ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 26.08.2013, 8:10
سوریه شواهد حمله شيميايی را از بین برده است

رادیو فردا: ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز يکشنبه ۲۴ اوت گفته است که احتمالا آثار و شواهد استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق پيش از بازديد بازرسان سازمان ملل از بين برده شده است.

اين در حالی است که حکومت سوريه  روز يکشنبه  از موافقت خود  با بازديد بازرسان سازمان ملل متحد از محل حمله شيميايی اخير در حومه دمشق که صد ها کشته برجای گذاشت، خبر داد.  قرار است تيم بازرسان سازمان ملل روز دوشنبه از منطقه بازديد کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير خارجه بريتانيا در اين زمينه به خبرنگاران گفته است: اکنون  بادید واقع بين باشیم که تيم بازرسان سازمان ملل متحد می تواند به چه چيزی دست يابد.

ويليام هيگ با اشاره به اظهارات فعالان مخالف حکومت بشار اسد در خصوص بمباران منطقه توسط نيروهای دولتی اضافه کرده است:«بخش اعظم شواهد و آثار (حمله شيميايی) می تواند در اثر بمباران توپخانه از بين رفته باشد.  بخش ديگر اين آثار و شواهد طی چند روز اخير می تواند پاکسازی يا دستکاری شده باشد.

به گفته وزير امور خارجه بريتانيا همه آثار و شواهد از استفاده سلاح شيميايی توسط حکومت سوريه حکايت می‌کند و چنين اقدامی، واکنش جدی جامعه بين المللی را می‌طلبد.

آقای هيگ تاکيد کرده است که در شرايط کنونی جامعه جهانی  هيچ فردی نمی تواند از سلاح سلاح شيميايی استفاده کند و به رغم چنين اقدامی از مصونيت برخوردار  باشد.

وزير امور خارجه بريتانيا  همچنين گفته است: به باور ما مهم است که جامعه جهانی پاسخی قوی (به چنين اقدامی ) بدهد.

در همين زمينه، چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا،‌ روز يکشنبه  گفته است که ارتش ايالات متحده  آماده  اجرای دستور احتمالی باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور برای اقدامی نظامی عليه حکومت سوريه است.

اين در حالی است که سوريه، روسيه و ايران نسبت به پيامدهای احتمالی اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد هشدار داده اند.

گروه های مخالف حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه،‌ نيروهای دولتی را متهم می کنند که در مناطق حاشيه دمشق از سلاح های شيميايی استفاده کرده اند.  گروه های  مخالف حکومت سوريه شمار قربانيان اين حمله شيميايی  را بين ۳۲۲ تا ۱۳۰۰ نفر اعلام کرده اند

سازمان پزشکان بدون مرز که مقر آن در پاريس است، گفته است که در بامداد روز چهارشنبه در ظرف سه ساعت در حدود سه هزار و ۶۰۰ بيمار  به اين سه بيمارستان مراجعه کردند که دچار عوارض گازهای اعصاب بودند.

اين سازمان تصريح کرده است که ۳۵۵ نفر از اين بيماران جان خود را از دست دادند.


نشست مخفی فرماندهان ۱۰ کشور برای حمله نظامی به سوریه

آفتاب: پایگاه الیوم السابع به نقل از یک منبع اردنی اعلام کرد: نشست پشت درب های بسته فرماندهان ارشد نظامی ده کشور عربی و اروپایی و آمریکایی برای بررسی سناریوی حمله نظامی به اهداف استراتژیک نظام سوریه از شب گذشته در امان پایتخت اردن شروع شده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: فرماندهان ارشد نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ترکیه، عربستان سعودی ،قطر و اردن در این نشست حضور دارند و این نشست سناریوهای حمله به اهدافی در سوریه و واکنش احتمالی ایران را به این حمله بررسی می کند.

این منبع افزود: در این نشست سناریوهای نابودی گروه های افراطی وابسته به القاعده در سوریه در صورتی که حمله نظامی به نظام سوریه موفقیت آمیز باشد نیز بررسی می شود.مشخص نیست که این نشست کی به پایان خواهد رسید.


ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه با حمایت ناتو اعلام آمادگی کرد

العربیه: روزنامه تودی زمان ترکیه روز دوشنبه 26-08-2013 با انتشار گزارشی گفت که دولت آنکارا خود را برای مداخله احتمالی در سوریه به همراه ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت ناتو آماده کرده است.

این روزنامه نوشت: “دولت ترکیه آماده شده است تا با حمایت از ائتلاف ناتو به مداخله نظامی احتمالی در سوریه دست بزند.”

بنا بر این گزارش ترکیه که پیشتر اقدامات دفاعی را علیه هرگونه حمله شیمیایی در سراسر مرز این کشور با سوریه به اجرا درآورده است، اقدامات بیشتری را در استان‌های هاتای، کیلیس و شانلی‌اورفا واقع در جنوب ترکیه آغاز کرده است تا در مقابل حملات شیمیایی سوریه این مناطق را ایمن نگه دارند.

در همین حال در نشست آتی مقام‌های ارشد نظامی آمریکا، ترکیه و سایر متحدان غربی درباره سوریه، شرکت‌کنندگان مساله 400 تن تسلیحات ارسالی به مخالفان سوری را از طریق ترکیه برای تقویت آن‌ها در مقابل نیروهای دولت دمشق مورد بحث قرار می‌دهند. علاوه بر این، نشست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با مشاوران ارشد امنیت ملی و ارتش آمریکا درباره سوریه نیز که پشت درهای بسته برگزار شد، احتمالا با هدف مداخله نظامی در سوریه بوده است.

روزنامه‌های انگلیسی ایندیپندنت و دیلی تلگراف نیز روز دوشنبه از احتمال حمله کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا به سوریه ظرف یک یا دو هفته آتی خبر داده‌اند.

گزارش ها حاکی از آن است که در حالیکه تنش‌ها در سوریه به دلیل استفاده رژیم سوریه از گاز شیمیایی در این کشور افزایش یافته، یکی از مقام‌های ارشد نظامی ترکیه قرار است در اردن با همتایان خود درباره راه‌های احتمالی واکنش نشان دادن به اتهامات استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه به گفت‌وگو بنشیند. پادشاهی سعودی و قطر نیز قرار است در کنار آمریکا و متحدان غربی این کشور در این نشست مشترک حضور یابند.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در پی حمله شیمیایی روز چهارشنبه گذشته در دمشق، گفته بود: “جامعه بین‌الملل باید اقدامات مناسب و مستحکمی را برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر در سوریه اتخاذ کند.”

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز سازمان ملل را به دلیل عدم انجام اقدامی مناسب در مقابل این رویداد مورد انتقاد قرار داد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز گزارش داد که جان کری و احمد داوود اوغلو، وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه روز شنبه در مورد راه‌هایی برای واکنش نشان دادن به حمله گاز سمی در سوریه به گفت‌وگو پرداختند.

همچنین احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز دوشنبه 26-08-2013 گفت که اگر توافقی گسترده و در سطح شورای امنیت سازمان ملل برای اقدام به حل بحران سوریه شکل نگیرد، ترکیه به هر ائتلاف بین‌المللی دیگر علیه سوریه خواهد پیوست.

داوداوغلو افزود: “اولویت ما همیشه با عمل مشترک با جامعه جهانی و بنا به تصمیمات سازمان ملل است. اما اگر شورای امنیت سازمان ملل برای نتواند برای چنین امری تصمیم بگیرد، بدیل‌های دیگر در دستورکار قرار خواهند گرفت.”

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: “هم‌اکنونی گروهی متشکل از ۳۶-۳۷ کشور مشغول رایزنی درباره راه‌های مداخله در بحران سوریه هستند و اگر در خلال این روند ائتلافی ضد سوریه شکل بگیرد، ترکیه جای خود را در آن ائتلاف خواهد داشت.”