ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.08.2013, 15:50
افشای نقش سپاه و شاگردان مصباح در اوباشیگری

گزارش مجلس درباره حمله به سخنرانی علی لاریجانی در ۲۲ بهمن در قم، پس از کش و قوس‌های فراوان قرائت شد. در این گزارش به نقش “حلقه نشریه پرتو” - شاگران مصباح یزدی - و نیز برخی اعضای سپاه پاسداران اشاره شده و اذعان شده که حمله‌های مشابه به سخنرانی هاشمی رفسنجانی، جوادی آملی و نیز اخلال در سخنرانی حسن خمینی در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز توسط همین تیم صورت گرفته است.

۲۲ بهمن سال گذشته گروهی با حمله به محل سخنرانی علی لاریجانی در قم علیه وی شعار‌های تندی سر داده و مانع از ادامه سخنرانی وی شدند.

گزارش کمیته تحقیق مجلس اعلام کرده که استانداری قم، شورای تامین استان و سپاه قم برای عدم تامین امنیت سخنرانی لاریجانی مقصر هستند.

این گزارش با حذف نام برخی فرماندهان سپاه و مقام‌های اطلاعاتی‌‌ـامنیتی قم و نزدیکان مصباح یزدی که در این حمله دست داشته‌اند٬ و پیش از این نام آنان در گزارشی که هفته نامه “نه دی” منتشر کرده بود، قرائت شده است.

پیش از این بخش هایی از گزارش محرمانه کمیته تحقیق مجلس از «غائله ۲۲ بهمن قم» در هفته‌نامه «۹ دی» منتشر شد که با گزارش قرائت شده در مجلس همخوان است.

در گزارش نشریه “نه دی” آمده بود: فرمانده گردان‌های عاشورای قم (بسیج) پس از حمله گروهی از اعضای این گردان به سخنرانی علی لاریجانی٬ پیامکی با این عنوان «خدا قوت برادر، امروز ترکاندید٬ اجرکم عند‌الله» برای آن‌ها ارسال کرده است.

در گزارشی که امروز در مجلس قرائت شد نیز به این پیامک اشاره شده اما نام فرمانده بسیج از آن حذف شده است.

در این اسناد از سپاه٬ بسیج٬ استانداری قم و حامیان مصباح یزدی به عنوان آمران و عاملان حمله به سخنرانی علی لاریجانی٬ رئیس مجلس نام برده شده است.

اطلاعات سپاه قم از دیگر سازمان‌هایی است که کمیته تحقیق مجلس به نقش آن در سازماندهی این حمله پی برده است.

به گزارش ایسنا، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صحن علنی امروز مجلس گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه قبل از قرائت گزارش این حادثه، ‌سه نکته را به عنوان مقدمه مطرح می‌کند، گفت: نظر به اینکه در این گزارش به مسئولیت برخی از اشخاص شاغل در نهادها و ارگان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی اشاره شده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید و تقدیر از زحمات بی‌شائبه نهادها و ارگان‌های مسئول که در پایداری نظام جمهوری اسلامی و برقراری نظم و امنیت نقش بی‌بدیل و اساسی داشتند اعلام می‌دارد که همچون گذشته با تمام توان در جهت حمایت و تقویت و پشتیبانی از آنها ادامه خواهد داد و آن را افتخار خود می‌داند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اقدامات خودسر معدود افراد مذکور را شایسته نهادها و ارگان‌های انقلابی نمی‌دانیم.

نقوی‌حسینی به بیان نکته دوم خود پرداخت و گفت: گزارش جامع هیات، نتیجه کاری دقیق، فنی و با حدود دو هزار ساعت / نفر وقت‌گذاری است که بر اساس روندی کاملا قانونی انجام شده است که در این راه بیانات رهبری هیات را مصمم‌تر کرد.

وی افزود: درد و دل مراجع عظام و علمای اعلام مبنی بر ضرورت التیام زخم کهنه‌ی نظام آن هم در مرکزیت شیعه بر مسئولیت هیات افزود تا مشکل را ریشه‌یابی و شناسایی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نکته سوم در مورد نحوه انتخاب اعضای هیات، بحث‌ و حدیث‌هایی مطرح شد که در این رابطه لازم است این توضیحات را بدهم که طبق روال کاری کمیسیون هم در سال‌های گذشته و هم در این دوره وقتی ماموریتی ویژه به کمیسیون ارجاع می‌شد رییس کمیسیون در جلسه رسمی ماموریت را اعلام کرده و افرادی را برای پیگیری موضوع مشخص می‌کردند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: هیچگاه برای انتخاب اعضای هیات در جلسه رسمی کمیسیون رای‌گیری نشده و در این رابطه نیز این کار انجام نشد. البته اگر اعضای کمیسیون پیشنهاداتی برای عضویت هیات داشتند در کمیسیون مطرح می‌کردند.

وی با بیان اینکه انتخاب اعضای هیات بررسی قائله قم طبق روال گذشته انجام شد، افزود: اگر این نحوه را انتخابات می‌دانید، انتخابات است و اگر به ظن شما انتصاب است به این شکل و روند و طبق روال گذشته انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گزارش قائله ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ قم را به شرح زیر قرائت کرد:

متن کامل گزارش حوادث قم که در مجلس قرائت شد به شرح زیر است.

الف مقدمه:

مقامات نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران بنا به آموزه‌های دینی بیشترین تماس را با قاطبه مردم در سطوح مختلف برقرار می‌کنند. این ارتباط چهره‌به‌چهره، قطعا منتج به حفظ مردم در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور می‌شود و مسئولان فاصله‌های خود را در ارتباطات با مردم به حداقل می‌رسانند. آفت این حضور مردمی قرار گرفتن مستقیم مسئولان در معرض انواع تعرضات فیزیکی و شخصیتی است. آثار ترور شخصیتی کمتر از ترور فیزیکی نبوده و به نظر می‌رسد طراحی سازوکاری مناسب برای جلوگیری از این آفت که همسو با سیاست‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران است، همچنین جلوگیری از اقدامات عده‌ای خودسر یا سازماندهی‌شده که اقدام به برهم‌زدن مراسمات، تجمع و اهانت مقابل بیت مراجع عظام، مسئولان ارشد نظام و ائمه جمعه می‌نمایند کاملا ضروری به نظر می‌رسد که قطعا این قبیل اعمال لزوم برخورد سیاسی، فرهنگی و امنیتی را توأمان طلب می‌کند.

یکی از حوادثی که قلب مقام معظم رهبری را جریحه دارد کرد، غائله 22‌بهمن 91 در شهر مقدس قم و در جوار حرم حضرت معصومه(س) در یوم‌الله 22‌بهمن 91 بود که همگان را به شگفتی درآورد و موجب شد فضای رسانه‌ای خوراک به دست دشمنان مرز‌و‌بوم بدهد تا جایی که حماسه پرعظمت مردم را دچار خدشه کند.

در همین حال به‌دنبال ابلاغ مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هیاتی با ترکیب آقایان منصور حقیقت‌پور، جواد جهانگیرزاده، مهدی دواتگری و حسین نقوی‌حسینی از اعضای این کمیسیون به منظور رمزگشایی از غائله 22‌بهمن 1391 شهرستان قم تعیین شد.

ب: نقطه‌نظرات مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم

1- مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان فرمودند: «من مخالف هستم کسانی راه بیفتند افراد را ضدولایت‌فقیه، بی‌بصیرت معرفی کنند و علیه او صحبت کنند. من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم. من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم. بارها به مسئولان برای جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام. اگر این افراد واقعا حزب‌اللهی هستند و مومنند این کار را نکنند.»

2- درباره غائله 22‌بهمن 1391 در حرم مطهر حضرت معصومه(س) علما و مراجع بزرگ تقلیدی همچون(حضرت آیات مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، علوی‌گرگانی، موسوی‌اردبیلی، سعیدی (امام‌جمعه محترم قم)، حسینی بوشهری، غروی، فاضل لنکرانی، مقتدایی، امینی نجف‌آبادی، مسعودی خمینی و سیدجواد شهرستانی در قالب سخنرانی، صدور بیانیه و ارائه نقطه‌نظرات در ملاقات با هیات‌ تحقیق انزجار خود را از غائله مذکور اعلام کرده‌اند. مشروح بیانات علما و مراجع عظام مبنی بر ضرورت خشکاندن ریشه غائله موجود است. کل بیانات آقایان وجود دارد و می‌توانند عزیزان مراجعه کنند.

ج: سابقه موضوع

سابقه این‌گونه اقدامات متاسفانه در شهرستان قم وجود داشته و به‌کرات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی حوادثی در قم یا مناطق دیگر را ایجاد کرده‌اند که از جمله این اقدامات:
1- غائله 15 خرداد 1385 و مخالفت با سخنرانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و اهانت به ایشان
2- حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار مرگ بر ضد ولایت‌فقیه هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی‌آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان و وهن استادان حوزه علمیه قم گردیده است.
3- حضور عده‌ای در حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) و مخالفت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و اهانت به ایشان در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) در سال 1388 که مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان در سالروز قیام مردم تبریز صراحتا مخالفت خود را با این اقدام اعلام فرمودند.
4- غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی.
5- غائله تجمع در مقابل بیت حضرت ‌آیت‌الله جوادی‌آملی و دادن شعار علیه ایشان و تعرض به ایشان
6- غائله تجمع مقابل دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی و دادن شعار علیه ایشان با مضامین: مرگ بر ضد ولایت‌فقیه و مرجع بی‌بصیرت.

د: شرح غائله

همه‌ساله در مراسم یوم‌الله 22‌بهمن در شهرستان قم، شخصیت‌های تراز‌اول نظام و بعضا روسای قوا به منظور ایراد سخنرانی دعوت شده‌اند و بر همین اساس در آستانه 22‌بهمن 1391 نیز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با هماهنگی حضرت آیت‌الله جنتی، رییس محترم این شورا، از آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس برای ایراد سخنرانی دعوت کرده است.

طبق روال جاری و قبل از عزیمت رییس محترم مجلس شورای اسلامی به قم، نماینده تیم حفاظت ایشان در کمیته امنیتی شورای تامین استان قم که با حضور مسئولان رده‌های امنیتی، نظامی و انتظامی تشکیل می‌شود شرکت و با هماهنگی‌های لازم با تقسیم کار برپایه سه حلقه حفاظتی به شرح ذیل انجام گرفت:

حلقه اول: تیم حفاظتی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
حلقه دوم: یگان حفاظت سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع)
حلقه سوم: نیروهای ناجا

در روز 22‌بهمن 1391 آقای دکتر لاریجانی به همراه تیم حفاظت خود از خیابان ارم به جمع راهپیمایی‌کنندگان می‌پیوندد، در طول مسیر تا رسیدن به شبستان صحن مطهر جمعی بالغ بر 15 تا 20 نفر با حمل تابلوهایی با عنوان بهار، شعارهایی با مضامین بصیرت، بصیرت سر می‌دهند.

با پایان راهپیمایی 22‌بهمن، جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) منتقل و آماده ایراد سخنرانی می‌شوند، در این حال، گروه سرود که عمدتا از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند. در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند.

آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را براساس دست‌نوشته‌ای که قبلا تهیه کرده بود آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های پنج تا 10‌نفره از چند نقطه شبستان به‌پا‌خاسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان این افراد بالغ بر چند لنگه کفش و متعاقب آن تعدادی مهر نماز به سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در‌حالی‌که این گروه همچنان شعارهای بصیرت -بصیرت، خجالت -خجالت را سر‌می‌دادند (فیلم و کلیه مستندات آن از ابعاد مختلف موجود است.) در چنین شرایطی که اکثر مردم متحیر و ساکت نشسته بودند، شعاردهندگان سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند، در این بین افرادی از میان جماعت به مردم اشاره می‌کردند بلند شوید و به سمت تریبون حرکت کنید! در این وضعیت، شدت پرتاب مهر و خطر پیشروی آشوبگران به حدی بود که فرماندهی محترم سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) اصرار می‌کردند که دکتر لاریجانی از پشت تریبون پایین بیاید که پس از اخذ نظر محافظین و در‌حالی که چند نفر بر اثر اصابت مهر مجروح شده بودند، ایشان سخنرانی خود را قطع می‌کنند. لازم به توضیح است که همزمان با حرکت مذکور و هماهنگی یکی از محرکین با تلفن همراه، برخی از خانم‌ها نیز در طبقه فوقانی با آقایان همراه شده و آنان را در دادن شعار علیه دکتر لاریجانی همراهی می‌کردند.(اسناد و مدارک آن موجود است)

د: تجزیه‌و‌تحلیل غائله
شایان ذکر است که هیات درباره غائله، گزارشی چندصد صفحه‌ای تهیه کرده، خدمت مقام معظم رهبری و بعضی مسئولان نظام ارسال داشته و گزارش کم‌حجم‌تری نیز خدمت نمایندگان عزیز تقدیم کرده و با رعایت مجموع جهات و رعایت مصالح نظام، گزارش مختصر چند‌صفحه‌ای نیز از تریبون مجلس شورای اسلامی با هدف اصلاح و دوری گزیدن از این نوع برخوردهای دون شأن نظام جمهوری‌اسلامی تقدیم می‌کند: داده‌های اطلاعات ناجا، مسئولان قضایی استان و پاره‌ای از اعضای شورای تامین استان قم و جلسات مستمر با ریاست محترم قوه‌قضاییه، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول محترم قوه‌قضاییه، دادستان محترم کل کشور، وزیر محترم اطلاعات، امام‌جمعه محترم قم، استاندار محترم قم، مدیر کل محترم اطلاعات استان قم، دادستان محترم ویژه روحانیت استان قم، فرماندهی محترم سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع)، مدیر کل محترم صداوسیمای استان قم، فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان قم، دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان قم، مراجع عالیقدر و تعدادی از اعضای جامعه مدرسین و شخصیت‌های دینی و شاهدان صحنه و بررسی اسناد و مدارک، استماع اظهارات شاهدان صحنه و به کارگیری تکنیک‌های فنی و جمع‌آوری اطلاعات حاکی از آن است که وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده و در سطوح تولید ادبیات خشونت و ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی دارای مقصرانی بوده است که چکیده اطلاعات در زیر بیان می‌شود:
1- کشف طرحی برای ایجاد التهاب در مراسم توسط اداره کل اطلاعات استان قم و اعلام آن به استانداری قم در مورخ
91/11/ 21(مکتوب، سند آن موجود است)
2- اعلام ملتهب بودن محیط شهرستان قم توسط اطلاعات نیروی انتظامی استان قم به استانداری قم.
3- اعلام برآورد اطلاعاتی غائله 22‌بهمن شهرستان قم توسط اطلاعات سپاه علی‌‌ابن‌ابیطالب(ع) به شورای تامین استان قم مبنی بر این‌که «برخی از طلاب و دانشجویان یارگیری کرده‌اند و جلسه‌ای که دیروز داشتند این بود که یک تعداد، حدود 70‌درصد نظرشان این بود که بروند تهران و 30‌درصد نظرشان این بود که در قم موضع‌گیری نسبت به وقایع داشته باشند» احتمال دارد این افراد مراسم قم را به هم بریزند (اظهارات یکی از مسئولان امنیتی قم در جلسه کمیسیون فوق‌العاده امنیت استان قم در مورخ 91/11/ 21).
4- اظهارات یکی از فعالان سیاسی اجتماعی قم که در مورخ
91/11/ 20 در دفتر ستاد نمازجمعه شهرستان قم در حضور آیت‌الله حسینی بوشهری و سایر مسئولان اعلام می‌کند که «اگر در روز 22‌بهمن‌ آقای دکتر لاریجانی برای سخنرانی به قم بیاید ما مراسم او را به هم خواهیم زد.» این نکته را آیت‌الله حسینی بوشهری در ملاقات هیات فرمودند و تایید کردند.
5- طراحی و چیدن افراد خاص در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) که حتی در راهپیمایی شرکت نکرده بودند و قبل از رسیدن راهپیمایی‌کنندگان به در شماره8 قبلا به شبستان رفته و به‌طور سازمان یافته در چند گوشه شبستان مستقر شده بودند.
6- انتخاب محل سخنرانی در شبستان در حالی که همه‌ساله این سخنرانی در فضای باز صورت می‌گرفت و با انتخاب این فضای بسته، امکان پرتاب اشیا و بزرگ‌نمایی شعار مخالفان امکان‌پذیر می‌شد.
7- تولید ادبیات و هیجان خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل‌البیت(ع) در دهه فجر که تماما فضا را برای اقدام علیه دکتر لاریجانی فراهم کرده بود.(متن صوت‌و‌تصویری و کدگذاری جملات سخنرانی‌های مذکور موجود است.)
8- اقدام یکی از مسئولان استان که در صحن شبستان حرم مطهر حضور داشته‌اند قبل از شروع سخنرانی، مبنی بر جابه‌جایی بعضی مسئولان استان از مقابل تریبون ایشان در اظهارات مشابه، به این عزیزان اعلام می‌کند اینجا ننشینید چون احتمال آن می‌رود که کفش یا جسم دیگری به شما اصابت کند!
9- اقدامات بعضی افراد حلقه پرتو:
روز قبل از راهپیمایی 22‌بهمن 1391 یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌کند و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب 21/11/91 در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده کند.(مستندات آن در پرونده قضایی وی موجود است.) متون و شعارهای مدنظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط موردنظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحویل وی می‌شود که برابر اعتراضات نامبرده، به ایشان ماموریت داده می‌شود که شما به عنوان فرمانده میدان مسئولیت دارید نیروهای خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست ‌نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان دهید.
10- حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراضات به عنوان عامل تحریک.(اسناد و فیلم آن موجود است)
11- وجود هماهنگی فی‌مابین بخش خواهران و برادران که شاهدان عینی اظهار می‌دارند شخصی که در مجاورت آنان قرار داشته توسط تلفن همراه از قسمت انتهای سالن به بخش خواهران تماس گرفته و می‌گفت: «ما شروع کردیم، شما چرا شروع نمی‌کنید؟!»
12- اعترافات یکی از عوامل اصلی صحنه مبنی بر این‌که نامبرده در مراجعه به بهداری سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع) به یک پزشک بهداری اعلام می‌کند یکی از مسئولان قم به ایشان قبل از مراسم گفته که شما مسئول پرتاب کفش هستید! من گفتم کفش 50‌هزار تومان می‌ارزد ولی مهر پرتاب کردم!
13- یک مربی طرح بصیرت در یکی از مراکز آموزشی: در مورخ 92/11/ 23 مشغول تدریس مباحث مهدویت بودم که بچه‌های کلاس گفتند ما فتیله آقای لاریجانی را پایین کشیدیم.
14 تجزیه‌و‌تحلیل 35‌هزار پیام کوتاه ارسالی در قم بین ساعت‌های 14-12 مورخ 92/11/ 23 که اسناد آن موجود است.
14/1 -ارسال پیامک گروهی توسط یکی از مسئولان معلوم به هسته‌های عمل‌کننده با مضمون تقدیر و تشکر از اقدام شایسته آنان.
14/2 -ارتباط شخص مذکور با یک مقام مافوق و ارائه گزارش خود در طول برگزاری مراسم
14/3 -دریافت پیامک تقدیر و تشکر از شخص مذکور توسط افراد عملیات‌کننده غائله.
14/4 -ارسال بیشترین پیامک به لحاظ فراوانی توسط یکی از واحدهای عمل‌کننده با محتوای: تقدیر و تشکر از اقدام در شبستان صحن مطهر حضرت معصومه (س).
14/5 -ارسال 28 پیامک توسط یکی‌دیگر از واحدهای عمل‌کننده به مضمون«آفرین بر شما و یارانتان که چه عاشقانه به رهبرتان لبیک گفتید!»
14/6 -پیامک گروهی و انفرادی توسط یکی‌دیگر از عوامل غائله به واحدهای عمل‌کننده با مضمون «خدا قوت برادر، . از زحمات شما برادران بزرگوار متشکریم اجرکم عندالله...»

و: خطا و تقصیرات دستگاه‌های مسئول در استان قم

همان‌طور که ذکر شد در گزارش مفصل هیات، به جزییات قصورها و تقصیرهای نهادهای مسئول پرداخته شده است و در اینجا به چند نکته با هدف رعایت مصالح کشور پرداخته می‌شود:

الف: سهم استانداری به عنوان رییس شورای تامین استان قم و عوامل ذی‌ربط.
1- بی‌توجهی به گزارش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اداره کل اطلاعات استان قم درباره امکان بروز آشوب.
2- تشکیل نشدن به‌ موقع شورای تامین استان قم به‌منظور کنترل آشوب سازماندهی‌شده.
3- انعکاس نیافتن واقعیت‌های صحنه قبل از 22‌بهمن 1391 به مسئولان ذی‌ربط شامل وزارت کشور، شورای‌عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور.
4- اطلاع ندادن موضوع به دکتر لاریجانی. باوجود آنچه گفته شده، ما از ایشان استعلام کردیم و ایشان قاطع فرمودند هیچ‌کس به من چنین اطلاعی نداده است.
5- تسلط بر اوضاع عمومی سخنرانی‌ها در مساجد شهر به‌طوری که هر سخنران آزاد است هرگونه صحبتی در مجالس عمومی اعلام کند و هیچ‌یک از نهادهای نظارتی و امنیتی در این زمینه تذکری نداده‌اند.

ب: سهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان قم
1- ارائه نکردن اطلاعات لازم درباره احتمال اعزام 70‌درصد به تهران و 30‌درصد در قم به هیات تحقیق مجلس شورای اسلامی.
2- کنترل نکردن رفتار بعضی از مدیران مقصر.
3- ضعف در حلقه 2 حفاظتی که باعث شکسته شدن این حلقه و هجوم افراد عملیاتی و آشوبگر به سمت تریبون شده است.
4- انتقال برآورد اطلاعاتی تهیه‌شده در قبل از مراسم به فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور جلوگیری از بروز حادثه.

ج: سهم اداره کل اطلاعات استان قم.
1- فقدان پیش‌بینی لازم برای شناخت اغتشاشگران قبل از وقوع حادثه و انگیزه اولیه در پیگیری موضوع.
2- فقدان انگیزه لازم برای برخورد با افراد ذی‌ربط در غائله اخیر

د: سهم فرماندهی انتظامی استان قم
1- نداشتن توانایی در پیش‌بینی آشوب قبل از وقوع آن.
2- تسلط نداشتن در شناسایی سه نفری که در حلقه سوم در مقابل درب شماره 8 ایستاده بودند و مردم را به سمت درب آستانه راهنمایی می‌کردند.
3- شناسایی نکردن عوامل انحرافی که با در دست داشتن عکس‌های دکتر احمدی‌نژاد و تابلوهای بهار در مسیر حرکت دکتر لاریجانی به ایشان تعدی کردند.

در پایان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اذعان می‌دارد با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم، بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر دادم و تاکید مراجع عظام مبنی بر پیشگیری از تکرار اقدام خودسرانه و برخورد قانونی با عوامل و مسببین غائله ۲۲ بهمن ۹۱ ضرورت دارد تا مسئولین امنیتی،‌ انتظامی، نظامی و قضایی برنامه‌ریزی جامع و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

در پایان بیاناتی از مراجع عظام به محضر نمایندگان ارائه می‌کنم که برخی از آنها هم شاهد بودند و هم در جریان کار قرار گرفتند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: من اولین کسی بودم که در این مساله خط‌شکنی کردم، بلافاصله بعد از قضیه گفتم و معتقد بودم ممکن است برایم هزینه هم داشته باشد و هزینه‌اش را هم می‌پردازم. پشت صحنه این افعال افراد مرموز و مشکوک و گاهی هم مفسدی هستند و می‌آیند از احساسات بعضی از این جوانان انقلابی و ساده را تحریک می‌کنند، اغوا می‌کنند و به مقصودشان می رسند. من به استاندار و اطلاعات قم گفتم که اگر شما بیست نفر را آنجا گذاشته بودید وقتی اینها بلند شدند ابتدا چهار یا پنج نفر بودند می‌گفتید بنشینید ساکت و اینها را از مجلس بیرون می‌بردید اینطور نمی‌شد. عده‌ای هستند که تفکرشان این است که اسلام آن است که من می‌گویم، انقلاب آن است که من می‌دانم،‌ هر کس برخلاف اینکه من می‌دانم حرکت کند مستحق اهانت و مجازات است، خودمحورند، ما اینها را در قم می‌شناسیم، اینها روزنامه‌ای هم دارند، حمله به هر کس دلشان بخواهد می‌کنند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی: شما کارتان بسیار خوب است. ما باید همیشه به دنبال ریشه‌ها برویم و از ریشه باید اقدام و جلوگیری کنیم، تا ریشه‌یابی نکنیم، قضیه تکرار خواهد شد، اما اگر ریشه‌یابی شود و ریشه را خشک کنیم دیگر قضایا تکرار نخواهد شد. جماعت این عده کم است اما گاهی یک نفر یک سنگ در چاه می‌اندازد که همه را به دردسر می‌اندازد، بله تعداد این عده کم است ولی فکرهای کج و بد فهمی و فکر همه ابعاد را نکردند و خودخواهی، اگر محرکی نداشته باشند و اگر محرکی از بیرون داشته باشند که حسابش فرق می‌کند.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری: واقعا قصه پرغصه این داستان بود در این فاصله زمانی و آن هم در قم جایی که چشم همه مردم در داخل و خارج موافقین و مخالفین به قم دوخته شده، قم خاستگاه انقلاب اسلامی است، نظیر این حادثه یکی دو نوبت دیگر هم پیش آمد که همان موقع یکسری اقدامات و پیگیری نسبت به قم شد منتهی از اینکه باز تکرار شد نشان دهنده این است که خلاصه آن اقدام لازمی که همه‌جانبه و یک بار برای همیشه باشد نبوده است.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: در همان جا گفتند یک عده‌ای داخل شبستان بودند و شبستان تقریبا پر بود. این خیلی واضح است اینها راهپیمایی نیامدند و قبل از آن آمدند و آنجا نشستند. اینطور نبود که مردم این کار را کرده باشند. اخوی من که قبل از آن سر قبر پدر رفته بود از من پرسید چطور آنها قبل از راهپیمایی آنجا نشسته بودند. شما باید به نتیجه برسید و نتیجه را اعلام کنید که اینها چه کسانی هستند.

حضرت آیت‌الله امینی: اینها یک گروه خلع‌الساعه نیستند،‌ اینها یک گروهی هستند که سال‌ها تشکیل شده‌اند و متشکل هم هستند و در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنند حالا که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند و تاکید بسیار بجایی هم بود امیدوارم تحقیقات خوبی را ارائه دهید. با این کار رهبری را شاد می‌کنید. من بارها عرض کردم که رهبری مظلوم است، شما با این کار هم مردم، هم حوزه علمیه قم، هم انقلابیون و هم رهبری را شاد می‌کنید.