ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.09.2013, 20:31
حمله به سوریه با هدف تضعیف توان نظامی رژیم اسد

دویچه وله:
افزایش احتمال تصویب حمله نظامی به سوریه در کنگره

طرحی که در صورت تصویب به باراک اوباما اجازه حمله به سوریه را می‌دهد، احتمالا با کسب اکثریت آرا در کنگره آمریکا به تصویب خواهد رسید. دو تن از نمایندگان شاخص جمهوری‌خواه، موافقت خود با تصمیم اوباما را اعلام کرده‌اند.

جان بونر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و اریک کانتر، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در یک اقدام سیاسی پیش‌بینی‌نشده، روز سه‌شنبه (۱۲ شهریور، ۳ سپتامبر) اعلام کردند که از تصمیم رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دو نماینده برجسته جمهوری‌خواه پس از دیدار با باراک اوباما در کاخ سفید، مواضع خود را اعلام کردند. آنها هم همچون رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند که رژیم بشار اسد باید به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان سوریه مجازات شود.

مجازاتی که رئیس‌جمهور آمریکا برای رژیم متزلزل بشار اسد در نظر گرفته، “حمله نظامی محدود و متناسب” است. باراک اوباما اعلام کرده که در کنار حمله محدود نظامی به مواضع حکومت سوریه، برنامه بلندمدتی هم برای تقویت مخالفان این کشور دارد. او این سخنان را روز سه‌شنبه پیش از سفر خود به سوئد و در دیدار با نمایندگان متنفذ کنگره در کاخ سفید بیان کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا تا کنون بارها تاکید کرده که هدف از حمله نظامی به سوریه “براندازی رژیم بشار اسد” نیست. او بار دیگر گفت که آنچه ایالات متحده انجام خواهد داد “حمله‌ای است که قابلیت‌های رژیم بشار اسد را تضعیف خواهد کرد.” جان مک‌کین، از نمایندگان سرشناس جمهوری‌خواه گفته اقدام علیه حکومت سوریه می‌تواند ارسال تسلیحات بیشتر برای مخالفان را هم در بر بگیرد.

حمله احتمالی آمریکا به سوریه در واکنش به بهره‌گیری رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی است که دست‌کم ۱۴۲۹ قربانی بر جای گذاشت که ۴۲۶ تن از آنها از کودکان بودند. آمریکا پیش‌تر بارها هشدار داده بود که استفاده از تسلیحات شیمیایی “خط قرمز” این کشور است و پی‌آمدهای سهمگینی خواهد داشت.

بررسی طرح حمله به سوریه در سنای آمریکا

جلسه استماع سنای آمریکا برای بررسی گزینه نظامی علیه سوریه هم اکنون (عصر سه‌شنبه) با حضور جان کری، وزیر امور خارجه، چاک هیگل، وزیر دفاع و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستادمشترک ارتش آمریکا در حال برگزاری است.

باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا که ریاست این نشست را برعهده داشت، در سخنان خود تاکید کرد که از حمله نظامی به سوریه دفاع می‌کند. به گفته او “آمریکا باید به دشمنانش در جهان نشان دهد که چنین اقداماتی را تحمل نخواهد کرد.”

باب منندز که در سال ۲۰۰۲ از مخالفان حمله به جنگ عراق بود و به آن طرح رای منفی داد، به تصریح گفت شواهد کافی برای اثبات نقش رژیم سوریه در بهره‌گیری از تسلیحات شیمیایی وجود دارد و هشدار داد که “انفعال در برابر این اقدام مرگ‌بار و جنایت وحشتناک علیه بشریت، پی‌آمدهای سنگینی دارد و پیام‌های نامناسبی برای آیت‌الله‌ها در تهران و رهبران کره شمالی و دیگر دشمنان آمریکا ارسال می‌کند.” به گفته او “اقدام علیه سوریه، اعلان جنگ نیست، بلکه اعلان حمایت ما از متحدان‌مان است.”

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم در این نشست بار دیگر گفت که “هیچ تردیدی در وقوع حملات شیمیایی وجود ندارد و بدون هرگونه تردیدی می‌گوییم که رژیم بشار اسد این اقدام را انجام داده است.” آقای کری افزود اسنادی که نشان‌دهنده آمادگی دولت سوریه برای چنین حملاتی است و نقشه این حملات را به زودی منتشر خواهد کرد تا افکار عمومی در سراسر جهان بر اساس مدارک موجود قضاوت کنند.

رای‌گیری برای طرح حمله نظامی به سوریه هفته آینده در کنگره و سنای آمریکا برگزار خواهد شد. این طرح با کسب ۵۱ رای موافق در سنا و ۲۱۸ رای موافق در کنگره آمریکا به تصویب خواهد رسید. اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان است و در ابتدا به نظر می‌رسید اوباما برای جلب نظر موافق آنها با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

تلاش سوریه برای پنهان کردن “سخت‌افزار نظامی”

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که هم‌زمان با تلاش‌های کاخ سفید برای متقاعد کردن کنگره برای هم‌راهی با طرح حمله نظامی به سوریه، رژیم بشار اسد در تلاش است تا سخت‌افزار نظامی خود را پنهان کند و محل استقرار نیروهای خود را از پایگاه‌های نظامی به مناطق مسکونی مملو از غیرنظامیان انتقال دهد. بشار اسد هشدار داده است که حمله به سوریه می‌تواند منجر به برافروختن آتش جنگی بزرگ در منطقه شود.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در سخنرانی روزسه‌شنبه خود تاکید کرده است که حمله انتقام‌جویانه آمریکا به سوریه در واکنش به حملات شیمیایی رژیم بشار اسد علیه شهروندان این کشور، می‌تواند به تشدید بحران و تنش منجر شود. دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که بهره‌گیری از نیروی نظامی تنها در صورتی مجاز است که برای دفاع یک کشور از خود باشد، یا در شورای امنیت به تصویب رسیده باشد.

به گفته بان کی‌مون، اگر نتیجه بررسی‌های بازرسان سازمان ملل این باشد که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان این کشور استفاده کرده است، شورای امنیت باید اختلافات همیشه موجود درباره سوریه را کنار بگذارد و دست به اقدامی هماهنگ بزند.

***

بی بی سی:
حمله آمریکا به سوریه ‘فراتر از حمله هوایی محدود خواهد بود’

ژنرال جک کین، معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده، به بی‌بی‌سی گفت ابعاد حمله احتمالی آمریکا به سوریه ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است.

بنا به گفته او اقدام نظامی موردنظر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، فراتر از حمله هوایی محدود به امکانات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی تاکنون اعلام کرده‌اند که اقدام نظامی‌شان علیه سوریه تنها شامل حملات هوایی محدود است که امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی از حکومت سوریه را بگیرد.

ژنرال جک کین با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد ضربه‌ای چشمگیر به توان نظامی نیروهای بشار اسد بزند.

معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا همچنین گفته که آمریکا برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌تر از شورشیان مخالف اسد دارد.

قطر موافق حمله

با نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره حمله به سوریه قطر نیز حمایت خود را از این حمله اعلام کرده است.

خالد بن محمد بن عطیه، وزیر خارجه قطر، به بی‌بی‌سی گفت اقدام نظامی خارجی برای حمایت از مردم سوریه ضروری است. او گفته قطر خواهان تغییر رژیم در سوریه نیست، اما اگر بشار اسد در قدرت بماند افراد بیشتری را خواهد کشت.

قطر یکی از اصلی‌ترین پشتیبانان مخالفان بشار اسد است و پیش از این به همراه عربستان سعودی خواستار مداخله نظامی اتحادیه عرب در سوریه شده بود.