ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.08.2013, 8:19
دولت مصر: ۴۲۱ نفر در خشونت‌ها کشته شدند

رادیوفردا: به گزارش رویترز، وزارت بهداشت مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ۴۲۱ نفر در خشونت‌های مصر کشته شدند. ترکیه نیز روز پنج‌شنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در سازمان ملل برای بررسی وضعیت مصر شد.

ارتش مصر، چهارشنبه، برای پايان دادن به تحصن و اعتراض‌های هواداران محمد مرسی، رئيس‌جمهوری سرنگون شده مصر، با حمله به آنها خشونت‌هايی را در سطح کشور سبب شد که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

پيشتر وزارت بهداشت مصر گفته بود در پی خشونت‌های روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، ۲۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از اين ميان ۴۳ نفر از نيروهای امنيتی هستند.

خبرگزاری‌ها از کشته شدن دو خبرنگار و يک تصوير بردار در درگيری‌های خيابانی روز چهارشنبه در مصر خبر دادند.

اسامی اين سه تن، ميک دين ۶۱ ساله تصوير بردار شبکه خبری اسکای نيوز بريتانيا، حبيبه احمد عبدالعزيز خبرنگار ۲۶ ساله گلف نيوز امارات و احمد عبدل جواد خبرنگار روزنامه دولتی الاخبار مصر، اعلام شده است.

دولت موقت مصر چهارشنبه به مدت یک ماه در کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

ایران، ترکیه، قطر و آمریکا و دبیر کل سازمان ملل حمله نیروهای امنیتی به معترضان را محکوم کرده اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته است آنچه در مصر رخ داد وحشتناک است و همه طرف‌ها باید از خشونت دوری کرده به راه‌حلی سیاسی رو بیاورند.

خبرگزاری رویترز، به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته، ممکن است آمریکا رزمایش مشترک خود با مصر را لغو کند.

آمریکا در عین حال با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر نیز مخالفت کرده است.

دولت موقت مصر، در روزهای گذشته هشدار داده بود که طرفداران محمد مرسی محل تجمع خود در میدان‌های «رابعه عدویه» و «نهضت» قاهره را ترک کنند. با این‌حال طرفداران محمد مرسی که خواستار بازگشت وی به قدرت هستند، همچنان به اعتراض خود ادامه دادند.

حال نیز اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که دست از اعتراض بر نخواهد داشت. جهاد الحداد روز چهارشنبه از مردم مصر خواست تا علیه عملیات نیروهای امنیتی دست به تظاهرات بزنند.

به دنبال این خشونت‌ها محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور مصر از سمت خود استعفا داده است.

به گزارش بی بی سی، همزمان حازم ببلاوی، نخست وزیر دولت موقت مصر، با ظاهر شدن در تلویزیون ملی این کشور ضمن اظهار تاسف از وقایع خونین امروز گفت که نیروهای انتظامی بنا داشتند که امنیت را برقرار کنند.

آقای ببلاوی در جریان این حضور تلویزیونی، به مدت یک ماه در مصر اعلام وضعیت فوق العاده کرد.

اکنون پلیس کنترل بیشتر نقاط شهرهای بزرگ را در اختیار دارد و در مصر وضعیت حکومت نظامی حاکم است.

پلیس و نیروهای امنیتی اکنون کنترل مراکز تجمع هواداران محمد مرسی در قاهره را در اختیار دارند و گزارش های ضد و نقیض از بازداشت رهبران گروه اخوان المسلمین منتشر شده است.

دو خبرنگار در میان کشته‌شدگان امروز هستند. دختر یکی از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین نیز به ضرب گلوله کشته شده است.

با وجود کشته شدن صدها معترض در جریان درگیری های خونین امروز، محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر گفته نیروهای پلیس این کشور وظایف خود را به صورت حرفه ای انجام داده اند و در جریان فعالیت آنها ۴۳ پلیس هم کشته شده اند.

آقای ابراهیم، هواداران محمد مرسی را متهم به دامن زدن به درگیری‌ها و حمله علیه ماموران پلیس کرده است.

وزیر کشور مصر همچنین گفت که در نقاط مختلف مصر اعضای اخوان المسلمین بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

امروز درگیری و خشونت از قاهره فراتر رفت و به شهرهای دیگر، از جمله اسکندریه و منیا نیز کشیده شد.

گزارش ها از استان فیوم در جنوب قاهره حاکی از کشته شدن ۳۵ نفر در جریان درگیری های امروز دارد. همچنین ۵ کشته در استان سوئز گزارش شده است. در استان های شمالی اسکندریه و بحیره و برخی از استان های مرکزی مصر هم اعتراضات خیابانی و درگیری گزارش شده است.

به گفته محمد ابراهیم، وزیر کشور، در جریان این ناآرامی‌ها همچنین به ۷ کلیسا در نقاط مختلف مصر آسیب رسیده است.

پس از کودتای ۳ ژوئیه ارتش مصر علیه محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهوری که در انتخاباتی آزاد در مصر به قدرت رسیده بود، قانون اساسی تعلیق شده است.

هواداران مرسی برای اعتراض به اقدامات ارتش با برپا کردن چادرهایی به تحصن پرداخته بودند.

دولت پیشتر اعلام کرده بود که روز دوشنبه به تحصن‌های مخالفان پایان خواهد داد اما عملیات حمله به تحصن‌کنندگان تا امروز به تعویق افتاد.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند. آقای اردوغان از جامعه بین‌المللی به دلیل سکوت در قبال سرکوب خونینی که در مصر انجام شده انتقاد کرده است.

کاخ سفید هم اعلام کرده با اعلام وضعیت فوق‌العاده مخالف است. ایران می‌‌گوید خطر جنگ داخلی مصر را تهدید می‌کند.

آمریکا همچنین اعلام کرد که ممکن است در اعتراض به خشونت های امروز، مانور نظامی مشترک خود با ارتش مصر را لغو کند.

استعفای البرادعی

محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری موقت مصر استعفا داده است. البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله سیاستمداران لیبرال مصر بود که از اقدام ارتش در برکناری مرسی حمایت کرده بود.

البرادعی در نامه استعفایش نوشته “راه‌های مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران سیاسی وجود داشت.”

به گزارش بی بی سی، البرادعی در نامه استعفایش هم‌چنین نوشت: «ادامه به دوش کشیدن مسئولیت تصمیم‌هایی که من با آنها موافق نبودم و پیامدهای آن باعث هراس من می‌شود، برای من دشوار شده است. من نمی‌توانم مسئولیت ریختن حتی یک قطره خون را به گردن بگیرم.»

حزب نور، دومین حزب بزرگ اسلامگرای مصر خواهان پایان دادن به خشونت‌های سیاسی شده است. این حزب “دولت مورد حمایت ارتش مصر” را مسئول خون‌ریزی‌ها دانسته است.