ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.08.2013, 7:07
رهبر اخوان‌المسلمین مصر بازداشت شد

دویچه وله: محمد بدیع به “تحریک به آشوب و خشونت” متهم شده و قرار است همراه با سایر رهبران اخوان‌المسلمین به زودی محاکمه شود. در همین حال، وزیر دفاع آمریکا گفته است که امکانات این کشور برای تاثیرگذاری بر تحولات مصر محدود است.

به گفته یک سخنگوی نیروهای امنیتی مصر، محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین، روز دوشنبه (۱۹ اوت / ۲۸ مرداد) در آپارتمانی در شهرک نصر قاهره، در نزدیکی میدان رابعه العدویه، بازداشت شده است.

میدان رابعه عدویه در هفته‌های گذشته میعادگاه اصلی هواداران اخوان‌المسلمین بود که در اعتراض به برکناری محمد مرسی توسط ارتش در آنجا تجمع کرده بودند. روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۴ اوت) در جریان اقدام پلیس برای پراکنده ساختن این عده ۲۸۰ نفر آنها کشته شدند.

حکم بازداشت محمد بدیع روز ۱۰ ژوئن و در نخستین جمعه پس از سرنگونی دولت محمد مرسی در مصر صادر شد. بدیع در این روز با حضور در میان هواداران اخوان‌المسلمین، آنها را به ادامه تظاهرات و مقاومت تا زمان آزادی محمد مرسی و بازگشت او به مقام ریاست جمهوری مصر فراخواند. ارتش بدیع و سایر رهبران اخوان‌المسلمین را به دلیل این سخنرانی به “تحریک به آشوب و خشونت” متهم کرد و تحت تعقیب قرار داد.

”راه مرشد ادامه دارد”

در ۵۰ روزی که از برکناری مرسی می‌گذرد، شمار زیادی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین بازداشت شده‌اند، اما محمد بدیع همچنان پنهان بود و فقط گهگاه در جمع هوادارانش ظاهر می‌‌شد.

بدیع که در میان هواداران اخوان‌المسلمین “مرشد” نامیده می‌شود، در تظاهرات علیه مرسی آماج حمله مخالفان بود. “مرگ بر حکومت مرشد” از جمله شعارهای تظاهرات مخالفان اخوان‌المسلمین بود که روز سی ژوئن به برکناری مرسی از قدرت توسط ارتش منتهی شد.

بدیع در حالی دستگیر شده است که چند روز پیش پسر ۳۸ ساله او در درگیری‌های هواداران اخوان‌المسلمین با نیروهای امنیتی کشته شد.

قرار است بدیع همراه با سایر رهبران دستگیرشده اخوان‌المسلمین روز ۲۵ اوت (سه شهریور) محاکمه شود.

بلافاصله پس از دستگیری بدیع در شامگاه دوشنبه، توئیتر و پیامکی در میان هواداران اخوان‌المسلمین می‌چرخد که در آن نوشته شده “من یک مرشد هستم”. یک سخنگوی این گروه نیز از ادامه تحرکات و اعتراض‌ها به رغم دستگیری بدیع خبر داده است.

از زمان برکناری محمد مرسی شهرهای مصر صحنه تظاهرات اعتراضی و درگیری‌های هواداران اخوان‌المسلمین با نیروهای امنیتی بوده است. در پی تشدید این درگیری‌ها از روز چهارشنبه گذشته (۱۴ اوت) تا کنون، بیش از ۹۰۰ نفر کشته شده‌اند. نزدیک به هزار نفر از هواداران اخوان‌المسلمین نیز بازداشت شده‌اند.

در همین حال دولت کشته شدن ۲۵ پلیس در صحرای سینا در روز یکشنیه را به اخوان‌المسلمین نسبت می‌دهد. متقابلا نیروهای امنیتی اعلام کرده‌اند که به کارگیری گاز اشک‌آور علیه تلاش بازداشت‌شدگان اخوان‌المسلمین که قصد فرار داشته‌اند، باعث کشته‌شدن ۳۷ نفر از آنها شده است. اخوان‌المسلمین این توضیح پلیس را رد کرده و مرگ هواداران خود را “قتل عامدانه” خوانده است.

بان کی مون خواهان تشکیل گروه تحقیق شد

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (۱۹ اوت) با ابراز تاثر از کشته شدن هواداران اخوان‌المسلمین در زندان، خواهان تشکیل یک گروه تحقیق در باره آن شد. او همچنین کشته شدن افراد پلیس مصر در صحرای سینا را محکوم کرد. دبیر کل سازمان ملل همچنین خواهان آن شد که محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر، یا از زندان آزاد شود یا در دادگاهی عادلانه و شفاف مورد محاکمه قرار گیرد. دولت مصر مرسی را به مشارکت در قتل مخالفان خود در دسامبر سال گذشته متهم کرده است.

در همین حال نگرانی‌ها و رایزنی‌ها در غرب برای متوقف کردن خشونت در مصر ادامه دارد. قرار است روز چهارشنبه (۲۱ اوت) وزیران خارجه اتحادیه اروپا در باره امکانات تاثیرگذاری بر سیاست‌های ارتش مصر و سوق آن به سوی سیاستی ملایم‌تر در قبال اخوان‌المسلمین به رایزنی بپردازند. این در حالی است که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، با محدود خواندن امکانات ایالات متحده برای تاثیرگذاری بر تحولات مصر، هر گونه تغییری در روندهای نگران‌کننده جاری در این کشور را به اراده و خواست مردم آن کشور وابسته دانسته است.