ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 31.07.2013, 15:59
چرا از حضور زنان در کابینه حرفی نیست؟

یک فعال حوزه زنان گفت: متاسفانه گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که زنان با عنوان وزیر در کابینه دولت یازدهم حضور ندارند. این وضعیت برای جامعه زنان نگران‌کننده است و به عنوان نیمی از کسانی که به دولت تدبیر و امید رأی داده‌ایم، از رییس‌جمهور منتخب خواستار حضور زنان در کابینه دولت یازدهم هستیم.

فاطمه راکعی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: از رییس‌جمهور منتخب انتظار استفاده از ظرفیت‌های زنان به عنوان وزیر را داریم و به روش‌های مختلف مانند حضور در کارگروه زنان تعیین کابینه یازدهم به ایشان اعلام شده است که خواسته ما حضور پنج زن به عنوان وزیر در کابینه یازدهم است.

وی تاکید کرد: حداقل خواسته ما، حضور سه زن در کابینه است که بدین منظور معصومه ابتکار، زهرا شجاعی، مرضیه وحید دستجردی پیشنهاد شده‌است. آنان زنان توانمندی هستند که در دولت‌های مختلف در کابینه حضور داشته و توانایی خود را اثبات کرده‌اند.

راکعی با بیان اینکه تابوی حضور زنان به عنوان وزیر در کشور شکسته شده است، اظهار کرد: تابوی حضور زنان به عنوان وزیر در دولت اصلاحات وجود داشت، اما در حال حاضر این تابو شکسته شده و کسی نمی‌تواند ادعا کند که علما مخالف حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه هستند. فقط باید دید که چرا در گمانه‌زنی‌های انتخاب وزرا حرفی از حضور زنان در میان نیست؟

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در پاسخ به این پرسش که زنان را برای تصدی چه وزارتخانه‌ای پیشنهاد کرده‌اید، اظهار کرد: زنان توانایی اداره وزارتخانه‌های زیادی را دارند و ما آنان را برای وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و اقتصاد پیشنهاد داده‌ایم علاوه بر آن زنان می‌توانند در معاونت‌های مختلف ریاست جمهوری از معاونت پارلمانی گرفته تا علوم و فناوری نقش مهمی را ایفا کنند.

رییس فراکسیون زنان و کمیته زنان و جوانان مجلس ششم شورای اسلامی درباره دلایل ضرورت ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان، اظهار کرد: ارتقای جایگاه مدیریتی زنان حق آنان است، چرا که زنان از نظر توانمندی نه تنها از مردان کمتر نیستند؛ بلکه در برخی حوزه‌ها قوی‌تر هم هستند؛ به گونه‌ای که توانایی مدیریتی و قدرت اجرایی برخی از آنان هم از نظر سوابق کاری و هم از نظر تخصص بهتر از بعضی مردان است.

راکعی تاکید کرد: زنان در سطوح مدیریتی با دغدغه‌های زنانه و مادرانه قوی برای بهبود اوضاع کشور تلاش می‌کنند و به گونه‌ ریشه‌ای برای بهبود اوضاع وارد عمل می‌شوند علاوه بر آن از انگیزه قوی برای خدمت‌رسانی به مردم بهره‌مند هستند، بنابراین امیدواریم که تنها به خاطر جنسیت از دور مدیریت کلان کشوری کنار گذاشته نشوند.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از نیروی انسانی کشور را تشکیل می‌دهند، اظهارکرد: در حال حاضر نیز بیش از ۶۰ درصد از آمار راه یافتگان به دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف از تخصص برخوردار هستند و هر وقت فرصتی برای بروز توانایی‌های خود پیدا کرده‌اند، به نحو احسن عمل کرده‌اند، بنابراین زنان اندیشمند و فرهیخته می‌توانند به حل مسائل کشور کمک کنند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با تأکید بر اینکه همه تلاش خود را برای حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه دولت یازدهم خواهیم کرد، گفت: هم در دولت اصلاحات و هم در دولت‌های بعدی شاهد خدمات ارزشمند زنان در دولت بوده‌ایم، بنابراین چرا باید این فرصت را از کشور دریغ کنیم، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا زنان حضور پررنگی در دولت تدبیر و امید داشته باشند و از توانایی و تخصص آنها بهره برده شود.

راکعی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا برای بیان مطالبات خود جلسه‌ای با رییس‌جمهور منتخب داشته‌اید؟ اظهار کرد: متاسفانه امکان ملاقات با دکتر روحانی فراهم نشده‌ است، اما خواسته‌های خود را از کانال‌های مختلف به اطلاع او رسانده‌ایم.


در نشست خبری زنان روزنامه نگار اصلاح طلب مطرح شد:
انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه روحانی
توصیه به بازنگری در کابینه در جهت رفع تبض علیه زنان


انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه روحانی،پیگیری مطالبات زنان در گزارش سالانه دولت، استفاده از ظرفیت زنان در دولت آینده،سهم خواهی زنان از دولت روحانی، مخالفت با وزارت زنان از مهم تریت بحث های نشست انجمن روزنامه نگاران زن بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس خبری “سهم زنان در دولت تدبیر و امید” امروز چهارشنبه به همت انجمن روزنامه نگاران زن(رزا) برگزار شد.

در ابتدای این نشست ولی مراد عضو شورای مرکزی جامعه زینب با بیان اینکه استفاده از ظرفیت زنان در دولت آینده سوال اساسی بوده  و دولت روحانی موظف به پاسخگویی به آن است گفت: آنچه ضرورت دارد حضور زنان در ساختار  تصمیم گیری کشور است چگونه می توان برای یک دولت برنامه ریزی کنیم در حالی که ۵۰ درصد جامعه یعنی زنان در آن سهمی نداشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه در کارگروههای تخصصی برای انتخاب اعضای کابینه زنان حضور ندارد گفت: دولت تدبیر و امید موظف به پاسخگویی مطالبات زنان است. وعده  روحانی مبنی برحضور زنان در کارگروه هایی که برای تعیین اعضای کابینه تشکیل شده عملی نشد و در نتایج مطلوبی برای زنان در این کارگروه ها حاصل نشده است.

بهرام نژاد یکی دیگر از اعضای انجمن روزنامه نگاران زن ایران با بیان اینکه مشارکت فعال زنان می تواند پیش نیاز بهبود اوضاع زنان باشد گفت: در ایران دیوارهای بلندی برای ورود زنان در عرصه سیاست وجود دارد از دیر باز در تمام دنیا سیاست امری مردانه تلقی شده است.

وی گفت در لیست ۳۳ نفره کابینه دولت روحانی سهم زنان صفر درصد است و زمانی که مطالباتمان را مطرح می کنیم می گویند سهم خواهی می کنید.

وی با بیان اینکه احمدی نژاد در کابینه‌اش ۳ زن را به مجلس معرفی کرد و این تابو را شکست گفت: کمبود حضور زنان در عرصه تصمیم گیری مانع از آن شده تا زنان نقش سازنده‌ای را بجا بگذارند.

وی با بیان اینکه شعارهای روحانی با چینش کنونی کابینه در تضاد است و برابری دیده نمی شود گفت: در چارچوب شعار اعتدال باید زنان در کنار مردان در کابینه حضور داشته باشند. متاسفانه چهره‌ای که از کشور داریم چهره مردسالاری دینی است. روحانی در سخنان تبلیغاتی خود قبل از انتخابات به حضور زنان در تصمیمات سیاسی کشور تأکید کردند. حال جایز نیست ایشان مانند آقای خاتمی ریسک پذیر حضور زنان نباشند.

علی مراد یکی دیگر از انجمن روزنامه نگاران زن با بیان اینکه مسائلی که مطرح می‌کینم شخصی نیست و مهمترین دغدغه ما رفع تبعیض علیه زنان است گفت: الان برای ما یک علامت سوال است که در این ۴۰ روز با همه ارتباطاتی که ما با دفتر دکتر روحانی داشته‌ایم اقدامی در جهت رفع تبعیض‌ها با چینش کابینه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: نتیجه کارگروهها و جلساتی که با آنها داشتیم نشان می دهد وضعیت مطلوب نبوده است. توصیه می کنیم زمان باقی مانده برای تشکیل کابینه بازنگری صورت گرفته و اقدامی در جهت رفع تبض ها برداشته شود.

عالی پور یکی دیگر از اعضای انجمن روزنامه نگاران در این نشست گفت: ما دو مطالبه کلی در این حوزه داریم ، اول رفع تبعیض نگاه جنسیتی در کل کشور توسط مسئولان و مسئله دوم جایگاه زنان به عنوان بخشی از تیم اصلی تصمیم گیری است.

وی تاکید کرد: ما ارتقاء زنان را در همه سطوح می خواهیم چطور است در زمان انتخابات 50 درصد رای جامعه برای زنان است اما بعد از انتخابات زنان فراموش می شوند.

به گزارش مهر، در این نشست  بر مسائلی چون برداشته شدن نگاه امنیتی بر زنان روزنامه نگار، زنانی که در زندان  و بدون رسیدگی به پرونده هایشان به سر می برند و امکان فعالیت رسانه ای بدون سانسور تاکید شد.

در ادامه نشست گرامی یکی دیگر از فعالان سیاسی زن با بیان اینکه ۳۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته اما همچنان حق زنان پایمال می شود گفت: ما از روحانی هر سال یک گزارش کار می‌خواهیم که بر مبنای آن باید اعلام کند چه حقوقی از حقوق زنان اجرا شده است.

ژاله فرامرزیان دبیر کل انجمن روزنامه نگاران زن ایران در این نشست با تاکید بر اینکه  زنان به دنبال سهم خواهی خود در کابینه نیستند گفت: باید یک رویکردی فراتر از رویکرد مردانه داشته باشیم یکی از دغدغه های ما این است برای پی گیری مطالباتمان که عقب گرد داشته باشیم. در 8 سال گذشته نگاه به زنان باعث عقب رانده شدن آنان شده و ما امروز به دنبال مطالبات زنان در جایگاههای اجرایی هستیم.ما به دنبال رسیدگی به مطالبات عموم زنان هستیم.

وی با بیان اینکه روحانی در سخنرانی هایش به اهمیت نهادهای مدنی پرداخته افزود: وی برنامه‌هایش را در مورد نهادهای صنفی و روزنامه نگاران زن مشخص کند.

فرامرزیان در خصوص حزب فراگیر گفت: اساسا حزب با تفکر سیاسی عجین است. ممکن است حزب فراگیر را  با رویکرد رسیدن به مطالبات زنان تشکیل دهیم  و حزب زنان از آنجا که رویکرد سیاسی دارند در زمره احزاب اصلاح طلب تعریف می شود.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران زن درباره وزارت زنان صریح کرد: نگاه ساختاری به مسائل زنان از چند زاویه است و این ساختارها باید ارتقا پیدا کند. سازوکار اساسی اثر بخشی این سازمان باید تعریف شود امیدوارم وزارت زنان نداشته باشیم از آنجا که با تعامل با مردان همواره دچار بحث می شدیم این ترس جدی به وجودمی آید که از این به بعد تمام مسائل به وزارت زنان محول شود که این به نفع زنان نیست.

وی همچنین از بازگشت  معصومه ابتکار بر ریاست سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: ابتکار در حال ارائه برنامه برای ریاست سازمان محیط زیست است و  رییس مرکز مطالعات زنان ریاست جمهوری دولت یازدهم خانم دادمنش است.