بتوان به یک ارزیابی و قطعنامه واحد در سازمان ملل رسید.» به گفته او سازمان ملل باید در این زمینه نقش ایفا کند و چین و روسیه نیز باید به مسئولیت خود برای رسیدن به صلح در کنفرانس ژنو عمل کنند.

بیانیه‌ی ۱۱ کشور خواهان مجازات اسد به خاطر استفاده از گاز سارین علیه مردم خودش است. در این بیانیه “حمله وحشیانه شیمیایی” در روز ۲۱ اوت به حومه دمشق محکوم شده است؛ حمله‌ای که ۱۴۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ کودک را کشت.

در بیانیه هم‌چنین آمده است که «اسناد نشان می‌دهند حکومت سوریه مسئول این حمله است». بیانیه اضافه می‌کند: «ما از تلاش‌های آمریکا و سایر کشورها برای ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی حمایت می‌کنیم.»

استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، ترکیه و اسپانیا از دیگر امضا کنندگان این بیانیه هستند.

باراک اوباما اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا مایل بود که شورای امنیت با رای اکثریت به یک حمله نظامی رای می‌داد. اما او روی چنین اتفاق نظری حساب نمی‌کند. سفیر آمریکا در سازمان ملل، سامانتا پاور نیز گفت که آمریکا تلاشی برای گرفتن رای اکثریت نمی‌کند.

اوباما گفت که در شرایطی هستیم که تصمیمات دشواری باید گرفته شود. اما نگفت که اگر کنگره آمریکا رای منفی به حمله نظامی دهد، چه واکنشی نشان خواهد داد. او هرگونه گمانه‌زنی در این باره که آیا در آن صورت هم دست به حمله خواهد زد یا نه را رد کرد.

در مقابل پوتین به سوریه تضمین داد که با ارسال سلاح از حکومت این کشور حمایت خواهد کرد. او گفت «ما سلاح می‌فرستیم و حمایت اقتصادی هم می‌کنیم.» پاسخ پوتین به این سوال که ‌آیا در صورت حمله نظامی آمریکا هم‌چنان به حمایت از سوریه ادامه خواهد داد، مثبت بود.

منبع: بی بی سی، دویچه وله