ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.08.2013, 9:34
شنود مکالمات مقامات رژیم اسد درباره حمله شیمیایی

منابع اطلاعاتی آمریکا:
مکالمات مقامات رژیم اسد درباره حمله شیمیایی را شنیدیم

العربیه: مجله” فارین پالیسی” روز سه‌شنبه ۲۷ اوت در گزارشی نوشت: “سازمان های اطلاعاتی آمریکا مکالمات تلفنی فرماندهان دستپاچه ارتش اسد را با واحد فرماندهی سلاح شیمیایی، پس از حمله چهارشنبه هفته گذشته رهگیری و شنود کردند”.

براساس این گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا دقایقی پس از حمله مرگبار شیمیایی روز چهارشنبه هفته گدشته به حومه دمشق، مکالمات یک مقام وحشت زده وزارت دفاع رژیم اسد را با یک فرمانده واحد سلاح شیمیایی شنود کردند. این مقام از فرمانده واحد سلاح شیمیایی در باره این حمله وحشتناک که بیش از ۱۳۰۰ تن از مردم غیرنظامی در آن جان باختند، با دستپاچگی شدید درخواست توضیحات می‌کند”.

این مجله می افزاید: “این مکالمات که برای چندین بار بین مقام وزارت دفاع اسد و فرمانده واحد سلاح شیمیایی تکرار شده بود، مورد رهگیری و شنود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت. بر اساس همین شنودها مقامات آمریکایی می‌گویند کاملا مطمئن هستند که عامل این حمله وحشتناک رژیم اسد است و به همین دلیل خبر حمله به رژیم اسد در آینده‌ای نزدیک شنیده می‌شود”.

سال گذشته باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرده بود کاربرد سلاح شیمایی در سوریه خط قرمز آمریکاست.

انتشار این گزارش با آماده شدن ارتش آمریکا و متحدانش برای حمله قریب الوقوع به مواضع ارتش رژیم اسد همزمان شده است. غرب تاکید می کند هدف این حملات تغییر رژیم در سوریه نیست، فقط مجازات رژیم اسد برای ارتکاب چنین جنایتی است.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا دلایل حمله قریب الوقوع به سوریه را در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرده است. وی برای اولین بار اذعان کرد صدها تن در اثر این حمله جان خود را باختند و این حمله شیمیایی فقط از عهده نیروهای اسد برمی آید.

تدارکات سریع برای حمله نظامی از سوی قدرت های غربی به مواضع رژیم سوریه با بی اعتنایی مقامات دمشق روبرو شده است.

از سوی دیگر مقامات دمشق در واکنش به تهدیدهای حمله نظامی غرب اعلام کردند، که در دفاع از خود آنچنان مقاومت خواهند کرد که جهانیان را شگفت زده خواهند کرد.

از سوی دیگر ایران و روسیه متحدان رژیم اسد از عواقب وخیم این حمله هشدار دادند.

بریتانیا و فرانسه از حمله نظامی به رژیم سوریه دفاع کرده و نیروهای خود را برای شرکت در این عملیات به سوی آبهای شرق دریای مدیترانه اعزام کردند.


منابع نزدیک به اسد: احتمال حمله به سوریه بالای ۵۰ درصد است

ایسنا: براساس گزارش روزنامه کویتی «الرای العام»، منابع نزدیک به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فاش کردند، احتمال آغاز جنگ علیه سوریه بالای ۵۰ درصد است.

این منابع افزودند: تصمیم جنگ علیه سوریه حتی پیش از آنکه هیات سازمان ملل نتایج تحقیقاتش را درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی در دمشق اعلام کند، اتخاذ شده است.

بنا به گفته این منابع، دستورها در این خصوص به فرماندهی نظامی سوریه داده شده تا برای پاسخ کوبنده به حملات هوایی و موشکی احتمالی آماده باشد.

علاوه بر این منابع مذکور تاکید کردند که موشک یاخونت و ام600 به منظور آمادگی برای رویارویی با هرگونه حمله‌ای مستقر شده و ماهواره‌ها آماده رهگیری اهداف مختلف هستند.

این منابع تاکید کردند: فرماندهی نظامی سوریه از چندی پیش فعالیت‌های عادی ارتش را لغو کرده و مراکز فرماندهی و کنترل تبدیل به مراکز متعدد غیرنظامی شده و انبارهای استراتژیک نیز به صورت سیار فعالیت خواهند کرد و هدف قرار دادن ‌آنها در یک حمله دشوار خواهد بود.

این منابع تاکید کردند: ضررها و خسارات‌های ناشی از حملات آمریکا و انگلیس در هر حال بسیار زیاد خواهد بود چرا که این نیروها با هدف بر هم زدن توازن قوا در عملیات شرکت خواهند کرد.


تخلیه  مراکز مهم امنیتی در دمشق

العربیه:‌ فعالان سوری روز چهارشنبه ۲۸ اوت گزارش دادند که رژیم اسد فعالیت گسترده‌ای را برای تخلیه مراکز حساس و مهم  امنیتی خود در دمشق و حومه آن آغاز کرده است.

در همین حال روسیه نیز پس از اعلام آمادگی کشورهای غربی برای حمله نظامی به سوریه، خالی کردن پایگاه نظامی خود در بندر طرطوس و خارج کردن اتباعش از سوریه را آغاز نموده است.

به گفته فعالان سوری، رژیم اسد از ترس حمله هوایی نیروهای غربی مراکز مهم نظامی خود را جابجا کرده است.

طبق این گزارش مقامات نظامی سوریه تمام کامیون های نظامی و تانکرهای حامل مواد شیمیایی لشکر 4 ارتش این کشور که مقر آن در پشت کوه “قاسیون” در حومه دمشق واقع شده است، را به جاهای دیگری انتقال داده‌اند.

مخالفان سوری لشکر ۴ ارتش سوریه را به دست داشتن در حملات شیمیایی اخیر در غوطه شرقی متهم می کنند.

در همین حال روسیه چند فروند هواپیمای مسافربری را برای انتقال اتباع خود در سوریه که مایل به ترک خاک این کشور هستند، مهیا کرده است.


بریتانیا قطعنامه اقدام علیه سوریه را به شورای امنیت می‌برد

بی بی سی: دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده که بریتانیا قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد تا این شورا مجوز “اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان” در سوریه را صادر کند.

بریتانیا اعلام کرده که تردیدی ندارد حکومت سوریه مسئول حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته در حومه دمشق بوده است.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به همراه ترکیه و چند کشور عربی از احتمال اقدام نظامی علیه سوریه می‌گویند. بحث حمله نظامی به سوریه در حالی مطرح می‌شود که بازرسان سازمان ملل مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله اخیر هستند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، گفته است بازرسان سازمان ملل نمونه‌های ارزشمندی برای تحقیقات خود یافته‌اند و با قربانیان و شاهدان نیز گفتگو کرده‌اند، اما آنها برای ادامه کارشان نیازمند زمان هستند.


جزئیاتی بیشتر از سناریوی حمله احتمالی به سوریه

دیدبان آمریکا: مقامات ارشد دولت می گویند که باراک اوباما درحال ارزیابی گزینه های حمله به سوریه می باشد، همچنین اگر اقدامی صورت بگیرد، این اقدام از لحاظ دامنه و زمانی محدود خواهد بود. این حملات به منظور یک عامل بازدارنده و مجازاتی برای دولت سوریه خواهد بود که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. همچنین قابل ذکر است که ایالات متحده از مشارکت عمیق تر در جنگ داخلی سوریه اجتناب خواهد ورزید.

مدت زمان این گونه حمله ای، احتمالاً بیش تر از دو روز طول نخواهد کشید، و از طریق موشک های کروزی که از دریا شلیک خواهند شد و یا احتمالاً موشک های دوربرد، اهداف نظامی که مستقیماً مربوط به زرادخانه سلاح شیمیایی سوریه هم شاید نباشند، مورد هدف قرار خواهند گرفت. این حمله به سه عامل وابسته خواهد بود: تکمیل گزارش محرمانه در رابطه با ارزیابی میزان تقصیر دولت سوریه در حمله شیمیایی هفته گذشته، مشاوره با متحدان و کنگره و پیدا کردن توجیهی براساس قوانین بین المللی.

یک مقام مسئول که در جریان مذاکرات مربوط به سوریه در دولت بوده است، به شرط ناشناس ماندن گفته است «ما به طور فعالانه به دنبال قوانینی هستنیم تا این اقدام قانونی باشد» همچنین این شخص گفته است که کشتی های جنگی مسلح به موشک ایالات متحده در دریای مدیترانه مستقر شده اند.

درحالی که دولت به دنبال اتخاذ تصمیمی سریع در رابطه با سوریه است، جان اف.کری، وزیر خارجه اعلام کرد که استفاده ی دولت از سلاح شیمیایی بر علیه مواضع مخالفین در حومه ی دمشق «غیر قابل انکار» است. کری همچنین گفت که شواهد جمع آوری شده توسط کارشناسان سازمان ملل مهم است، اما در حال حاضر براساس حقایقی که وجود دارد و اطلاعات به دست آمده و عقل سلیم، اوضاع مشخص است.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل، روز دوشنبه از یکی از سه محلی که مورد حمله ی شیمیایی قرار گرفته است، بازدید کردند. پیش از این که آنها، از این مکان بازدید کنند، دولت سوریه به همراه روسیه، شورشیان را مسئول این حملات می دانند و هفته ی پیش با بازدید بازرسان از این محل موافقت کردند و سپس وسایل نقلیه و تک تیرانداز ها از این مکان عقب نشینی کردند.

کری همچنین می گوید که براساس فیلم‌های موجود و اظهارات شهود و سازمان‌های امداد رسانی ای همچون پزشکان بدون مرز، ثابت شده است که حمله‌ی شیمیایی رخ داده است. این موضوع را گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا که این هفته منتشر شد، تایید می کند.

کری در ادامه گفت که نیروهای دولت سوریه به منظور سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود، با تاخیر انداختن در ورود بازرسان سازمان ملل و بمباران مداوم، به دنبال پاکسازی منطقه ی مورد نظر بوده اند. هرگونه حمله ی ایالات متحده، احتمالاً بعد از خروج بازرسان سازمان ملل از سوریه خواهد بود.


گزینه های ایران در برابر حمله آمریکا به سوریه چه خواهد بود؟

عصر ایران؛ مازیار آقازاده - شمارش معکوس برای حمله احتمالی آمریکا به سوریه آغاز شده است و تحرکات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و نیز برخی خبرهای غیر رسمی و موضع گیری های مقامات آمریکایی مبنی بر قطعیت حمله شیمیایی دولت بشار اسد علیه مخالفان و نیز واکنش حتمی آمریکا به این اقدام دولت سوریه، جای تردید کمی برای مداخله احتمالی نظامی آمریکا در سوریه باقی گذاشته است.

برخی شبکه های خبری آمریکا از جمله “سی ان ان” و “ان بی سی” روز گذشته اعلام کردند که احتمالا حمله سه روزه آمریکا به سوریه از روز پنجشنبه (فردا) آغاز خواهد شد.

با این فرض محتمل، یکی از سوال های اصلی این است که واکنش جمهوری اسلامی ایران به این حمله چه خواهد بود؟

به نظر می رسد ایران که مهم‌ترین متحد منطقه‌ای دولت سوریه محسوب می‌شود و در ۲۸ ماه گذشته به طور جدی از دولت بشار اسد در برابر هجمه مخالفان دفاع کرده است؛ در برابر این حمله بی واکنش نماند؛ نوع واکنش ایران بسته به گزینه های متفاوت مداخله نظامی آمریکا و متحدانش می تواند در سه گزینه زیر مطرح باشد:

۱- سکوت: به نظر می رسد اگر حمله آمریکا به سوریه حمله ای سه یا چهار روزه باشد و تنها در حد تنبیه حکومت بشار اسد باشد و تغییر خاصی در معادله کنونی و توازن قوا بین حکومت سوریه و مخالفان مسلح آن ایجاد کند، به احتمال فراوان جمهوری اسلامی ایران تنها به محکومیت کلامی این حمله اکتفا کرده و اجازه دهد آمریکا به ” قسم خورده خود مبنی بر مداخله نظامی در صورت عبور حکومت دمشق از خط قرمز آمریکا” عمل کند.

دلیل اصلی “سکوت” ایران در صورت وقوع چنین حمله خفیفی در دو عامل منحصر است : ۱- سیاست های دولت تدبیر و امید برای عدم ایجاد تنش جدید با جهان و نیز ۲- دستور کار در پیش رو مذاکرات هسته ای با غرب و آمریکا که دولت جدید مایل است در تعاملی دیپلماتیک و در چارچوب یک طرح میانه “برد – برد” آن را حل و فصل کند.

در چارچوب این دو ملاحظه دولت جدید ایران رویارویی و تنش با غرب بر سر مداخله خفیف نظامی در سوریه منطقی به نظر نمی رسد.

۲- مداخله غیر مستقیم: اگر حمله آمریکا به سوریه جدی تر از حد انتظار ایران باشد و از حد “تنبیه ” فراتر رود و سبب تغییر معادلات و توازن قوا بین نیروهای ارتش سوریه و مخالفان مسلح شود تا زمینه برای سقوط حکومت بشار اسد فراهم شود، در چنین شرایطی به نظر می رسد ایران گزینه ” رویارویی غیر مستقیم و غیر رسمی” را مطمح نظر قرار دهد.
حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی همچون ” جهاد اسلامی” و ” جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل” در چنین شرایطی می توانند وارد عمل شوند تا توازن قوا به ضرر حکومت سوریه بر هم نخورد.

۳- مداخله مستقیم: احتمال چنین سناریویی با توجه به تجربه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در 34 سال گذشته بسیار بعید به نظر می رسد. این گزینه تنها در زمانی قابل بررسی است که آمریکا یا ناتو به قصد تغییر رژیم در سوریه و سرنگونی حکومت بشار اسد وارد اقدام نظامی علیه سوریه شوند و نه تنها ایران بلکه روسیه و چین نیز به طور جدی در برابر این صف بندی بین المللی وارد عمل شوند.

در چنین شرایطی گزینه مداخله مستقیم نظامی از سوی ایران برای پشتیبانی از مهم ترین متحد منطقه ای اش ، می تواند مورد نظر باشد. به عبارت دیگر از نظر ایران تاجایی که می توان  از طرق غیر مستقیم و از طریق دیگر متحدان منطقه ای و گروه های حامی، در بحران ها و جنگ های اینچنینی وارد عمل شد، دست یازیدن به مقابله مستقیم نظامی اقدامی منطقی نخواهد بود، مگر اینکه “پروکسی‌ها” (نایبان) نتوانند انتظارات را برآورده کنند.