ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.09.2013, 8:35
احتمال دخالت ایران در حادثه کمپ اشرف

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران درباره کشته شدن دهها تن از ساکنان کمپ اشرف در عراق در روز یک شنبه،  با اشاره به اینکه اگر نخست وزیر عراق معتقد است که مسوولیتی در این زمینه ندارد گفت او باید استعفا بدهد. او همچنین با اشاره به اینکه امور مهاجرت آنها به کشور دیگری باید از سوی سازمان ملل فورا انجام شود، گفت «تا زمانیکه حتی یک مجاهد در خاک عراق مانده باشد باید ناظر سازمان ملل هم برای نظارت از آنها حضور داشته باشد.»

روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه،  تعدادی از افراد مسلح به ساکنان کمپ اشرف حمله کرده و با شلیک گلوله در سر و صورت بسیاری را کشتند. سپاه پاسداران ایران ساعتی پس از این حادثه با انتشار بیانیه ای از این کشتار به عنوان « انتقام تاریخی» یاد کرد و به ستایش حمله کنندگان پرداخت. همچنین دولت عراق تا کنون در قبال آن هیچ موضع حمایتی نگرفته است.

شیرین عبادی با انتقاد از واکنش دولت عراق به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «این دومین بار است که به طوروحشیانه به تعدادی از هموطنان ما در خاک ایران حمله می شود و بار اول تعدادی کشته شدند و دولت عراق در این زمینه مسوولیتی قبول نکرد و این بار هم دولت نوری مالکی اعلام می کند که من مسوولیتی در این زمینه نداریم. در حالیکه طبق قوانین شناخته شده و معتبر در سراسر جهان، هر حکومتی مسوولیت امنیت ساکنین داخل کشور را دارد و نوری مالکی اگر معتقد است که مسوولیتی ندارد باید استعفا بدهد و کسی‌که خودش را مسوول وقایع می داند سر کار بیاید.»

خانم عبادی همچنین با اشاره به اینکه احتمال نقش گروه‌ یا گروه‌هایی در داخل ایران در این کشتار وجود دارد، گفت:« برخی از حدس و گمان ها در مورد دخالت بخشی از حکومت ایران در این حادثه است زیرا که سابقه روابط حکومت با سازمان مجاهدین خلق این گمانه را تقویت می کند. به ویژه آنکه سپاه پاسداران اطلاعیه ای داده و در آن از کشته شدگان اعضای سازمان مجاهدین اظهار خوشحالی و شادمانی کرده است در حالیکه وظیفه هر حکومتی این است که از امنیت و جان شهروندانش حمایت کند. چگونه است وقتی که شخصی متهم به قاچاق مواد مخدر و یا پول است در آمریکا یا در مالزی و یا هر جای که دستگیر می شود، دولت ایران فورا اعتراض می کند و نماینده ای را برای بررسی در ارتباط با این افراد می فرستد اما در مورد اتفاقی که افتاده نه تنها دولت ایران از اینکه تعدادی از افرادی که تابعیت ایران را دارند اظهار تاسفی نمی کند، اظهار شادمانی هم می کند. این بیانیه حدس برخی که در این خصوص دولت ایران را به طور مستقیم یا غیر مستقیم دخیل می داند را تقویت می کند.»

شیرین عبادی در پاسخ به این سوال که سازمان ملل از چه مکانیزم هایی می تواند استفاده کند تا مجددا اینگونه اتفاق ها نیفتد به کمپین گفت:« سازمان ملل در درجه اول بایستی یک هیاتی را برای گزارش و بررسی آنچه که اتفاق افتاده، بفرستد و بعد مرتکبین این حادثه را شناسایی کند و می بایستی به عنوان جنایت علیه بشریت در پرونده، حکومت یا حکومت های که در آن مقصر هستند ثبت شود.»

این حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در پاسخ به این سوال که در مورد پناهندگی و انتقال این افراد به کشورهای دیگر چه مشکلاتی وجود دارد، گفت:« سازمان ملل متحد باید هر چه زودتر ترتیب انتقال افرادی که در عراق باقی مانده اند را به نقطه امنی بدهد. آنها حاضر هستند به کشور دیگری بروند اما متاسفانه تا الان برای همه آنها جا پیدا نشده و سازمان ملل در این میان باید میانجیگری کند و آنها را به مکان امنی منتقل کند.»

خانم عبادی با اشاره به نقش زمان در این تحقیق به کمپین گفت:« این کار هر چه زودتر باید انجام گیرد برای اینکه گذشته زمان هم باعث می شود که آثار جرم از بین برود و امکان تکرار فاجعه یکبار دیگر وجود دارد. چنانچه بار اول به پادگان اشرف حمله شد و اگر واکنش سریع و درستی انجام نشده بود دیگر این اتفاق نمی افتاد.

برنده جایزه صلح نوبل در مورد اینکه چگونه می توان دولت عراق را نسبت به این کشتار در سازمان ملل پاسخگو بدانیم، گفت:« برخی از همان مکانیزم های نظارتی حقوق بشر در مورد عراق باید استفاده شود و به نظر من تا زمانیکه حتی یک نفر از مجاهدان در عراق باقی بماند باید سازمان ملل یک ناظر دایمی در آنجا داشته باشد تا در نقل و انتقال آنها نظارت کنند.»

در ادامه واکنش به این کشتار، ۱۳۹ نفر از فعالان سیاسی و مدنی ضمن محکومیت حمله به ساکنان بی دفاع کمپ اشرف،از سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب شده تا آمران و عوامل این اقدام، شناسایی و زمینه مجازات آنها فراهم شود.