ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.07.2013, 14:06
دفاع محسن مخملباف از سفرش به اسرائیل

بی بی سی: محسن مخملباف، فیلمساز ایرانی، در واکنش به نامه شماری از دانشگاهیان، هنرمندان، روزنامه نگاران، و فعالان مدنی ایرانی در انتقاد از سفر او به اسرائیل برای شرکت در جشنواره فیلم بیت المقدس گفت: «من مفتخرم که راهگشای سینمای ایران به اسرائیل بوده و هستم.»

آقای مخملباف در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت: “قهر و بایکوت منجر به جنگ می شود و این سناریویی است که ۶۰ سال است اتفاق افتاده و مسئله اسرائیل و فلسطین هنوز حل نشده است”

او گفت: “در سفر به اسرائیل، بسیاری از ایرانیان ساکن اسرائیل به من می گفتند که عاشق ایرانند و دوست دارند به ایران بروند.”

در اسرائیل ۸ میلیون نفر زندگی می‌کنند که از میان آنها حدود ۴۰۰ هزار نفر ایرانی و ایرانی تبارند.

در نامه انتقادی که به امضای صد و پنجاه نفر رسیده بود، آمده بود: ‘چگونه هنرمندی با حساسیت بالا و بجا نسبت به بی‌رحمی‌های دولت ایران، می‌تواند از جنبش بین‌المللی و غیرخشونت‌آمیز “بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم دولت اسرائیل” و تلاش‌های مسالمت‌آمیز آن برای وادارکردن دولت اسرائیل به رعایت حقوق انسانی‌ مردم فلسطین چشم پوشی کند؟”

محسن مخملباف در واکنش به این بخش از نامه گفت: «بایکوت کردن و بیانیه نوشتن چیزی را حل نمی کند. چرا روشنفکران نمی‌کوشند با سفر و گفتگو مشکل را حل کنند؟ چرا تلاش نمی شود نفرت مذهبی برطرف شود؟»

او با بیان اینکه «نرفتن به اسرائیل مد شده»، گفت: «چرا جنبش صلح راه نیندازیم؟ چرا جنبش تقلیل نفرت مذهبی راه نیندازیم؟»

آقای مخملباف گفت: «در اسرائیل سالانه هزار نفر در رشته سینما فارغ التحصیل می‌شوند. بروید ببینید چگونه سینمای ایران را می پرستند و آن را جایگزین سینمای روز جهان می‌دانند. چگونه می‌شود ملتی عاشق سینمای دشمنش باشد؟ باید جلوی جنگی را که ممکن است دامن همه ما را بگیرد بگیریم.»

در جشنواره فیلم بیت المقدس در اسرائیل که از چهارم تا سیزدهم ژوئیه برگزار شد، همزمان با نمایش فیلمهای گبه، سلام سینما، سفر قندهار و باغبان از ساخته های محسن مخملباف، از این فیلمساز ایرانی تقدیر و جایزه ویژه جشنواره به او اهدا شد.

به گزارش سایت رسمی آقای مخملباف، برگزارکنندگان جشنواره فیلم بیت المقدس، جایزه ویژه جشنواره را به دلیل «دستاوردهای هنری و تلاش و مبارزه طولانی او برای آزادی و دموکراسی» به او اهدا کردند.

او هنگام دریافت جایزه گفته بود: «اگر یادمان باشد که ما همگی در یک سیاره زندگی می‌کنیم، به خاطر دفاع از مرزهای سیاسی که انسان‌ها را از هم جدا کرده‌اند، دست به ساخت بمب اتمی نمی زنیم. یا برای جلوگیری از بمب اتمی، تصمیم به حمله پیشگیرانه نمی‌گیریم. بلکه به صلح و دوستی و همکاری ملت‌ها از طریق فرهنگ و هنر و اخلاق انسانی و عدالت کمک می‌کنیم. بعد از شصت سال جنگ بین اعراب و اسراییل آیا وقت آن نرسیده که به راه‌های دیگری جز جنگ و سیاست فکر کنید. مثلا به جلوگیری از رشد نفرت مذهبی و نفرت نژادی از طرق دیگری مثل فرهنگ و هنر و اخلاق و احترام متقابل انسانی.»

’هزار دلیل برای صلح هست’

آقای مخملباف درباره سخنان خود هنگام دریافت جایزه، به بی بی سی فارسی گفت: «وقتی در سخنرانی‌ام علیه دولت اسرائیل صحبت کردم تمام حضار در سالن کف زدند. سخنانم موج مثبتی برای صلح ایجاد کرده. هزار دلیل برای صلح هست و یکی برای جنگ نیست.»

محسن مخملباف در جریان سفرش به اسرائیل، هنگام نمایش فیلم باغبان در جشنواره فیلم بیت المقدس گفته بود: “هیچ یک از مردم ایران با حمله اسراییل به ایران موافق نیستند. و اگر شما حمله کنید جنگ را در جهان توسعه داده اید.”

به گفته آقای مخملباف سالهاست در ایران هرگونه مشکلی را به گردن اسرائیل می اندازند و دولت اسرائیل هم هرگاه نمی تواند مشکلی را حل کند، تقصیر را به گردن کسان دیگر می اندازد.

جشنواره فیلم بیت المقدس از سال ۱۹۸۴ به صورت سالانه برگزار می شود و در سال های گذشته فیلم هایی از محسن، سمیرا و حنا مخملباف را به نمایش گذاشته است.

تاکنون شماری از ساخته های کارگردانان ایرانی از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی در سینماهای اسرائیل اکران شده است.

محسن مخملباف که به تازگی ریاست هیات داوران جشنواره فیلم مسکو را بر عهده داشت، برای نمایش تازه ترین فیلمش، باغبان، در جشنواره فیلم بیت المقدس حضور یافته است.

فیلم باغبان که محسن مخملباف آن را با همکاری پسرش میثم مخملباف کارگردانی کرده، در روزهای نهم و دهم ژوئیه در جشنواره فیلم بیت المقدس اکران شد.

باغبان یک فیلم مستند داستانی است که در شهرهای بیت المقدس، حیفا و عکا در اسرائیل فیلم برداری شده است.
موضوع این فیلم در عین حال که سیری است در آیین بهایی، داستان جدل دو نسل ایرانی است بر سر جنبه های مثبت و منفی ادیان. محسن مخملباف، میثم مخملباف، ائونا ریریوا، پائولا اسدی و گیوم نیاگاتاری در این فیلم ایفای نقش می کنند.

فیلم باغبان پیش از این جایزه بهترین فیلم مستند دوازدهمین جشنواره سالانه فیلم بیروت را دریافت کرده بود.
جشنواره فیلم بیت المقدس از سال ۱۹۸۴ به صورت سالانه برگزار می شود و در سال های گذشته فیلم هایی از محسن، سمیرا و حنا مخملباف را به نمایش گذاشته است.

تاکنون شماری از ساخته های کارگردانان ایرانی از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی در سینماهای اسرائیل اکران شده است.