ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.08.2013, 7:01
سهم زنان در یک لیست ۳۳ نفره، صفر است

نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید»، عصر روز چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ به همت انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران و در محل دفتر موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهرخانه، در این نشست اشرف گرامی‌زادگان، مدیرمسئول نشریه حقوق زنان، شهیندخت ملاوردی، دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و عضو ائتلاف اسلامی زنان، زهرا نژادبهرام، عضو انجمن روزنامه‌نگاران زن (رزا) و عضو ائتلاف اسلامی زنان، توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان و عضو شورای مرکزی جامعه زینب، زهره عالی‌پور، رئیس هیئت مدیره جمعیت مدیران زن کشور، و تنی دیگر از اعضای این انجمن حضور داشتند.

تاکنون به این انتظارات کم‌توجهی شده است

در ابتدای این نشست نژادبهرام، در خصوص ضرورت حضور زنان در لایه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: ما تلاش کردیم در نوشته‌ها و هم‌اندیشی‌های مختلف، انتظاراتمان را از دولت تدبیر و امید مطرح کنیم، ولی تاکنون به این انتظارات کم‌توجهی شده است. زنان باید در تمام ساختارهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور داشته باشند و عدم توجه به این امر در واقع مؤید ناکارآمد بودن یک ساختار اجرایی است. چگونه می‌توان برای یک جامعه برنامه‌ریزی کرد، اما 50 درصد آن جامعه را نادیده گرفت و مشارکت نداد؟ چگونه می‌توان برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی صورت داد، در حالیکه 50 درصد نیروی جامعه را به حساب نیاورد؟

وی افزود: اینها سؤالات اساسی است که دولت باید به آنها پاسخ دهد. ما انتظار داشتیم بعد از حمایت عظیم زنان و جوانان در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی، زنان در کارگروه‌ها و در کابینه پیشنهادی حضور داشته باشند، که اینگونه نشد.

با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست ۳۳ نفره، صفر است؟

در ادامه شهیندخت ملاوردی با اشاره با اینکه حضور سیاسی زنان و مشارکت فعال آنان در لایه‌های بالای مدیریتی پیش‌نیازی برای بهبود وضعیت زنان و جامعه است، گفت: در دنیا از دیرباز سیاست امری مردانه تلقی شده و لذا آنان طی تجربیات به دست آمده، امکانات، قدرت و ثروت را در اختیار گرفته و زنان به همین نسبت و در مقایسه با مردان از دایره توانایی و دانایی بیرون گذاشته شدند.

وی افزود: همواره به زنان گفته شده برای ورود به عرصه قدرت نیاز به تجربه مدیریتی و کاری دارند، در حالیکه مشخص نیست زنان باید این حرکت را از کجا آغاز کنند و با همین استدلال نیز می‌بینیم که سهم زنان در یک لیست 33 نفره، صفر است.

ملاوردی با بیان اینکه اینگونه توجیحات دیگر جوابگوی مطالبات زنان نخواهد بود، گفت: در حال حاضر با این واقعیت روبرو هستیم که کمبود حضور زنان در سطوح بالای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مانع از آن شده که زنان نقش تعیین‌کننده‌ای در بسیاری از نهادهای کلیدی داشته و در تصمیماتی که بر زندگی آنها تأثیر مستقیم دارد، دخالت کنند.

شعارهای آقای روحانی ما را به جایگاه زنان در دولت جدید امیدوار کرد، اما تاکنون این مهم محقق نشده است

وی در ادامه با اشاره به شعارهای انتخاباتی حسن زوحانی گفت: ما در جای جای شعارها و برنامه‌های آقای روحانی واژگان حضور برابر، حقوق برابر، شایسته‌سالاری، و.. را می‌بینیم. این واژه‌ها ما را امیدوار کرد که حتماً در این دوره زنان به آن جایگاهی که شایستگی رسیدن به آن را دارند، خواهند رسید؛ اما براساس شنیده‌هایمان تاکنون این مهم محقق نشده است.

ما چله‌ای را صبر کردیم و به سر آمد، ولی آنچه انتظار داشتیم محقق نشد

سپس توران ولی مراد گفت: ما چله‌ای را صبر کردیم و به سر آمد، ولی آنچه انتظار داشتیم از این نوزاد ببینیم ندیدیم. من می‌ترسم صد روز هم سرآید و ما باز به جایی نرسیده باشیم. ما در این چهل روز سعی کردیم با دولت ارتباط برقرار کرده و در جهت رفع تبعیض یار دولت باشیم. اما واقعاً جای تأسف دارد که به نقطه‌ای برسیم که بگویند نمی‌توانیم وزیر زن داشته باشیم. حتی دولت قبل نیز این باور غلط را شکست و زنان را در پست وزارت وارد کرد. ما قرار نیست به عقب برگردیم.

وی افزود: دولت جدید تاکنون پاسخش را داده است. آقای روحانی در نشست شخصی خود به ما وعده دادند که از زنان به صورت فعال در پست‌های مدیریتی استفاده خواهند کرد، اما نتیجه‌ای که از کارگروه‌ها حاصل شد، نشان می‌دهد که حرکت مطلوب نبوده است.

ما واقعاً دلمان نمی‌خواهد مقابل دولت بایستیم

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در توصیه به دولت یازدهم گفت: به دولت جدید توصیه می‌کنم در این وقت باقیمانده در روند خود بازنگری کنند، چون ما واقعاً دلمان نمی‌خواهد مقابل دولت بایستیم.

در ادامه زهره عالی‌پور درخصوص ضرورت حضور زنان در لایه‌های بالای مدیریتی گفت: ما این حضور و مشارکت زنان را از دو منظر خواستاریم؛ اول از این منظر که مسئولینی که در پست‌های مختلف قرار می‌گیرند نسبت به امور زنان و توجه به آنان در برنامه‌ریزی های مختلف، اهتمام داشته باشند و ثانیاً از منظر حضور مؤثر خود زنان با توجه به تجربیات و شایستگی آنها.

ما حداقل انتظار داشتیم آقای روحانی نشستی با زنان فعال جامعه داشته باشد

سپس نژاد بهرام درخصوص عدم حضور زنان در لیست‌های مربوط به کابینه دولت یازدهم گفت: ما از تمام تلاشمان استفاده کرده و دولت یازدهم را مورد خطاب قرار می‌دهیم و می‌گوییم که شما وعده‌هایی داده و انتظاراتی ایجاد کرده‌اید. ما حداقل انتظار داشتیم آقای روحانی نشستی با زنان فعال جامعه داشته باشند، ولی از این نشست هم دریغ شد. البته هنوز وقت هست و ما امیدواریم که ازین پس ایشان ما را ببینند.

سپس زهره عالی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا شرط حضور زنان در لایه‌های بالای مدیریتی جهت رفع مشکلات زنان، شرط لازم است یا شرط لازم و کافی، گفت: قطعاً شرط لازم است، ولی کافی نیست. ما خواهان ارتقای زنان و رفع تبعیض از آنان در تمام سطوح بوده و این مهم به عنوان یک هدف قابل طرح است.

ولی‌مراد نیز در این خصوص گفت: موضوع رفع تبعیض از زنان یک باور، نگرش و پذیرش است. زنان در رده‌های مختلف حضور دارند. حضور آنان در منصب وزارت یعنی رفع تبعیض از زنان نخبه و دانشگاهی. این شرط لازم است، ولی کافی نیست. وقتی دولت رفع تبعیض از این قشر را نمی‌پذیرد، درحقیقت نشان‌دهنده نوع نگرش آن در تمامی ابعاد است.

نژادبهرام نیز این شرط را شرط لازم و نه کافی دانست و ادامه داد: با حضور یا عدم حضور زنان در لایه‌های بالای مدیریتی، ما می‌توانیم رویکردها را بسنجیم و برای رفع تبعیض برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: از طرفی شرط کافی نبودن، به معنای برنامه‌مند نبودن است و نشان می‌دهد کاندیدایی که برنامه‌ای مطول ارائه داده و در جای جای آن به نقش زنان با شعارهای زیبا اشاره کرده است، رویکرد لازم برای مشارکت زنان را ندارد.

آقای روحانی نمی‌تواند بگوید من مثل آقای خاتمی نمی‌خواهم ریسک کنم

ملاوردی نیز گفت: فراتر از حل مشکلات زنان، ما نگران حل مشکلات جامعه هستیم و اعتقاد داریم که بدون مشارکت زنان نمی‌توانیم راه‌حلی پایدار برای مشکلات اساسی کشور ارائه دهیم. ما عمیقاً باور داریم که تنها راه غلبه بر فقر، فساد و تبعیض مشارکت زنان است.

در ادامه اشرف گرامی‌زادگان با اشاره به مفهموم سهم‌خواهی زنان از دولت آینده گفت: این سهم ما نیست، حق ماست؛ اگر رئیس‌جمهور قرار است در مجلس سوگند یاد کند که حقوق اساسی ملت را رعایت خواهد کرد، حتماً باید به بخش زنان نیز توجه کند. با این توجه واژه‌هایی چون رفع تبعیض و جایگاه مساوی معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: آقای روحانی نمی‌تواند بگوید من مثل آقای خاتمی نمی‌خواهم ریسک کنم. ایشان باید حق زنان جامعه را بدهند و با توجه به شعارهایی که تاکنون داده‌اند هر ساله به ملت و جامعه زنان پاسخگو باشند و بگویند چه حقوقی از زنان احقاق شده است. 

ای کاش دولت جدید پل‌های زده شده را خراب نمی‌کرد

در ادامه ملاوردی، ضمن اشاره به وضعیت کنونی مشارکت سیاسی زن ایرانی، گفت: در حال حاضر مشارکت سیاسی زنان در ایران در رأی دادن و انتخاب کردن خلاصه شده و وقتی نوبت به انتخاب شدن و انتصاب می‌رسد، زنان محلی از اعراب ندارند، در حالیکه این مهم برخلاف الزامات داخلی و بین‌المللی هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.