ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.07.2013, 19:00
دولت قوی به معنی دولت مداخله‌گر نیست

رئیس جمهور منتخب ملت ایران، تاکید کرد که روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است و هیچ گاه نباید استقلال آن صدمه ببیند؛ اگرچه مردمی بودن و استقلال داشتن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست.

به گزارش ایسنا،  حسن روحانی صبح امروز در دیدار با تعدادی از علما و روحانیون که در سالن وزارت کشور برگزار شده بود با گرامیداشت یاد تمام شهدا و ایثارگران به ویژه شهدای 12 تیر ماه 1367 ( شهدای هواپیمای ایرباس ساقط شده توسط ناو آمریکایی) گفت: حضور من در این جمع شکوهمند که تعدادی از علما و ائمه جماعات حضور دارند ابتدا برای عرض تشکر و سپاس است ، همه اقشار و همه مردم در این انتخابات شکوهمند، تلاش و ایثارکردند و روحانیت نیز در این زمینه نقش بسیار ارزشمندی ایفا کرد.

وی افزود: از مراجع، علما و بزرگان روحانیت گرفته تا خطبا و همه‌ی آنهایی که از تریبون‌های مختلف و از منبرهای مختلف از مردم دعوت کردند که برای خلق حماسه مورد تاکید مقام معظم رهبری در صحنه حضور داشته باشند، تشکر می‌کنم، همه آنها نقش مهمی در تحقق این حماسه داشتند.

روحانی با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان، ماه نزول قرآن و ماه پر از برکت و رحمت و مغفرت است و بی‌تردید در این ماه وعظ و خطابه رونق خاص خود را خواهد داشت. دراین ماه گفت و گوهای دینی و اخلاقی رونق بیشتری خواهد داشت و در این راستا فرصت سخن گفتن با علما و روحانیون معظم و وعاظ محترم را مغتنم می‌شمارم.

وی افزود: در این ماه مسئولیت اندیشمندان مذهبی، علما، خطبا و سخنرانان بیش از همیشه است؛ چرا که در این ماه درهای رحمت خداوند باز است و دل‌های مردم از همیشه آماده‌تر است، گوش‌ها شنواتر است و طبعا ذهن و فکر و زبان ما نیز باید مسئول‌تر باشد. من خود یک طلبه هستم و بر یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم.

اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه، برای من مایه مباهات و افتخار است

وی در ادامه تصریح کرد: اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه آن هم در سایه و پرتو حماسه سیاسی سرنوشت سازی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود، برای من مایه مباهات و افتخار است، البته از یک سوی دیگر موجب سنگینی بار مسئولیت نیز است. از این رو از بزرگان، از مراجع و علما و از یکایک روحانیون محترم جهت تحمل این بار سنگین امانت استمداد می‌کنم و خود را به دعا، نصیحت و حمایت و حتی نقد دلسوزانه محتاج می‌بینم.

رییس جمهور منتخب در ادامه با اشاره به تخریب‌هایی که طی سال‌های گذشته نسبت به روحانیت شد، تاکید کرد: البته این تخریب از سوی کسانی که به ظاهر از دین فاصله دارند نبود، بلکه عمدتا از جانب کسانی بود که گاهی در قرابت با دین و اهل بیت و دو آتیشه بودند و سنگ دین را به سینه می‌کوبیدند، اصل روحانیت، بزرگان روحانیت و کسانی که در انقلاب نقش اساسی داشتند متاسفانه مورد حملات ناجوانمردانه و تخریب قرار گرفتند،اما مردم در این انتخابات پاسخ دادند و خواستند بگویند ما روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌بینیم و می‌نگریم و آنها را امناء‌الرسول می‌بینیم ، در واقع واسطه برای فهم بهتر دین و رسالت پیامبر (ص) و ائمه و این‌که جایگاه روحانیت همواره محفوظ است.

وی افزود: از امتیازات ویژه نهاد روحانیت همواره در طول تاریخ مردمی بودن روحانیت است. این نهاد از دل ایمان و خواست مردم برآمده است و همواره مردم را تکیه گاه خود قرار داده است.

رئیس جمهور منتخب افزود: در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تکیه امام و روحانیت به مردم بود. در دفاع مقدس تکیه بر مردم بود. در فراز و نشیب‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تکیه به مردم بود و در واقع همواره پس از لطف و عنایت حق تعالی، تکیه بر حضور و ایثار و فداکاری مردم در انقلاب اسلامی بوده است و امروز این مردم اساس قدرت ملی ما را تشکیل می‌دهد.

وی بار دیگر با تاکید بر این که هویت روحانیت در مردمی بودن آن است گفت: روحانیت باید همواره مستظهر به اعتماد مردم و حمایت مردمی باشد و در واقع ادامه جایگاه روحانیت در سایه قرابت و نزدیکی این نهاد با مردم است.

روحانی افزود: باید اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت همواره برقرار باشد و روحانیت زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت است. و در واقع روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور منتخب مردم ایران با بیان اینکه “باید اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت همواره برقرار باشد”، گفت: روحانیت زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت است.

روحانی در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح، بهبود معیشت، ارتقای اخلاق و منزلت شهروندان را به حاکمان منتقل کند.

وی با تاکید بر اینکه “ما باید پاسخگوی نیازها و پرسش‌های مردم باشیم”، افزود: حکومت باید برای تامین امنیت، عظمت،‌ زندگی و حقوق مردم کار کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی، کم و بیش به پای روحانیت نوشته می‌شود، پس نباید شکاف و گسستی میان حکومت، روحانیت و مردم در شرایطی که امروز مردم به تغییر و تحول امید بسته‌اند، وجود داشته باشد.

حکومت اسلامی باید به مردم بگوید چه موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته است

روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه “ما همه انسانیم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال ما وجود دارد”، تصریح کرد: این مساله هیچ اشکالی ندارد، بلکه حتی لازم و مفید است که حکومت اسلامی به مردم بگوید چه موفقیت‌ها و چه ناکامی‌هایی داشته و حتی به مردم بگوید کجا توانسته است برنامه‌ را به خوبی اجرا کند و کجا در اجرای برنامه دچار اشکال شده است.

رییس‌جمهور منتخب ادامه داد: کلید اصلی حل همه مشکلات، جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنان است؛ البته در این مسیر ما باید توان تحمل نظرات صاحب‌نظران را داشته باشیم و باید بدانیم که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست و این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور داشته باشند. دولت تسهیل کننده و سامان دهنده امور است و مردم و بخش‌های غیردولتی در یک منظومه‌ای سازمان یافته برای حل مشکلات جامعه باید تلاش کنند و در این میان، نقش روحانیت و علما بسیار تعیین کننده است.

وی در ادامه با بیان اینکه “ما احتیاج به یک جامعه قوی داریم”، اظهار کرد: دولت قوی از یک جامعه قوی برمی‌خیزد. امروز زمینه حل مشارکت مردم فراهم شده است. مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کرده‌اند اما این مشارکت و حضور مردم هنوز در آغاز راه است. ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی‌گری دولت را در امور جامعه هر روز کمتر و کمتر کنیم.

دولت قوی به معنی دولت مداخله‌گر نیست

رییس‌جمهور منتخب مردم افزود: دولت قوی و توانمند به معنی دولت مداخله‌گر و متصدی در همه امور و محدود کننده زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی نیست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی است. ارایه خدمات، کم کردن رنج‌ها و مشکلات مردم اعم از مشکلات مادی و معنوی، زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی همه شهروندان در جهت خاص تحول‌خواهانه جامعه و مردم باید باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه “مردم را باید مَحرم و صاحب کشور بدانیم”، خاطرنشان کرد: ما باید با مردم حرف بزنیم و حرف‌های آنها را با روی گشاده بشنویم. مردم ما فهیم، موقع‌شناس و بزرگوار هستند و اگر مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده راه درستی است، همه مشکلات را تحمل می‌کنند. مردم می‌دانند مشکلات چندین ساله در چند روز و چند ماه حل نمی‌شود. مردم صداقت می‌خواهند. مردم از دولت قول سدید می‌خواهند.

روحانیت مستقل است

گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام حسن روحانی، در ادامه سخنان خود در جمع علما و روحانیون در وزارت کشور گفت: کلام دولت کلام روحانیت و کلام و سخن همه باید قول سدید باشد. قول سدید کلام محکم و استوار و راست و درست است. کلام اسلام و پیامبر (ص) هم صدق است و جز با راستگویی و درست‌گویی و سخن قوی و مستحکم که همانند سدی قوی در برابر انواع انحرافات است کار ما به پیش نمی‌رود.

وی اضافه کرد: قول سدید قول قصد است، اعتدالی که از آن سخن می‌گوییم در زبان و روایات از قصد آمده است. قصد و اقتصاد همان اعتدال است و قول سدید قول میانه روانه و معتدلانه است. هم دولت باید قولش سدید باشد و هم علما و روحانیت. پیامبر (ص) نیز در هر خطبه منبر و سخنی بر این موضوع تاکید و آن را تکرار کردند.

رئیس جمهور منتخب مردم با بیان این‌که مسائل معیشتی تورم، گرانی و بیکاری نه تنها دامن طبقات پایین، بلکه دامن طبقات متوسط را هم فراگرفته خاطر نشان کرد: مردم باید نسبت به آینده احساس اطمینان کنند و احساس کنند سرمایه‌های مادی و معنوی آنها اتلاف نخواهد شد.

روحانی با تاکید بر لزوم کنارگذاشتن تندروی و افراط، افزود: افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است. آنقدر نمونه‌های فراوان در دوران انقلاب و پس از آن در ذهن من است که اگر بگویم صدها مورد اغراق و مبالغه نکرده‌ام. مردم باید احساس امنیت و آرامش کنند ، امنیت فکری و سیاسی و اقتصادی داشته باشند و نسبت به شرایط بین‌المللی احساس آرامش و امنیت کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دولت جدید یاد آور شد: امروز مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ماست من با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته‌ام و علی رغم مشکلات کم نظیر که بعدها در یک بیانی آن را به ملت ایران خواهم گفت، وارد شدم. هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبروست ، روبرو نبوده است. اما به اندازه‌ی همه آن مشکلات و بیش از آن امیدوارم و به اذن خدا، به حول و قوه الهی و به مدد الهی امید به آینده دارم.

رئیس جمهور منتخب مردم، با تاکید بر این که با کمک و حمایت مردم مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت اضافه کرد: البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم باشد. مردم به خوبی می‌دانند که باید تا فرصتهای لازم، تا مشکلات را با صبر و مدارا و سعه صدر تحمل کنند .

روحانی، در ادامه خاطر نشان کرد: نقش حکومت و روحانیت در قبال مسائل جامعه البته که یکسان نیست، اما می‌تواند و باید همسو باشد روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است که هیچ گاه نباید استقلال این نهاد صدمه ببیند. مردمی بودن و استقلال داشتن هم به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست.

وی همچنین با بیان این که نهاد روحانیت می‌تواند به عنوان یک نهاد مستقر، پایدار و مورد اعتماد مردم در طول تاریخ نقش آفرین باشد، گفت: این بدان معنا نیست که روحانیت بخشی از دولت باشد یا نباشد. روحانیت مستقل است و می‌تواند و باید نقش محوری در اسلام و تعالی جامعه ایفا کند یعنی واسطه‌ای امین میان مردم و دولت باشد.

رئیس جمهور منتخب مردم تاکید کرد: روحانیون، ائمه جمعه و جماعات ، مسئولان مساجد و وعاظ از مجاری مهم انتقال مسائل و مشکلات مردم به حکومت و بیان مسائل دولت و حکومت به مردم هستند. البته این نقش باید بر مبنای اطلاعات و تحلیل‌های دقیق و همه جانبه باشد.

روحانی در ادامه گفت که دولت یازدهم ساز و کار لازم برای ارتباط میان دولت و روحانیت و قاطبه روحانیون را برقرار خواهد کرد تا از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده بشود.

وی با بیان این که جامعه ما نیازمند پیوند مستحکم میان حکومت با مردم ، حکومت با روحانیت ، روحانیون با روحانیون، روحانیون با مردم و حتی روحانیون با مسئولین دیگر مذاهب و ادیان است، افزود:‌جامعه اسلامی ما جامعه تک گویی نیست، بلکه جامعه‌ای مشورتی، ارتباطی و گفت و گویی و انتقادی است.

خطر زمانی است که یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولایت فقیه بداند

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران در ادامه صحبتهای خود در جمع طلاب و روحانیون گفت: ما از یک سو باید از افراط و تندروی فاصله بگریم و جامعه را طبیعی، معتدل و سالم بسازیم و از سوی دیگر گرایش‌ها و سلایق گوناگون را پذیرا باشیم.

روحانی افزود: در یک جامعه آزاد و بزرگ نمی‌توان یک سلیقه را حاکم کرد بلکه باید سلایق مختلف را در چارچوب موازین دینی، قانون اساسی و قانون بپذیریم در عین حال در پی انسجام، یکدلی و یک‌سویی باشیم. همانطور که در علوم اختلاف نظر، موجب تعالی و پیشرفت عملی بوده و هست.

وی ادامه داد: مباحثه و بیان نظرات گوناگون از روی دلسوزی توسط کارشناسان و متخصصان می‌تواند موجب ارتقای سطح آگاهی مردم و مشارکت بیشتر آنان شود. خطر زمانی است که بین ارکان اصلی نظام شکاف وجود داشته باشد. خطر زمانی است که یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولایت فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین، انقلاب و ولایت فقیه معرفی کند.

روحانی با بیان اینکه “بدون صعه سدر و بالا بردن تحمل، رشد و تعالی امکان‌پذیر نیست”، خاطرنشان کرد: هر شهروند ایرانی و روحانی ممکن است گرایش‌های خاص سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد که محترم است اما این گرایش‌ها را نباید عین اسلام بداند یا معرفی کند.

وی تاکید کرد: روحانیت باید وارد مسائل روزمره سیاسی در چارچوب ترویج احکام دین و مبانی نظام اسلامی شود و وظیفه سنگینی را بر دوش خود احساس کند. ما انسانیم و از خطا مبرا نیستیم اما سهم ما این است که دغدغه اسلام و مردم و کشور را داشته باشیم. باید در راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشته است، پیش برویم.

رییس‌جمهور منتخب یادآور شد: مقام معظم رهبری گفتند حتی کسانی که از نظام دلخوری دارند پای صندوق‌های رای بیایند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. بنابراین باید حق را بیان کنیم اما انتخاب با مردم است. نه روحانیت، نه دولت و نه حکومت نباید خود را قیم مردم بدانند بلکه همه باید خدمتگذار مردم باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه “روحانیت دو وجه دارد”، افزود: وجه اول، وجهی است که در نزد افکار عمومی دارد و وجه دوم، وجه حقوقی است. آنجا که ورای گرایش‌های شخصی، بالای منبر یا کنار محراب باید عمل کند، همانجا باید دغدغه اسلام، نظام اسلامی و کشور را داشته باشد و آنجا باید امانتدار احکام واقعی اسلام باشد.

رییس‌جمهور متخب مردم تاکید کرد: باید یادمان باشد که ممکن است تفسیرهای گوناگونی از احکام اسلام وجود داشته باشد. نباید مطلق‌گرایی کنیم و همه گرایش‌ها را تکفیر کنیم. اتهام جدا دانستن گرایش‌ها از حق توسط گروه‌ها نباید انجام شود بلکه باید با سعه صدر برخورد شود.

وی با بیان اینکه “جامعه باید روحانیون را پایگاه مردم و محافظ دین و جامعه مردم بداند”، افزود: از این رو باید با سعه صدر، گرایش‌های مختلف را تحمل کرد و اشکالات آنان را با حکمت موعظه و جدال احسن اصلاح کرد نه اینکه با انگ و اتهام‌زنی با آنان روبرو شد.

روحانی خطاب به روحانیون حاضر در جلسه، با تاکید بر اینکه “باید به جوان‌ بودن جامعه توجه داشت”، گفت: جوانان شرایط خاصی دارند و نقش روحانیت باید جذب و جلب آنان باشد. اگر ایرادی به مناسبات و مناسک آنان وارد می‌دانید باید بدانید اکثر جوانان به مناسبات مذهبی معتقدند. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جوانان به خدا، معاد و قیامت معتقد هستند. باید جوانان را جذب کرد اما نه به لحن تند و ان‌شاءالله تحقیر نیز نباید باشد بلکه باید انحراف را اصلاح کرد.

رییس‌جمهور منتخب متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که سر و کار ما با جسم و ظاهر جوانان نیست بلکه با فکر و اندیشه آنها است و جز با راه سعه صدر و قول سدید راه دیگری وجود ندارد. باید به پرسش جوان پاسخ دهیم و اگر احساس کردیم پرسش به حق است و ما جوابی برای آن نداریم، باید در اصلاح خود بکوشیم.

دولت بدون اعتماد مردم راه به جایی نمی‌برد

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور منتخب کشورمان در ادامه سخنانش با اشاره به این که جوانان باید احساس حرمت کنند، اظهار کرد:‌ جوانان باید خود را فرزندان جامعه روحانیت و روحانیون بدانند.

وی همچنین با بیان این‌که همه ادیان و مذاهب و خواهران و برادران اهل سنت باید احساس کنند که حقوق شهروندی آنها محفوظ است، اظهار کرد:‌ آنها باید احساس کنند که احکام اسلام، حقوق مشروع و قانونی آنها را مد نظر قرار داده و احساس کنند که در اسلام همه عزیز هستند. اقتدار نظام جمهوری اسلامی به آن است که اقدامات هر کس در چارچوب قانون تا جایی که مخل احکام اسلامی نباشد از حرمت برخوردار است.

روحانی افزود: تفکر اسلامی و شیعی بر اساس عدل و اعتدال است جامعه‌ی ما هم باید با مفهوم عدل و اعتدال بیشتر آشنا شود، زیرا اعتدال هم روش و هم راه است ، اعتدال هم مسیر و هم مقصد است. اعتدال بدون عقلانیت، فاصله گرفتن است. شعار ، بدون علم گرایی و استفاده از تجربه بشری، بدون تحول گرایی در کنار ثبات و آرامش، بدون آرمان گرایی در کنار واقع گرایی و بدون اخلاق و اداب و سعه صدر و آزادی امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که با اعتدال گرایی می‌توان کشور را از چالش‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی عبور داد، خاطر نشان کرد: در این مسیر سخت، با صبر و حوصله، عقلانیت و اعتدال گرایی قادر خواهیم بود. همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از همه فرهیختگان و دلباختگان نظام اسلامی خواست که به دولت یازدهم در آستانه تشکیل آن یاری برسانند و اظهار کرد: برخی امروز با گمانه زنی‌ها هم خود و هم دیگران را خسته می‌کنند و گاهی هم توقعات نابجا در جامعه به وجود می‌آورند که این گمانه زنی‌ها و سخنان با اخلاق اسلامی سازگار نیست.امروز شاهدیم یک رسانه، فردی را به عنوان نامزد یک وزارت‌خانه معرفی می‌کند و رسانه‌ی دیگر او را نقد می‌کند و رسانه‌ی دیگر نیز برای او شرط می‌گذارد. این اعمال رسانه‌ها موجب خستگی مردم می‌شود.

رئیس جمهور منتخب همچنین افزود: مدتی است من با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند ، کار بررسی افراد کابینه را آغاز کردم و امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌های حزبی و جناحی انتخاب کنم.

روحانی در پایان گفت: تقاضای من از همه مبلغان این است که در ماه رمضان ضمن دعوت مردم برای تقوا و پاک دامنی، آنها را با مشکلات کشور آشنا کنند و مطالبات مردم را در چارچوب امکانات کشور تعریف کرده و از مردم بخواهند با صبر خود دولت یازدهم را کمک کنند که تدبیر این دولت بدون اعتماد مردم راه به جایی نمی‌برد.