ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 25.08.2013, 6:37
ارتش آمریکا در انتظار تصمیم اوباما درباره سوریه

سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز می‌گوید سه بیمارستان سوریه حدود ٣٦٠٠ بیمار را با عوارض ناشی از مواد مسموم کننده سیستم مرکزی اعصاب تحت مداوا قرار داده‌اند.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که بیش از یک هزار تن در حمله سلاح های شیمیایی، که گفته می شود توسط دولت سوریه صورت گرفت، کشته شدند.

سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه اعلام کرد باخبر شده است شمار بزرگی از بیماران با عوارضی ازجمله تشنج، افزایش بزاق دهان و تاربینی وارد سه بیمارستان شدند، و نزدیک ده درصد از آنها – ٣٥٥ نفر- درگذشته اند. برخی از مسئولان پزشکی و کمک های اولیه که مردم را درمان می کردند نیز دریافتند خودشان آلوده شده اند.

پزشکان بدون مرز می گوید وضع عمومی به روشنی حاکی است مردم محل در معرض یک ماده مسموم کننده سیستم اعصاب قرار گرفته‌اند و می‌افزاید «این واقعه به منزله نقض قوانین بین‌المللی است که استفاده از سلاح های شیمیایی و میکربی را یکسره ممنوع می‌کند.»

سوریه تمام اتهامات را که نیروهای دولتی از سلاح های شیمیایی استفاده کردند تکذیب کرده است. رسانه های زیر کنترل دولت ادعا کرده اند نیروهای شورشی به حملات گازی دست زدند، و خبرگزاری دولتی سانا گزارش داد سربازان شواهدی از آنرا هنگام جستجوی تونل هایی که «تروریست های مسلح» از آنها استفاده می کنند پیدا کردند.

نگرانی عمیق اوباما و کامرون

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا می گویند از گزارش های منتشر شده درباره کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه به شدت نگران هستند.

رهبران آمریکا و بریتانیا روز شنبه در یک گفت و گوی تلفنی ضمن بررسی اوضاع در سوریه از ادامه رایزنی های خود درباره کاربرد تسلیحات شیمیایی در این کشور و اقدام احتمالی جامعه بین المللی خبر دادند.

جلسه کاخ سفید درباره سوریه

همزمان، کاخ سفید از جلسه مشاوران نظامی و امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید خبر داده است. در این جلسه  اوباما با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی، جان برنان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح و سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور از راه دور و با ویدیو کنفرانس در این جلسه شرکت کردند.

کاخ سفید از انتشار محتوای گفت و گوها خودداری کرده است. بنا بر بیانیه منتشر شده به وسیله کاخ سفید، در این جلسه که با حضور باراک اوباما برگزار شد، گزینه های مختلف برای پاسخگویی به کاربرد احتمالی سلاح شیمیایی به وسیله حکومت سوریه بررسی شد.

یک مقام کاخ سفید پیش از جلسه روز شنبه گفت: “طیفی از گزینه ها را در اختیار داریم و بسیار سنجیده عمل خواهیم کرد و بر اساس منافع ملی خود و ارزیابی کارهایی که می تواند به پیش برد اهدافمان در سوریه کمک کند، تصمیم گیری خواهیم کرد.”

باراک اوباما تاکنون از دخالت مستقیم در مناقشه سوریه خودداری کرده است. او سال گذشته کاربرد تسلیحات شیمیایی در این کشور را “خط قرمز” خود نامیده بود.

آقای اوباما جمعه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت که ایالات متحده هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره حمله شیمیایی چهارشنبه در سوریه است.

گزارش ها بیانگر جمع بندی اولیه سازمان های اطلاعاتی آمریکا و متحدان غربی آن مبنی بر دست داشتن حکومت سوریه در حملات شیمیایی روز چهارشنبه است.

در حالی که انتقاد از عملکرد دولت اوباما در رابطه با وضع سوریه افزایش یافته است، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که نیروی دریایی این کشور در آب های نزدیک‌تر به این کشور مستقر می شود تا در صورت دستور اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد، آمادگی داشته باشد.

آقای هیگل به جزئیات بیشتری اشاره نکرده اما گزارش ها نیز حاکی از آن است که حضور نیروی دریایی آمریکا در شرق دریای مدیترانه تقویت شده است. مقام های آمریکایی تاکید دارند که دستوری مبنی بر آمادگی برای اقدام نظامی دریافت نکرده‌اند.

گزینه‌های مختلف نظامی٬ روی میز اوباما

در میان گزینه‌های نظامی گوناگونی که توسط مقامات نظامی آمریکا پیشنهاد شده است٬ یکی حمله موشکی به واحدهای ارتش سوریه است که بر اساس بررسی‌ها مسئولیت اجرای حملات شیمیایی را برعهده داشتند. حمله موشکی به تاسیسات نیروی هوایی و موشک‌های بالستیک سوریه از دیگر گزینه‌های مقامات آمریکایی است.

به گزارش رویترز٬ آمریکا می‌تواند چنین حملاتی را از طریق ناوها و هواپیماهای جنگی خود از خارج از حریم هوایی سوریه آغاز کند تا از سیستم دفاع ضدهوایی سوریه هم در امان بماند.

قرار است در روزهای آینده فرماندهان ارشد نظامی آمریکا٬ و هم‌پیمانان غربی‌اش (بریتانیا٬ فرانسه٬ آلمان و کانادا) در کنار همتایان خود از ترکیه٬ عربستان سعودی و قطر٬ در اردن گرد هم بیایند تا درباره جزئیات عملیات احتمالی علیه رژیم بشار اسد به بحث بنشینند. این نشست از دو ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود٬ اما تحولات اخیر اضطرار ویژه‌ای به آن بخشیده است.

در حمله شیمیایی به شهروندان سوری در «غوطه» در نزدیکی دمشق که در روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۱ اوت) رخ داد٬ صدها تن از مردم سوریه کشته شدند. دولت و مخالفان سوریه انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند و هنوز رسما مشخص نشده که مسئولیت این عملیات مرگ‌بار بر عهده کیست.


منابع: صدای آمریکا، بی بی سی، دویچه وله