ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.08.2013, 9:22
پیام انتصاب‌های اخیر روحانی چیست؟

دو بر صفر به زیان افراطیون؛
پیام انتصاب های اخیر روحانی چیست؟

آینده: دیروز و امروز  حسن روحانی در اقداماتی تحسین برانگیز دکتر نجفی را به معاونت خود و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و توفیقی، فانی و صالحی امیری را بعد از رای نیاوردن میلی منفرد، نجفی و سلطانی فر به سرپرستی وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، این انتصابات که بعد از اقدام غیرمنتظره مجلس در رای عدم اعتماد به گزینه های اعتدالی روحانی بود، نشان داد هرچند روحانی در گام اول تعامل و احترام به مجلس را برگزید و حتی از برخی گزینه های حداکثری خود برای تامین نظر مجلس چشم پوشید؛ اما او نشان داد زمانی که پاسخ این تعامل با تنگ نظری داده می شود، او نیز می تواند قاطعانه عمل کند و افراطیون را در عمل انجام شده قرار دهد و حتی گزینه‌هایی را به کابینه دعوت کند که مواضعی صریح‌تر نیز دارند.

بنا بر این گزارش، مجلس نهم در حالی سه تن از اعضای کابینه فراجناحی روحانی را از رسیدن به وزارت بازداشت که ۱۶ سال قبل، مجلس اصولگرای پنجم به ریاست ناطق نوری، به کل اعضای کابینه اصلاح طلب خاتمی رای اعتماد داد و طبیعی است روحانی که این کابینه را در تعامل و توافقی نانوشته با اصولگرایان و مدیران مجلس و بخشهای دیگر چیده و انتظار رای اعتماد به کل آنان را داشت، از این عدم تعامل مجلس دلگیر باشد.

از نظر روحانی و دستیارانش، معرفی کابینه به مجلس، حاصل مشورت، هماهنگی و توافق نانوشته‌ای میان او و نهادهای قدرتمند کشور بود و به عنوان نمونه، او رحمانی فضلی، پورمحمدی، خانم امین‌زاده و ... را به این دلیل معرفی کرده بود تا دیگران به نجفی و زنگنه و میلی منفرد و ... رضایت دهند.

رئیس جمهور برای تامین دیدگاه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای نظام درباره ترکیب کلی کابینه و حفظ اعتدال، از تعدادی از گزینه‌های نخست و حداکثری خود برای تصدی وزارتخانه‌ها چشم پوشیده و در واقع گام نخست تعامل با مجلس را برخلاف هشت سال گذشته با حسن نیت برداشته بود و در برابر، نوبت مجلس شورای اسلامی بود که در زمانه‌ای که مشکلات خارجی و داخلی بی‌شماری در برابر دولت جدید صف بسته‌اند، این حسن نیت را پاسخی متقابل دهد و با حمایت از دولت اعتدال فضای افراطی سال‌های گذشته که بر کشور حاکم شده بود را به میدانی نوین برای حل مسایل مردم تبدیل کند.

اما حال که دیگران به توافق نانوشته و این تعامل به درستی عمل نکرده‌اند، او هم با انتصاب نجفی، توفیقی و فانی نشان می‌دهد به راه خود ادامه خواهد داد و مقابل افراطیون منفعل نمی‌شود، بلکه افراطگری‌های این گروه، به زیان آنها تمام می‌شود.

شاید همین امر است که باعث عصبانیت افراطیون از انتصاب‌های تازه شده و باعث شده در روز اول، برخی سرپرستان منصوب شده را فتنه گر بخوانند.