ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.09.2013, 6:46
دستور سپاه برای حمله به مواضع ‌آمریکا در عراق

دویچه وله: روزنامه “وال‌استریت ژورنال” به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد، نیروی قدس سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان شیعه عراق دستور داده، در صورت حمله ‌آمریکا به سوریه به مواضع آمریکا در عراق حمله کنند.

روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” در شماره روز پنج‌شنبه (۵ سپتامبر/ ۱۴ شهریور) خود نوشت، آمریکا به پیامی برای حمله احتمالی به مواضع این کشور در بغداد دسترسی پیدا کرده است. به موجب این گزارش، در این پیام که از سوی یک مقام رسمی ایران به شبه‌نظامیان عراقی ارسال شده به آنها دستور داده می‌شود، در صورت حمله آمریکا به سوریه به مواضع آمریکا در بغداد حمله کنند.

به گزارش رویترز، این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود نوشت، سفارت آمریکا در بغداد یکی از اهداف احتمالی برای این حمله خواهد بود.

“وال استریت ژورنال” ادامه می‌دهد، مقام‌های آمریکایی در مورد دامنه این اهداف بالقوه توضیحی نداده‌اند.

هشدار به شهروندان آمریکایی

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (۵ سپتامبر) به شهروندان این کشور در مورد سفر غیر ضروری به عراق هشدار داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از کنگره این کشور خواسته است تا از طرح او برای حمله محدود به سوریه پشتیبانی کند. این تهاجم احتمالی در پاسخ به حمله شیمیایی به اطراف دمشق در ۲۱ اوت سال جاری صورت می‌گیرد. آمریکا دولت بشار اسد را مسئول این حمله دانسته و این اقدام را محکوم کرده است.

”پیامی از سپاه قدس”

روزنامه “وال استریت ژورنال” می‌نویسد، آمریکا پیام ایرانیان را در روزهای اخیر کشف کرده و این پیام از سوی فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران صادر شده است. در این گزارش همچنین آمده که این پیام به شبه‌‌نظامیان شیعه عراق که مورد حمایت ایران‌اند ارسال شده است.

روزنامه می‌نویسد، در این پیام به گرو‌ه‌های شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود، آماده باشند تا در صورت حمله آمریکا به سوریه با قدرت واکنش نشان دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اوضاع جاری امنیتی به شهروندان آمریکایی هشدار داده که سفر به عراق همچنان برای آنها “خطرناک” است. این وزارت‌خانه می‌گوید، پاره‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی عراق، از جمله گروه‌های وابسته به شبکه القاعده همچنان فعال‌اند و “فعالیت‌های تروریستی و خشونت‌های فرقه‌ای در بسیاری از مناطق این کشور در سطحی بی‌سابقه از سال ۲۰۰۸ به این سو قرار دارد.”

وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌افزاید: «توان سفارت برای واکنش به اوضاعی که در آن شهروندان آمریکایی با مشکلاتی از قبیل دستگیری مواجه شوند به‌شدت محدود است.»

این وزارت‌خانه می‌گوید، شهروندان این کشور در عراق ممکن است با مشکلاتی مانند “ربودن و خشونت‌های تروریستی” مواجه شوند.

رویترز می‌نویسد، وزارت امور خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تا به‌حال به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.