ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.07.2013, 8:40
مخالفت با تحریم‌های جدیدآمریکا و خواست تعلیق آن‌ها

بیانیه اتحاد جمهوریخواهان ایران
در مخالفت با تحریم‌های جدیدآمریکا و خواست تعلیق آن‌ها

دولت آمریکا روز اول ژوئیه مطابق با ۱۰ تیرماه، تحریم های جدیدی را در مورد بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی، خودرو سازی ایران و هم چنین واحد پولی به اجرا گذاشت. تحریم های اخیر درست در شرائطی عملی شده است که در کشور ما انتخابات جدیدی صورت گرفته و بحران اتمی و مساله تحریم ها یکی از موضوعات اصلی آن بوده اند. آقای روحانی رئیس جمهور منتخب در مبارزه انتخاباتی و تا امروز نیز مدافع تغییر در سیاست های تاکنونی و تعامل و همکاری با نهادهای بین المللی در حل مسائل فیمابین بوده است. رای دهندگان به آقای روحانی هم در واقع چنین تغییری را مدنظر داشته اند.

درست است که آقای اوباما در ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی مطابق ۱۱ دی ماه ۱۳۹۱ لایحه این تحریم ها را امضا کرده بود، اما دولت ایشان قطعا متوجه تحولات اخیر در ایران بوده است و در اظهار نظر به مناسبت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از امکان تحول مثبت در جهت حل مشکلات در رابطه بین دو کشورصحبت به میان آمده است. دولت آمریکا می توانست با تعویق اجرای این تحریم ها تا تشکیل دولت جدید، به تغییر ممکن در سیاست های آن فرصت بیشتری بدهد.

تشدید تحریم ها در این مقطع می تواند آب به آسیاب کسانی بریزد که تنش در سیاست خارجی و ادامه وضعیت موجود را می خواهند. تشدید تحریم ها در این شارئط نه نشانه حسن نیت است و نه کمکی به حل بحران می کند. دولت آقای اوباما در راستای حل بحران اتمی، قاعدتا باید اجرای این تحریم ها را متوقف کند. ما خواهان تعلیق تحریم های اخیر تا تشکیل دولت جدید و اعلام سیاست آن در قبال بحران اتمی هستیم.

وقت آن است که دولت آمریکا و متحدان آن نیز به امیدهایی که در جهت تغییر سیاست،خارجی دولت ایجاد شده است، توجه لازم مبذول داشته و اگر خواهان حل اختلافات خود با دولت جمهوری اسلامی هستند، از اقداماتی هم چون تشدید تحریم ها در آستانه تشکیل دولت جدید پرهیز نمایند. افزایش تنش با جمهوری اسلامی با توجه به اوضاع بحرانی منطقه، افزودن بر بی ثباتی بیشتر است.

ما امیدواریم آقای روحانی همان طور که بارهاوعده داده است، تغییر در سیاست های تاکنونی را در عمل به مرحله اجرا در آورد و با تنش زدائی در سیاست خارجی، مسیر حل بحران اتمی و مناسبات متقابل با ایالات متحده و دیگر کشور ها را هموار سازد. تنها از این طریق است که می توان به تحریم ها و تهدید ها علیه کشور و مردم ایران پایان داد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است. ما همواره تاکید کرده‌ایم که فشار این تحریم ها بیش از همه بر دوش مردم ایران سنگینی می کند. ما تردید نداریم که بحران هسته ای تنها از طریق مذاکره قابل حل است. بدون شک حکومت جمهوری اسلامی تنها از طریق تعامل و توافق با طرف های درگیر در این بحران، می تواند به تحریم ها و مخاطرات ناشی از ادامه وضعیت فعلی پایان دهد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱۵ تیر ۱۳۹۲
۶ ژوئیه ۲۰۱۳