ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 24.08.2013, 7:37
آمریکا در تدارک حملات هدفمند نظامی به سوریه

دویچه وله: در پی حمله شیمیایی به مردم غیرنظامی در سوریه، وزیر دفاع آمریکا گفت که ارتش این کشور خود را برای حملات نظامی به سوریه آماده می‌کند. باراک اوباما زیر فشار دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه برای حمله به سوریه است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارتش آمریکا گزینه حملات هدفمند نظامی به رژیم سوریه را به طور جدی در دست بررسی دارد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در شامگاه جمعه (۲۳ اوت/اول شهریور) گفت که ارتش این کشور خود را آماده کرده است تا در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا موافقت خود را اعلام کند، وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از محافل دولتی آمریکا، در پی بمباران شیمیایی احتمالی علیه غیرنظامیان سوری، باراک اوباما قرار است طی روزهای شنبه و یکشنبه (۲۴ و ۲۵ اوت) با مشاوران امنیتی خود تمام گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

یک مقام دولتی آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است که یکی از گزینه‌ها وارد کردن ضربه‌های هدفمند نظامی به رژیم بشار اسد است.

در تکمیل این خبر، یک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا می‌‌گوید که در این جلسه تصمیم قطعی گرفته نخواهد شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این جلسه از طریق کنفرانس ویدئویی شرکت خواهد داشت. انتظار می‌رود این جلسه روز شنبه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پیش از این چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا گفته بود که باراک اوباما از او خواسته است گزینه‌هایی را در رابطه با سوریه به او ارائه دهد.

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده باید در این رابطه هدف‌ها و منافع درازمدت خود را در نظر بگیرد. وی خواستار آن شد که هرچه زودتر نقش نظامیان ارتش سوریه در حملات شیمیایی به مردم غیرنظامی روشن شود.

خبرها از وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است که ارتش آمریکا بر حضور نظامی خود در دریای مدیترانه افزوده است. چهارمین ناوشکن آمریکا که مجهز به موشک‌های “کروز” هدایت‌شونده است، وارد آب‌های مدیترانه شده است. با این حال نیروی دریایی آمریکا هنوز فرمانی مبنی بر آماده‌باش برای یک حمله نظامی دریافت نکرده است.

فشار به اوباما برای حمله نظامی به رژیم اسد

رئیس‌جمهور آمریکا مدت‌ها پیش گفته بود که کاربست سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه علیه مردم این کشور “خط قرمز” ایالات متحده خواهد بود. با حملات شیمیایی که تاکنون صورت گرفته، اوباما تحت فشار قرار گرفته تا به وعده‌ی خود عمل کند و وارد این مناقشه شود.

روز جمعه (۲۳ اوت/اول شهریور) چند عضو بلندپایه حزب دمکرات آمریکا به تأکید از باراک اوباما خواستند دستور حملات هوایی علیه رژیم بشار اسد را صادر کند.

الیوت انجل، بالاترین عضو ارشد حزب دمکرات در کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان در این رابطه هشدار داد، در ‌غیر این‌صورت، دیگر کشورهای جهان انفعال ایالات متحده را به معنای مجوزی برای استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی تفسیر خواهند کرد.

در پی حمله شیمیایی به یک منطقه مسکونی تحت کنترل مخالفان در نزدیکی دمشق، رژیم بشار اسد و شورشیان سوریه متقابلا یکدیگر را متهم به کاربست گاز سمی می‌کنند. بر اساس داده‌های مخالفان، بین ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر، از جمله شمار زیادی کودک، در این حمله کشته شده‌اند.

نگرانی‌های باراک اوباما

در پی اتهام‌های جدیدی که علیه رژیم بشار اسد مطرح شده، سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، رئیس‌جمهور آمریکا را به “انفعال” متهم کرد. وی به شبکه سی‌ان‌ان گفت که بشار اسد این “انفعال” را “چراغ سبزی” برای جنگ‌طلبی خود تعبیر خواهد کرد.

باراک اوباما: حمله نظامی آمریکا می‌تواند به ناخشنودی افکار عمومی منطقه علیه ایالات متحده دامن بزند باراک اوباما: حمله نظامی آمریکا می‌تواند به ناخشنودی افکار عمومی منطقه علیه ایالات متحده دامن بزند

در پی آن باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان که در شامگاه جمعه (۲۳ اوت) پخش شد، “نگرانی شدید” خود در باره حمله احتمالی شیمیایی علیه مردم غیرنظامی سوریه را ابراز داشت.

اوباما در این مصاحبه نسبت به یک ماجراجویی نظامی هشدار داد. وی گفت که ایالات متحده نباید وارد یک عملیات نظامی “بسیار پرهزینه و پیچیده” شود. وی افزود این امر فقط می‌تواند ناخشنودی کشورهای منطقه علیه ایالات متحده آمریکا را تشدید کند.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که اقدام یک‌جانبه‌‌ی آمریکا بدون مأموریت از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیز به معنای نقض حقوق بین‌الملل خواهد بود.

باراک اوباما از سرویس‌های مخفی آمریکا خواسته است اطلاعات لازم در رابطه با حمله احتمالی شیمیایی در سوریه را جمع‌آوری کنند.

از سوی دیگر وزیران خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه خواستار تحقیق در این زمینه از سوی یک کمیسیون مستقل شدند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خانم آنجلا کین، نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح را به دمشق فرستاده است.