ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.09.2013, 9:12
تاخیر در اقدام نظامی رژیم اسد را جسورتر می‌کند

بی بی سی: ائتلاف اصلی گروه‌های مخالف حکومت سوریه می‌گوید تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که اقدام نظامی علیه سوریه را به تاخیر انداخته است، باعث “جسورتر شدن” نیروهای هوادار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه خواهد شد.

لوی صافی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه این تصمیم آقای اوباما را “ناکامی در رهبری” آمریکا خواند.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه، ۳۱ اوت، اعلام کرد که بر اساس تصمیم او این کشور باید به اهدافی در سوریه حمله کند، اما افزود که تصمیم نهایی درباره این حمله را به تایید کنگره آمریکا موکول می‌کند.

کنگره آمریکا در تعطیلات تابستانی است و روز دوشنبه آینده، ۹ سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد. به این ترتیب تا آن زمان آمریکا به سوریه حمله نخواهد کرد.

بعد از سخنان آقای اوباما در روز شنبه، نیروهای دولتی سوریه گلوله‌باران مواضع مخالفان را در بخش‌هایی از دمشق، پایتخت از سر گرفتند.

دولت سوریه اتهام آمریکا علیه خود مبنی بر به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق را رد می‌کند.

آمریکا می‌گوید ۱۴۲۹ نفر در تاریخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) در اثر حمله شیمیایی ارتش سوریه به مناطقی در حومه دمشق کشته شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته بود که چنین حملاتی “خط قرمز” آمریکا خواهد بود و اقدام نظامی این کشو را به دنبال خواهد داشت.

روز شنبه، آقای اوباما گفت هر گونه اقدامی محدود خواهد بود و شامل حمله زمینی به سوریه نخواهد شد.

’فرصتی برای سوریه’

آقای صافی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه گفت که از تصمیم آقای اوباما دلسرد شده است. او افزود: “بیم ما از آن است که برخورد انفعالی رژیم (سوریه) را جسورتر کند و باعث شود آنها حملاتشان را با شدت بیشتری دنبال کنند.”

جرمی بوئن، خبرنگار بی‌بی‌سی در دمشق می‌گوید کسانی که نگران حمله فوری آمریکا بودند، کمی خیالشان راحت‌تر شده است.

او می‌گوید تاخیر در اقدام نظامی آمریکا این فرصت را به حکومت سوریه می‌دهد که تجهیزات حساس نظامی خود را جابه‌جا کند.

دولت سوریه تاکنون واکنش رسمی به اظهارات آقای اوباما نشان نداده است.

در تحولی دیگر وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه، امروز در قاهره، پایتخت مصر تشکیل جلسه داده‌اند.

اتحادیه عرب دولت سوریه را مسئول “حمله شیمیایی” در حومه دمشق می‌داند. هر چند که اعضای آن بر سر اقدام نظامی علیه سوریه توافق ندارند.

بعضی از اعضا مانند عربستان و قطر از مخالفان سوری حمایت می‌کنند، اما دیگران مانند مصر و لبنان مخالف اقدام نظامی هستند.


ارائه لایحه حمله نظامی به کنگره آمریکا

العربیه: کاخ سفید رسما پیش‌نویس لایحه‌ای را به کنگره تقدیم کرد که در آن اقدام نظامی علیه سوریه مجاز شمرده شده و خواستار اجازه حمله نظامی به این کشور شده است.

این پیش‌نویس قرار است در جلسه قانون‌گذاران در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۳ پس از تعطیلات تابستانی به رای گذاشته شود.
در پیش نویس این لایحه آمده است که هدف اقدام نظامی علیه سوریه باید بر منع، توقف و جلوگیری از استفاده بیشتر از سلاح‌های شیمیایی یا کشتار جمعی در آینده از سوی سوریه متمرکز باشد.

در این پیش‌نویس همچنین تاکید شده است که جنگ داخلی سوریه تنها از طریق یک توافق سیاسی مذاکره شده قابل حل خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز شنبه ۳۱ اوت اعلام کرد که تصمیم گرفته که آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه دست بزند.

اوباما گفت آماده است که دستور حمله را به زودی صادر کند، اما این دستور را با موافقت کنگره صادر خواهد کرد.

باراک اوباما افزود: “آمریکا یقین دارد که حکومت سوریه از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کرده است و این امر امنیت دوستان آمریکا در منطقه خاورمیانه، از جمله اسرائیل، اردن و عراق را به خطر می‌اندازد.”

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به جنگ‌های عراق و افغانستان و نارضایتی مردم آمریکا از آنها تاکید کرد که اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه محدود خواهد بود و او قصد ندارد که نیروی زمینی را به سوریه بفرستد.

باراک اوباما گفت که با رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در این زمینه گفتگو کرده و آنها موافقت خود را با حمله نظامی اعلام کرده‌اند.

وی اظهار داشت که پس از تصمیم‌گیری کنگره در این باره دستور حمله را خواهد داد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: “حمله به سوریه می‌تواند فردا، هفته آینده و یا یک ماه دیگر انجام بگیرد اما او منتظر نظر کنگره خواهد ماند.”


رئیس سنای آمریکا از اوباما خواست طرح حمله به سوریه را اجرایی کند

العربیه: رئیس مجلس سنای آمریکا از رئیس جمهوری این کشور خواست طرح حمله به سوریه را اجرایی سازد.

به گزارش روز یکشنبه اول سپتامبر شبکه المیادین رئیس مجلس سنای آمریکا از دولت این کشور خواست به رژیم سوریه حمله کند.

اظهارات رئیس سنای ایالات متحده همزمان با ارایه پیش نویس طرح حمله نظامی آمریکا به سوریه مطرح می شود که کاخ سفید رسما آن را به کنگره تقدیم کرده است.

در همین حال مقامات کاخ سفید اعلام کردند، کنگره با حمله نظامی به سوریه موافقت می‌کند.

به گزارش رویترز، مقامات کاخ سفید در اظهاراتی پس از سخنان باراک اوباما در قبال سوریه اعلام کردند، کنگره با حمله نظامی آمریکا به سوریه موافقت خواهد کرد.

پیش از این اوباما گفته بود که “آمريکا بايد دست به اقدام نظامی عليه رژيم سوريه بزند.اما برای کشور ما بهتر است که اين تصميم با در نظرگرفتن نظر کنگره باشد.”

در همین حال ائتلاف مخالفان سوريه روز یکشنبه اعلام کردند اطمينان دارند کنگره آمريکا طرح حمله به سوريه را تصويب خواهد کرد.

گفتنی است کنگره آمریکا مرکب از مجلس نمایندگان و سنا می باشد که هر دوی آنها باید این طرح را تصویب کرده و سپس به امضای شخص رئیس جمهور برسد.