ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.09.2013, 11:27
افشای اموال دولتی واگذارشده به دانشگاه احمدی‌نژاد

در پی اظهارات افشاگرانه اکبر ترکان, دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره واگذاری امتیازها و اموال دولتی به موسسه «خانه ايرانيان» و انتقاد حمید بقایی به آن، اکبر ترکان مستندات ادعاهای خود را منتشر کرد و به موارد منتشر شده در نامه بقایی پاسخ داد. حميد بقايی، دبير شورای هماهنگی مناطق آزاد در دولت احمدی نژاد بود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ترکان در این نامه به واگذاری چند ساختمان و تعداد زیادی خودرو به برخی نهادها و افراد خاص پرده برداشته و تاکید کرده است که این اقدا‌م‌ها در روزهای پایانی دولت دهم تامل برانگیز است.

وی همچنین خطاب به بقایی اشاره‌ای به مشاور بقایی در نقل و انتقال این اموال کرده است.

متن کامل نامه اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورا به حمید بقایی به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد به شرح ذیل است:

«بازگشت به مرقومه جنابعالی در خصوص نکاتی که در مصاحبه اینجانب با شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است، نظر جنابعالی را به مستندات زیر معطوف می دارد:

۱- در مورخ 26/3/1392 طی تصویب نامه ای حق بهره برداری از یک باب ساختمان سازمان منطقه آزاد قشم واقع در خیابان گاندی به مساحت زیربنای ۶۷۵ متر مربع به نهاد ریاست جمهوری واگذار می شود.

۲- در مورخ 19/4/1392 طی تصویب نامه دیگری حق بهره برداری از همان ساختمان به همراه دو پلاک از ساختمان های سازمان منطقه آزاد چابهار واقع در خیابان ستاری هر کدام به مساحت 963 متر مربع (جمع زیربنای دوساختمان سازمان چابهاربه مساحت 1926 مترمربع) و به مدت 10 سال به خانه ایرانیان خارج از کشور واگذار می شود. اتخاذ تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است.

۳- علیرغم واگذاری حق بهره برداری ساختمان های مذکور طی تصویب نامه فوق به خانه ایرانیان و از آنجا که واگذاری حق بهره برداری توسط هیات دولت صورت گرفته و امکان تغییر بهره بردار پس از استقرار دولت جدید وجود دارد، شیوه ای جدید اتخاذ شده و هر سه ساختمان یاد شده طی قراردادهای اجاره ای از طرف سازمان های مناطق آزاد قشم و چابهار به مدت 10 سال به موسسه خانه ایرانیان واگذار شده است.

۴- نکته قابل توجه در انجام کارشناسی اجاره ساختمان های فوق که متعلق به دو سازمان مستقل از یکدیگرند انجام کارشناسی توسط یک کارشناس رسمی دادگستری است و گزارش ابهامات آن در خصوص نحوه قیمت گذاری املاک مذکور پس از رسیدگی های قانونی اعلام خواهد شد.

۵- علاوه برآن تمایل به اعطای امکانات مناطق آزاد تجاری صنعتی قشم، چابهار و کیش به مؤسسه یاد شده در اسناد دیگری نیز مشاهده می شود. در تاریخ 24/4/1392 مصوبه ای از شورای هماهنگی مناطق آزاد به تاریخ تصمیم 28/1/1392 به امضای جنابعالی و با موضوع کمک و مساعدت به خانه ایرانیان به سازمان های مناطق آزاد ابلاغ شده است که خود منشأ اعطای امتیازات دیگری به این مؤسسه شده است.

گرچه تصویب نامه دیگری در مورخ 26/3/1392 توسط دولت صادر و مقرر شده است سازمان های مناطق آزاد تعداد 21 خودرو (سازمان منطقه آزاد کیش 12 دستگاه، چابهار شش دستگاه و اروند سه دستگاه را به نهاد ریاست جمهوری واگذار کنند اما از آنجا که قصد استفاده دیگری مطرح بوده و احتمال داده می شده است که واگذاری های فوق پس از استقرار دولت جدید لغو شود با بهره برداری از مصوبه پیش گفته شده، تفاهم نامه ای از سوی مؤسسه خانه ایرانیان با سازمان های مناطق آزاد منعقد و به بهانه آن تعداد زیادی خودرو به مؤسسه خانه ایرانیان واگذار شده است.

توجه جنابعالی را به تفاهم نامه فیمابین موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور و سازمان منطقه آزاد چابهار که مستمسک واگذاری شش دستگاه خودرو به مؤسسه مذکور به مدت سه سال شده است را جلب می نمایم.

تفاهم نامه مذکور از طرف خانه ایرانیان به امضای کسی رسیده است که در همان زمان مشاور امور بین الملل جنابعالی در دبیرخانه شورای هماهنگی بوده و کماکان دارای قرارداد تمام وقت با این مجموعه است.

همچنین با توجه به نماینده مؤسسه یادشده در انعقاد قرارداد اجاره که مسئولیت قبلی تشریفات دفتر رییس جمهور و دبیرخانه جنبش عدم تعهد را داشته، شایسته است اسامی اعضای هیات امنا و هیات مدیره موسسه خانه ایرانیان نیز اعلام تا شائبه وجود تفاوت ماهوی میان مجموعه هایی که با اهداف خاص ایجاد شده اند برطرف شود.

حال باید مردم شریف ایران قضاوت کنند که آیا این اقدامات مصداق موارد مطرح شده در مصاحبه تلویزیونی اینجانب تلقی می‌گردد یا خیر؟ و اگر نام دیگری باید بر این اقدامات نهاد بفرمایید نام این کار چیست؟»

به گزارش ایسنا پس از حضور ترکان در یک برنامه تلویزیونی و استفاده از عبارت‌هایی چون “تارج” در مناطق آزاد، حمید بقایی دبیر سابق شورای هماهنگی مناطق آزاد در نامه‌ای به ترکان اتهام‌های وی را “بی‌اساس و بی‌پایه” خوانده و گفته بود: «چیزی قبل از مسئولیت ترکان از مناطق آزاد به تاراج نرفته است.»

بقایی همچنین تاکید کرده بود که ترکان “سریعا ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند.”