ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.09.2013, 7:22
پیام توئیتری حسن روحانی به‌مناسبت سال نو یهودیان

بی بی سی: پیام تبریک منتسب به رئیس جمهوری ایران به یهودیان در رسانه‌های خبری جهان به ویژه در اسرائیل و آمریکا انعکاس یافته اما یک خبرگزاری ایران انتساب این پیام به حسن روحانی را نادرست گزارش کرده است.

شامگاه گذشته، یک حساب توئیتری که به نام حسن روحانی منتشر می‌شود، پیامی را به مناسبت فرا رسیدن سال نو یهودی درج کرد که در آن آمده است: “در حالیکه خورشید در تهران غروب می‌کند، برای همه یهودیان به ویژه یهودیان ایرانی، روش هشانای مبارکی را آرزومندم.”

امسال یهودیان روش هشانا، یا حلول سال ۵۷۷۴ یهودی را از شامگاه چهارشنبه، ۴ سپتامبر، تا شامگاه ۶ سپتامبر جشن می‌گیرند و پیام منتسب به آقای روحانی همراه با تصویر یک مرد یهودی ایرانی در حال عبادت در کنیسه منتشر شده و تصاویر پیام در برخی از رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی هم انتشار یافته است.

این رسانه‌ها یادآور شده‌اند که نمی‌توان اصالت این پیام توئیتری را تایید کرد اما دفتر آقای روحانی تا کنون انتساب این حساب توئیتری به رئیس جمهوری را تکذیب نکرده و بعید است که پیامی جعلی بدون واکنش مقامات ایرانی همچنان در دسترس باقی بماند.

در عین حال، روز پنجشنبه، ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) خبرگزاری فارس به نقل از محمدرضا صادق، به عنوان مشاور رئیس جمهوری، نوشت که “حسن روحانی حساب توئیتر ندارد.”

براساس این گزارش، خبرگزاری فارس از آقای صادق در مورد صحت و سقم “اخبار منتشر شده در برخی رسانه های خارجی پیرامون انتشار پیام تبریک رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به یهودیان جهان به مناسبت فرا رسیدن سال جدید یهودی” سئوال کرده بود.

مشاور رئیس جمهوری گفته است “طرفداران آقای روحانی و علاقمندان ایشان که در فضای مجازی فعال بودند، صفحاتی را با اسامی نزدیک به آقای روحانی راه‌اندازی کرده و با آن نام فعالیت می کردند” و افزوده است که “ما خبری در این رابطه که رسانه‌های خارجی آن را منعکس کرده‌اند نداریم.”

وی تاکید کرده که هر خبر رسمی مربوط به رئیس جمهوری، از سوی دفتر او منتشر می‌شود و افزوده است “تنها اخباری که از این مجرا منتشر شود رسمیت دارد و آقای روحانی حساب توئیتر ندارد.”

مقامات جمهوری اسلامی از برخورد مثبت با یهودیان ایران و حتی یهودیان به طور کلی ابا نداشته‌اند اما بر خصومت با اسرائیل تاکید ورزیده و رسانه‌های خبری ایران گاه حتی اظهاراتی از رهبران یهودیان ایران و یهودیان سایر کشورها را در مذمت و حتی رد موجودیت کشور اسرائیل منتشر کرده‌اند.

خطاب به “تمام یهودیان”

انتشار پیام تبریک توئیتری منتسب به حسن روحانی که در آن، نه تنها یهودیان ایرانی بلکه “تمام یهودیان” را مخاطب قرار داده و برای آنان آرزوی بهروزی کرده بود، توسط چند خبرگزاری بین‌المللی مخابره شد و در تعدادی از رسانه های خبری اسرائیل و آمریکا، همراه با اظهارنظرهایی عموما مثبت، انعکاس یافت.

از جمله، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ضمن انتشار این خبر، یادآور شده است که حسن روحانی در مقایسه با محمود احمدی‌نژاد فردی میانه‌رو محسوب می‌شود و در جریان مبارزات انتخاباتی، اظهارات آقای احمدی نژاد در رد هلوکاست را “لفاظی” توصیف کرده بود. این روزنامه می‌افزاید که آقای روحانی در نظر دارد در مورد برنامه‌های اتمی ایران به شکلی شفاف‌تر عمل کند اما در مقابل کنار گذاشتن این برنامه ها همجنان مقاومت می‌ورزد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز در مطلبی با عنوان “وحدت در روش هشانا، اوباما و روحانی برای یهودیان سال نو خوبی آرزو می‌کنند” یادآور شده است که رئیس جمهوری آمریکا که به سوئد سفر کرده، با حضور در یک کنیسه یهودیان، در مراسم سال نو یهودی شرکت کرد و آقای روحانی هم پیام تبریکی فرستاده که هنوز دفتر او آن را تکذیب نکرده است.

در آمریکا، روزنامه واشنگتن پست نوشته است که پیام آقای روحانی، همراه با تصویر کنیسه‌ای در ایران، به ویژه برای یهودیان ایران آرزوی سالی پر برکت دارد اما نکته مهم این است که تمامی یهودیان را هم مخاطب قرار داده است. اکثر جمعیت اسرائیل را یهودیان تشکیل می دهند.

این روزنامه در عین حال می‌نویسد که وجود این حساب توئیتری رسما از سوی حسن روحانی تایید نشده اما به گفته ناظران امور ایران، مورد تایید دفتر او قرار دارد.

برخی رسانه‌ها به این بهانه به مقایسه رویکرد آقای روحانی با محمود احمدی نژاد پرداخته و در مجموع، رئیس جمهوری جدید را دست کم از لحاظ لحنی که نسبت به اسرائیل دارد، معتدل‌تر از سلف او دانسته‌اند.

در عین حال، به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در بیت المقدس، برای اکثر مردم اسرائیل، سیاستمداران جمهوری اسلامی از جناح‌ها و با برخوردهای مختلف، با هم تفاوت چندانی ندارند اما راستگرایان اسرائیلی، که نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند، آقای روحانی را فردی می‌دانند که فقط ظاهری ملایم‌تر دارد.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌افزاید که در عین حال، برای اسرائیلیان هیچیک از سیاستمداران جمهوری اسلامی نمی‌تواند وجهه‌ای بدتر از محمود احمدی نژاد داشته باشد. آقای احمدی نژاد علاوه بر نفی هلوکاست، در سخنانی خواستار محو اسرائیل نیز شد.

این اظهارات نه تنها در اسرائیل و شمار دیگری از کشورها به شدت تقبیح شد، بلکه حتی دبیرکل سازمان ملل نیز در اقدامی کم سابقه، رئیس کشور جمهوری اسلامی ایران را به خاطر تهدید به نابودی یک کشور دیگر عضو سازمان ملل مورد سرزنش رسمی قرار داد.

در عین حال، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چند مورد رویکرد سیاست خارجی آقای احمدی نژاد را مورد تقدیر قرار داده و حتی در یکی از آخرین ملاقات‌های رسمی با اعضای دولت او، از جمله نکات مثبت زمامداری رئیس جمهوری سابق را انعکاس پیام انقلاب در مجامع خارجی دانست.