ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.09.2013, 19:53
برخی پزشکان ۱۵ ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری فارس: برخی پزشکان ۱۵ ماه حقوق نگرفته‌اند/ بخشی از اعتبارات سلامت به مسکن مهر رفته است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، سیدحسن قاضی زاده هاشمی امروز در حاشیه برگزاری آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به فارس درباره کمبودهای بودجه‌ای و پرسنلی این وزارتخانه گفت: بله عمده مشکل ما در حال حاضر مسئله کمبود اعتبارات است. فقط در یک قلم دانشگاههای علوم پزشکی با کمبود ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق جذب پرسنل مواجه هستند در حالی که هیچ ردیف بودجه ای در قانون بودجه برای آن دیده نشده است.

وی گفت: دانشگاهها از کجا باید این اعتبار را تأمین کنند و به پرسنل خود پرداخت کنند مجبورند از درآمد اختصاصی بیمارستانها بردارند، در حالی که درآمد اختصاصی باید صرف تعمیر بیمارستان، تجهیز بیمارستان و ارتقای خدمات بشود، نتیجه این کمبودها این می شود که مردم ناراضی هستند اما امیدواریم که کم کم مشکلات حل شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره لایحه اصلاحیه بودجه و تغییر اعتبارات وزارت بهداشت توضیح داد: متأسفانه لایحه اصلاحیه بودجه در جهت کاهش اعتبارات است نه افزایش اعتبارات، بودجه‌ای را که دولت قبل مصوب کرده است حداقل ۳۰ درصد آن محقق نمی شود اما باید حالا برویم چانه زنی کنیم تا سهم سلامت و بهداشت و درمان از اعتبارات دولت کم نشود.

هاشمی گفت: همه می دانید که وزارت بهداشت مسئولیتهای سنگین و متنوعی به عهده دارد از گرفتن مجوز برای جمع آوری سگهای ولگرد تا برگزاری آزمونهای بورد تخصصی و فوق تخصصی، ‌از کنترل بیماریهای واگیر مثل وبا در سیستان و بلوچستان تا تهدیدهای دیگر سلامت مردم در آن سر کشور که امیدواریم اعتبارات لازم برای انجام این مسئولیتها پیش بینی شود.

۱۰ هزار میلیارد تومان سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها را ندادند

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد کمبود اعتبارات حداقل یک قلم آن سهم ۱۰ درصدی سلامت از هدفمندی یارانه هاست که 5 هزار میلیارد تومان می شود،‌این اعتبار را سال گذشته ندادند و امسال هم ندادند بنابراین فقط در همین جا وزارت بهداشت با ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است که دو سال است دریافت نکرده است، ببینید که ما وزارت بهداشت را در چه شرایطی تحویل گرفته ایم.

خجالت می‌کشم

وی گفت:‌ هیچ روزی نیست که مسئول یک دانشگاه علوم پزشکی پیش من نیاید و از کمبود اعتبار گله نکند، هیچ دانشگاهی نیست کسری اعتباراتش از ۵۰ میلیارد تومان کمتر باشد، من گاهی خجالت می‌کشم با آنها جلسه بگذارم،‌ برای اینکه مشکل دارند و ما هم به علت کمبود اعتبارات و محدودیت منابع ممکن است نتوانیم به آنها جواب روشنی بدهیم در حالی که به اول مهر نزدیک می‌شویم و مسئولیتهای زیادی به عهده دانشگاههای علوم پزشکی است.

تأخیر ۱۵ ماهه در پرداخت حقوق و ترک خدمت پزشکان

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل وزارت بهداشت تأخیر و عقب ماندگی دارید،توضیح داد: بله حقوق و کارانه پرسنل وزارت بهداشت هم در مواردی تا ۱۰ ماه تأخیر دارد، به خصوص در مورد پزشکان که همه فکر می‌کنند وضعشان خوب است گاهی تا ۱۵ حقوق نگرفته‌اند و به خصوص در مناطق محروم که طرح پزشک خانواده هم اجرا شده این مسئله باعث شده که بخش قابل توجهی از پزشکان ترک خدمت کند و برای مردم مشکل به وجود آمده است.

صبر مردم از خبرنگاران بیشتر است

هاشمی گفت: ما می‌دانیم که مشکلات زیاد است اما شما خبرنگاران مهلت بدهید، حداقل ۵ یا ۶ ماه مهلت بدهید تا فکر و مطالعه کنید، مردم انتظار دارند مشکلاتشان حل شود اما مردم صبر دارند و صبر مردم از شما خبرنگاران خیلی بیشتر است که هر روز انتظار دارید وزرا و مسئولان دولت یک کار خارق العاده انجام دهند و یک شیرین کاری و هنری را از خودشان ارائه کنند، باید با آرامش و به تدریج به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ وزرا و مسئولان دولت اکنون مشغول انتخاب معاونان،استانداران، روسای دانشگاهها و بررسی وضع موجود هستند، ما باید به مردم راست بگوییم نه اینکه حرفی بزنیم. شما خبرنگاران هم حرفهای ما را همان طور که هست به مردم منتقل کنید تا انتظار نامعقول ایجاد نشود و مردم اعتمادشان را از دست ندهند. آن وقت حقیقت را هم که بگوییم کسی ممکن است باور نکند و دیگر کارایی ندارند.

حل مشکلات دارویی حداقل ۶ ماه وقت می‌خواهد

وی گفت: در مورد دارو هم دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو مسائل و اخبار را اعلام می کند ولی من دیدم که برخی رسانه‌ها به اشتباه اعلام کردند که مشکل کمبود و گرانی داروها ۱۰ روزه حل می شود در حالی که ما گفته بودیم ۶ ماه تا یکسال زمان لازم است که آرامش به بازار دارویی کشور برگردد.

درباره دانشگاه ایران متتظر تصمیم رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه هستیم

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:‌ در این مورد منتظر تصمیم روسای قوا هستیم، در گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای داشته و اختیار تصمیم گیری در این مورد را به وزیر بهداشت وقت واگذار کرده است‌ اما بعداً بخشی از قوه قضاییه به این مصوبه اشکال گرفت و اعلام کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند اختیاراتش را تفویض کند و خودش باید رأساً تصمیم بگیرد.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه در وزارت بهداشت پرونده این دانشگاه دیگر باز نیست و قبلاً در این مورد تصمیم گرفته شده است. من هم به عنوان وزیر بهداشت نمی‌خواهم حالا که در اول کار هستم وارد یک چالش جدید بشوم، متنظریم ببینیم رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه در این مورد چه تصمیمی می‌گیرند. هر تصمیمی که روسای قوا بگیرند ما هم تبعیت می‌کنیم و تابع قانون هستیم. من خودم به عنوان وزیر بهداشت تاکنون در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده‌ام و هر چه قانون بگوید ما هم تابعیم.

وزارت بهداشت ۶۰ هزار نیرو کم دارد

وزیر بهداشت همچنین گفت: وزارت بهداشت با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که باید به فکر حل آنها باشیم، همین الان حداقل ۶۰ هزار نیرو از جمله پرستار و پزشک کم داریم، هزینه ایجاد یک تخت ICU که با کمبود آن مواجه هستیم بسیار بالاست.

اعتراض دارم، سلامت نباید اولویت نهم دولت باشد

وی افزود: بنده خودم به عنوان یکی از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت از بی توجهی به منابع بخش سلامت اعتراض دارم، در همه جای دنیا بعد از آموزش و پروش و امنیت سلامت در اولویت سوم بودجه ریزی دولتهاست اما در کشور ما رسماً می گویند سلامت در اولویت نهم است اما در عمل بعد از ردیف نهم است.

اعتبارات سلامت مردم را به مسکن مهر بردند

هاشمی اضافه کرد:‌ اعتبارات زیادی در سالهای گذشته باید به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کرد که بخشی از آن به پروژه مسکن مهر رفته است، حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تعلق گرفته است،‌ نتیجه آن شده که نه این پروژه به جای درستی رسیده و نه اینکه مشکلات سایر بخشها از جلمه بخش سلامت حل شده است و ما با کمبودهای متعددی روبه شده‌ایم.

۵۶ درصد بیمارستانهای کشور فرسوده هستند

وی ادامه داد:‌ ما اکنون با کمبود شدید تخت ICU و پرستار مواجه هستیم، ۵۶ درصد بیمارستانهای کشور فرسوده هستند،کمبود تجهیزات در بیمارستانهای کشور قابل کتمان نیست، من نمی‌خواهم در شروع کارم که هنوز یکماه از آن نمی‌گذرد این قدر ناله کنم اما اینها واقعیتهایی است که متأسفانه وجود دارد.

کنترلهای مرزی برای جلوگیری از وبا کافی نیست

وزیر بهداشت درباره بروز مواردی از وبا در شرق کشور نیز گفت: وبا در هر کشوری که دیده شود نگران کننده است، متأسفانه کنترلهای مرزی کشور در این زمینه کافی نیست و اتباع افغانی که آنها هم برادران ما هستند در اردوگاههای غیر استاندارد در مناطق مرزی اسکان پیدا می‌کنند که در همین اردوگاهها هم موارد بیماری وبا کشف شده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد:‌ جالب این است که اینجا هم مشکل اصلی وزارت بهداشت کمبود بودجه است، ما هیچ ردیف بودجه‌ای برای مراقبتهای مرزی نداریم،وزارت کشور هم که مسئول امنیت مرزها اعتباری در سر جمع بودجه خود برای این کار ندارد.

وزیر بهداشت گفت: بیماری وبا فعلاً در بین تعدادی افراد خاص که افغانی هستند و از این کشور به ایران آمده‌اند در کشور مشاهده شده است و فعلاً برای مردم جای نگرانی نیست چون مسئولان بهداشتی اوضاع را تحت کنترل دارند و هر گاه لازم شد که هشداری به مردم داده شود. مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت به موقع هشدارهای لازم را اعلام می کنند.

حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم طی ۱۰ سال

وی در مورد بومی گزینی دانشگاههای علوم پزشکی برای کاهش مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم نیز توضیح داد: در این مورد به آقای دکتر عین اللهی معاون آموزشی مأموریت داده‌ایم تا با کمک مجلس و برنامه‌ای را برای حل  مشکل  کمبود پزشکان عمومی طی یک دوره زمانی ۱۰ ساله تدوین و اجرایی کند. در مورد پزشکان متخصص نیز که دست خودمان در شورای آموزش پزشکی تخصصی است و زودتر حل می‌شود.

وی گفت: البته برای جذب سهمیه مازاد پزشک عمومی در مناطق محروم باید مراقب باشم که این سهمیه مورد سوء استفاده قرار نگیرد و سهم مدیران نشود،‌کسانی از سهمیه بومی استفاده کنند که واقعاً از افراد با استعداد همان مناطق باشند و برای همیشه در آن منطقه برای خدمت به مردم بمانند.

وزیر بهداشت ادامه داد: این افراد بعد از فارغ التحصیلی مدرکشان فقط باید در همان استان ارزش داشته باشد و حتی برای مدتی مدرک تحصیلی در اختیارشان قرار داده نشود تا وسیله ای برای سوء استفاده برخی افراد قرار نگیرد.

اکثر وزرا و مسئولان پیش من عمل چشم کرده‌اند

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره فعالیت پزشکی خود در روزهای تعطیل گفت:‌بله من جراح چشم هستم. جراحی یک مهارت است که برای اینکه این مهارت از بین نرود در روزهای تعطیل به کار جراحی می پردازم.

وی گفت: چون اکثر وزرای کابینه از سن ۴۰ سالگی عبور کرده‌اند، بسیاری از آنها یکبار برای عمل چشم پیش من آمده‌اند حالا شاید برای عمل دوم لازم باشد باز هم نزد من بیایند البته بیشتر آنها مشکل خاصی ندارند و بیشتر به خاطر پیرچشمی است که عینک می‌زنند که طبیعی است.