ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.08.2013, 12:32
غرب تا دو هفته دیگر به سوریه حمله می‌کند

در شرایطی که طی روزهای اخیر، مباحثات پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شدت گرفته، به نظر می‌رسد، کشورهای غربی در حال زمینه‌سازی انجام مداخله نظامی در سوریه هستند. در همین راستا، یک روزنامه انگلیسی از نهایی شدن طرحی توسط انگلیس و آمریکا برای حمله به سوریه خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داده کشورهای غربی‌ از جمله انگلیس می‌خواهند در واکنش به آنچه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی خوانده‌اند، طی دو هفته آینده حمله ای نظامی را علیه سوریه ترتیب دهند.

بر پایه گزارش این روزنامه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در یک گفت‌و‌گوی تلفنی چهل دقیقه‌ای با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره انجام حملات موشکی به سوریه ‌بحث ‌کرده است.

هرچند انگلیس و آمریکا گفته‌اند از سازمان ملل نیز درخواست تأیید این حمله را خواهند کرد، ‌تأکید کرده‌اند که حتی در صورت ‌تأیید نشدن این سازمان نیز ‌‌یکجانبه این حمله را ‌انجام ‌خواهند داد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته: «ما نمی‌توانیم در قرن ۲۱ اجازه دهیم که سلاح‌های شیمیایی به آسانی و بدون پیامد مورد استفاده قرار گیرند. ما می‌خواهیم نشان دهیم ‌حمله‌ای با این ماهیت، ‌پاسخی جدی ‌خواهد داشت».

ایندیپندنت می‌نویسد، انتظار می‌رود که دیوید کامرون، تعطیلات خود را نیمه تمام گذشته و فردا به لندن بازگردد تا در نشست شورای امنیت ملی انگلیس شرکت کند. دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده شاید در این موضوع از پارلمان نیز مشورت گرفته شود، ولی همه چیز به زمان بستگی دارد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، هر گونه برنامه‌ برای حمله به سوریه، شامل حمله موشکی از روی ناوهای آمریکایی در منطقه خواهد بود که روز گذشته به آن‌ها دستور داده شده به سوریه نزدیک‌تر شوند.

از سوی دیگر، قرار است امروز فرمانده جدید نیروهای مسلح انگلیس‌ در اردن با فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه دیدار کند. احتمال می‌رود، یکی از دستور کارهای این دیدار، صحبت درباره اهداف احتمالی و برنامه‌ریزی حمله به سوریه باشد.

منابع دولتی انگلیس به ایندیپندنت گفته‌اند، هنوز برای اظهارنظر درباره این که آیا پرسنل نظامی انگلیس در حمله به سوریه شرکت خواهند کرد یا خیر، زود است؛ اما انگلیس از لحاظ سیاسی از این کار ‌کاملا حمایت می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد، غیرمحتمل است که در زمینه حمله به سوریه، از گزینه های بلندمدت استفاده شود و احتمالاً این برنامه، شامل حملات هوایی محدود به اهداف کلیدی خواهد بود. این کار به اوباما اجازه خواهد داد چنین وانمود کند که آمریکا اجازه نداده سوریه از «خط قرمز» این کشور بگذرد.

یک منبع در نخست‌وزیری انگلیس گفته، دیوید کامرون امروز یا فردا، بار دیگر در این زمینه با اوباما و همچنین با دیگر رهبران اروپایی گفت‌و‌گو خواهد کرد. برخی منابع دیگر گفته‌اند هدف از حمله احتمالی غرب، تغییر نتیجه نبرد در سوریه نیست، بلکه هدف پاسخ دادن به آنچه روی داده (استفاده از سلاح شیمیایی) است.

پایگاه دبکا: احتمال حمله آمریکا به سوریه در هفته بعد

پایگاه دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در گزارشی نوشته است که باراک اوباما به تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل اعلام کرده که حداکثر تا چهارشنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کنند چرا که وی برای پیاده سازی طرح‌های خود، نمی تواند صبر کند.

بنابراین گزارش، قرار است از هفته آینده، حملاتی محدود و هدفمند توسط قوای غربی به اهدافی در سوریه ترتیب داده شود. این در حالی است که بیانیه‌های رسمی هنوز تصمیم قطعی اوباما را برای حمله به سوریه نشان نمی‌دهند.

عربستان سعودی مخالف حملات محدود بوده و خواستار حمله همه جانبه برای سرنگونی حکومت سوریه است. این احتمال نیز وجود دارد که پس از حملات محدود غرب، ارتش‌های عربی برای یکسره کردن کار حکومت سوریه وارد عمل شوند.


حمله به بازرسان سازمان ملل در سوریه

سخنگوی سازمان ملل از تیراندازی به کاروان بازرسان تسلیحات شیمیایی در «غوطه» و تعلیق بازرسی از این منطقه خبر داد.

به گزارش  فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاروان بازرسان سازمان ملل که برای بررسی حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» شرقی اعزام شده‌اند، توسط تک‌تیراندازها هدف قرار گرفته است.

«مارتین نسیرکی» سخنگوی سازمان ملل با اعلام این خبر گفت در این تیراندازی به خودروی حامل کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل در حومه دمشق آسیب وارد شده است. به گفته وی این کاروان «عمدا و در چند مرحله در منطقه حایل از سوی افراد ناشناس» هدف قرار گرفته است.

بنا بر این گزاش، تیراندازی به این کاروان بازرسان را مجبور کرده است که تحقیقات را موقتا متوقف کرده و برای تعویض خودرو به یکی از مراکز دولتی بازگردند. دولت سوریه به تیراندازی به بازرسان سازمان ملل واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این تیراندازی را مخالفان مسلح انجام داده‌اند.

صبح امروز هم منطقه هتل میزبان این بازرسان در دمشق هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفت. دولت سوریه روز گذشته با اعزام کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به «غوطه» شرقی موافقت کرد.