ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 29.06.2013, 20:58
روحانی: حکومت مردمی، از رسانه آزاد نمی‌هراسد

رئیس جمهور منتخب گفت: اگر ما بخواهیم در بحث اعتدال یک مثل اعلا و نمونه روشن را نشان دهیم، یکی از آنان شهید دکتر بهشتی است.

حجت‌الاسلام روحانی با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات 24 خرداد و خلق حماسه سیاسی تصریح کرد: مردم بزرگ، حکیم، فهیم و موقعیت‌شناس ایران عزیز با حضور کم‌نظیرشان و با درک شرایط بین‌المللی عظمت بزرگی را در تاریخ ایران آفریدند.

وی ادامه داد: این برگ زرین بی‌تردید همواره نه تنها در یاد مردم ایران بلکه در یاد تاریخ باقی خواهد ماند و همه ایرانیان به ویژه جوانان و زنان نقش پررنگی در ایجاد این شکوه و عظمت داشتند.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم در عرصه انتخابات به ویژه در یک هفته منتهی به 24 خرداد، اظهار داشت: در آن ایام خصوصا در هفته آخر منظره‌های بسیار جالبی را شاهد بودم.

روحانی افزود: شاید صدا و سیما نتوانست همه آن منظره‌ها را در معرض افکار عمومی قرار دهد ولی اگر آن برنامه‌ها را ضبط کرده باشد، پخش آن در آینده بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به این‌که همه مردم اعم از مرد و زن، پیر و جوان، روستایی و شهری و به ویژه جوانان و زنان نقش بسیار پررنگی در ایجاد این شکوه و عظمت داشتند، خاطرنشان کرد: منظره‌های جالبی را شاهد بودم مخصوصا در هفته آخر مانده به انتخابات که شاید صداوسیما در آن ایام نتوانست همه منظره‌ها را در معرض افکار عمومی قرار دهد اما اگر برنامه‌ها و آن حضور ضبط شده باشد پخش آنها در آینده بسیار تاثیرگذار است.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با اشاره به این‌که جمعیت‌های پنجاه هزار نفری، صد و دویست هزار نفری با شور، شوق و اشتیاق در صحنه حاضر شده بودند، افزود: این حضور و نشاط یک پیروزی بود و نقطه عطفی در تاریخ کشورمان در سال‌های اخیر به حساب می‌آید.

وی با طرح این پرسش که چه کسی می‌توانست در عرض یک هفته این موج عظیم و بزرگ را در کشور ایجاد کند؟ گفت: شنبه و یکشنبه دنیا یک جور دیگر بود و از دوشنبه چهره جدید مردم پرشور و فهمیده و جوانان با احساس چهره جدیدی به کشور ما داد.

وی با اشاره به جمعیت‌های 50 تا 200 هزار نفری در نقاط مختلف، تصریح کرد: این شور و شوق و نشاط خود پیروزی و نقطه عطفی در تاریخ کشورمان در سال‌های اخیر بود.

وی با بیان اینکه شنبه و یکشنبه بعد از انتخابات دنیای دیگری بود و از دوشنبه  مردم پرشور و غیور و جوانان با احساس چهره جدیدی به کشورمان دادند، اظهار داشت: نقش اصلی از آن ملت و مدیون فداکاری، حضور، تلاش و فهم و درک آنهاست.

وی به نقش فرهیختگان، روشنفکران، علما و مراجع در تحقق این حماسه اشاره کرد و گفت: صداوسیما نیز بی‌تردید در این حماسه نقش بسیار ارزشمندی داشت چرا که برای تشویق مردم به حضور و معرفی کاندیداهای انتخاباتی، برنامه‌های متنوعی ارائه داد.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه با اشاره به اهمیت خودباوری و اتکا به قدرت عظیم ملت ایران و منابع عظیمی که در این کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کشور ما فرهنگ بسیار غنی وجود دارد و مردم ما سرشار از ایمان هستند و انگیزه‌های قوی در کشور ما وجود دارد. کدام کشور است که می‌تواند در عرض یکی - دو هفته صحنه اجتماعی را اینگونه برگرداند، مردم را قانع کند و زمینه‌های فکری،‌ فرهنگی و سیاسی را اینگونه آماده کند تا 73 درصد مردم پای صندوق‌های رای بیایند؟

روحانی با تاکید بر اینکه “این رای بسیار افتخارآمیز است”، گفت: برخی کسانی که در این انتخابات نیز شرکت نکردند می‌گویند اگر می‌دانستیم این انتخابات به این زیبایی برگزار می‌شود شرکت می‌کردیم و در واقع از شرکت نکردن خود پشیمان هستند. آنها بعضا می‌گویند که نمی‌دانستیم اینقدر زیبا و جذاب خواهد بود و به نظر من این خیلی مهم است و بیانگر این است که کار بزرگی صورت گرفته است.

روحانی ادامه داد: در همه پرسی و تحقیقات آینده باید زوایای این حضور و نقش همگان روشن‌تر شود.

رئیس‌جمهور منتخب ملت با بیان اینکه بسیاری از روستائیان و نقاط دورافتاده تنها از طریق صدا و سیما توانستند ویژگی‌های نامزدهای انتخاباتی را بررسی کرده و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند، تصریح کرد: نقش مجریان، ناظران، دولت محترم، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و به ویژه پلیس در ایجاد امنیت در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت بود که باید از همه سپاسگزاری کنیم.

صندوق رای ملاک تعیین میزان مشروعیت سیاسی است

وی با تاکید بر اینکه در این انتخابات صندوق رای در افکار عمومی سطح جهان و داخل کشور و به ویژه در افکار جوانان در جایگاه اصلی خود قرار گرفت،‌ گفت ما برای مشروعیت سیاسی و قانونی نظام کمتر موضوعی را داریم که بتواند جایگزین صندوق رای و انتخابات شود
روحانی خاطرنشان کرد: صندوق رای و انتخابات به معنای جمهوریت، اسلامیت و مشروعیت سیاسی و مقبولیت نظام است که البته این جایگاه رای و ولایت مردم در طول ولایت‌الله و ولایت الهی قرار دارد.

رئیس‌جمهور منتخب ملت تاکید کرد: این انتخابات تمام شبهات، سؤالات و بگومگوها را نه درباره انتخابات بلکه در خصوص مشروعیت نظام پاسخ داد و در واقع آب زلالی بود که آئینه جمهوری اسلامی را که گردو غباری بر آن فرو نشسته بود، شفاف و پاکیزه کرد.

وی افزود: همه دنیا از نو جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، مردم‌سالاری دینی، آزادی و دموکراسی واقعی را در کشور مشاهده کردند.
حجت‌الاسلام روحانی به پیشینه تاریخی جایگاه مردم در کشورمان اشاره کرد و افزود: ما در منطقه پیشتاز انتخابات در تاریخ بوده‌ایم و اولین پارلمان و مجلس شورای ملی بیش از ۱۰۰ سال قبل در این کشور تاسیس شد.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه ایران سابقه طولانی در زمینه انتخابات دارد و پس از انقلاب نیز برای رای مردم جایگاه خاصی در نظر گرفته شده است،‌گفت: این امام بود که بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب، مردم را به پای صندوق رای دعوت کرد و از این رو همه اینها محصول جمهوری اسلامی است که خود برآمده از صندوق رای ملت است.

رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه انتخابات درس‌های زیادی و پیام‌های فراوانی را برای همه داشت، گفت: این انتخابات فرصت استثنایی برای همه بود، باید همه به خوبی پیام این انتخابات را دریافت کنند و به آن احترام بگذارند و عمل کنند.
روحانی خاطر نشان کرد: احزاب، گروه‌ها، مردم، همه و همه، دیگران در خارج از کشور و سایر کشورها، باید پیام این انتخابات را به خوبی درک کنند و به آن پاسخ مناسب دهند.

وی با بیان اینکه مردم در این انتخابات راه جدیدی را برگزیدند و بر آن تأکید کردند، گفت: ‌مردم در این انتخابات اعلام کردند که عاشق کشور، سرنوشت آینده و اهداف ملی خودشان هستند، مردم در این انتخابات گفتند که ما خواهان تغییر و تحول هستیم، بهترین زبان و بیان مردم، صندوق آراء و انتخابات است.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حضور مردم و رأی مردم بسیار گویاست، هیچ ابهامی وجود ندارد، تصریح کرد: باید به رأی همه مردمی که پای صندوق‌های رأی آمدند، احترام بگذاریم اما دولت آینده باید در چارچوب رأی اکثریت حرکت کند.

وی افزود: اکثریت مردم ایران، به اعتدال، عقلانیت، خردورزی، خرد جمعی، مشورت، راه کارشناسی و دوری از افراط و خودسری رأی دادند، این رأی کاملاً روشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد، همه باید تسلیم این رأی باشیم، دولت آینده هم باید تسلیم این رأی باشد، دولت آینده باید در چارچوب اعتدال حرکت و از افراط و تفریط پرهیز کند.

پیام رای مردم

روحانی اضافه کرد: این پیام برای همه است، پیام مردم در این انتخابات صلح، آشتی، وحدت و انسجام ملی، دوری از خشونت، دوری از افراط، قانون‌گرایی و شفافیت بود؛ رأی اکثریت مردم مبنای حرکت آینده در کشور خواهد بود و دولت خود را موظف می‌داند که به نظر اکثریت و رأی مردم احترام بگذارد.

وی با ذکر این نکته که دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است، گفت: دولت باید و موظف است همه مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت برابر ببیند، اما در عین حال راهی که دولت برمی‌گزیند بر مبنای رأی اکثریت است و آن راه «راه اعتدال» است، اعتدال طیف بسیار وسیعی دارد، از باورها و اعتقادات آغاز می‌شود تا هنجارها، رفتارها و اعمال؛ از مسائل اقتصادی و سیاسی شروع می‌شود تا مسائل اجتماعی و فرهنگی.

رئیس‌جمهور منتخب با یادآوری اینکه طیف اعتدال یک طیف گسترده و وسیعی است، گفت: از همه صاحب‌نظران، روشنفکران و اهل تحقیق می‌خواهم در این زمینه برای این گفتمان تلاش و آن را باور کنند، همواره ملت ایران راه میانه‌وری را پسندیده، از مشروطه تا به امروز. همواره مردم از افراط و تفریط رنج بردند، مشکلات فراوانی را تحمل کردند؛ در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، اعتدال، عدالت و قانون باید مد نظر قرار گیرد.

روحانی تأکید کرد: هیچ‌کس در این کشور فراتر از قانون نیست، همه مردم و مقامات بدون استثناء ذیل قانون تعریف می‌شوند، قانون خدا یعنی اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که برای همه لازم‌الاتباع است، قانون‌گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده خواهد بود.

اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست

وی متذکر شد: اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست، اعتدال بدون شفافیت، بدون ارتباط دوسویه و بدون واگذاری امور به صاحبان صلاحیت‌اش امکان‌پذیر نیست.

روحانی نقش دولت را در اقتصاد و فرهنگ نظارت، هدایت و حمایت دانست و افزود: در فرهنگ نیز باید اعتدال رعایت شود؛ فرهنگ از آن اهالی فرهنگ است و دولت باید زمینه‌های لازم را برای اصحاب فرهنگ و خانواده بزرگ فرهنگی کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ در کنار مردم است و مردم با فرهنگ زندگی می‌کنند، تصریح کرد: ما در فرهنگ تذکر دهنده و یادآوری کننده هستیم، مردم ما فطرتی پاک دارند و در همین شادی‌های بعد از انتخابات این موضوع را نشان دادند.

شادی و نشاط، حق مردم است

وی یادآور شد: در شادی‌های بعد از انتخابات دیدیم که روزهای خوشی برای مردم بود، بویژه اینکه سه عید با هم همراه شد؛ اول، اعیاد مذهبی ماه شعبان و ولادت ولی‌الله‌الاعظم (عج). دوم، پیروزی مردم در انتخابات بسیار شکوهمند و در کنارش پیروزی در صحنه ورزش از فوتبال تا والیبال و این نشاط و پیروزی سه‌جانبه با هم توام شد و در این زمینه از رسانه ملی و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که آستانه تحمل خود را مقداری بالا بردند.

شادی و نشاط حق مردم است خیلی سختگیری نکنید، چون مردم ما خودشان اخلاق‌مدارند و چارچوب‌های اخلاقی،‌ اسلامی و سیاسی را می‌دانند و واقعا مراعات کردند و حواسشان جمع بود و کسی هم اگر حواسش نبود، تذکر دوستانه لازم است.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه “شادی و نشاط حق مردم است” تاکید کرد: پسرها و دخترها و جوانان را پسر و دختر خودمان بدانیم و به نحوی با آنها صحبت کنیم که در خانه با پسر و دختر خودمان حرف می‌زنیم.

وی خاطرنشان کرد: عزت مردم باید محفوظ باشد و نباید به عزت مردم اهانت شود چون تحقیر مردم قابل قبول نیست. البته در این شادی‌ها، دو طرف مراعات کردند و امیدواریم این شادی‌ها مستدام و شرایط ویژه برای شادمانی مردم فراهم باشد و مردم همیشه بتوانند خوشحال و شادمان باشند.

معنای اعتدال در سیاست خارجی

وی در ادامه به اعتدال در سیاست خارجه اشاره کرد و گفت: اعتدال در سیاست خارجی نه ستیز است، نه تسلیم، نه انفعال است و نه تقابل، اعتدال تعامل مؤثر و سازنده با جهان است.

وی با بیان اینکه ما با شرایط ویژه‌ای مواجهه هستیم گفت: اعتدال در سیاست خارجه باید با واقع‌بینی با توجه به آرمان‌گرایی، ارزش‌ها، خودباوری، اتکاء به قدرت ملی، توان ملی و تعامل مؤثر و سازنده با جهان شکل ‌گیرد.

رئیس‌ جمهور منتخب ملت با بیان اینکه جهان دوران گذار را طی می‌کند و صحنه سیاست خارجی با شرایط ویژه‌ای مواجه است،‌ گفت: در این دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشود و قدرت ملی را کمتر از آنچه هست ببینیم، بسیار خطرناک است و البته اگر قدرت ملی را بیشتر از آنچه هست ببینیم نیز می‌تواند خطرناک باشد.

روحانی با اشاره به ساختار حاکم بر نظام بین‌الملل و تلاش برخی برای نظام دوقطبی در جهان، گفت: در شرایط کنونی نظام جدید استقرار پیدا نکرده و همه در حال چانه‌زنی و تلاش هستند؛ آن یکی به دنبال جهانی تک‌قطبی است و دیگران به دنبال جهان چندقطبی.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ‌افزود: برخی کشورها بودند که دچار اشتباه محاسباتی شدند و دیدیدم که سرنوشت‌شان چه شد، لذا ما باید برداشت‌مان منطبق بر شرایط جهانی، رفتار سایر بازیگران و توانایی‌های ملی‌مان باشد و اگر محاسبه دقیق صورت بگیرد می‌توانیم رفتار محاسبه شده‌ای داشته باشیم.

روحانی جمهوری اسلامی ایران را قدرت بزرگ منطقه‌ای خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای و یا بزرگترین قدرت منطقه‌ای در شرایط فعلی باید نقش خود را به درستی ایفا کند و این امر نیاز به اعتدال دارد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه در گذشته موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشته‌ایم که هر کدام از آنها را می‌توان در جای خود و به درستی مورد بررسی قرار داد، گفت: امروز باید به فکر فردای کشور باشیم؛ کشور ما شرایط خاص و ویژه‌ای امروز دارد که باید از آن عبور کنیم.

وی افزود: دشمن می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را در صحنه جهانی با چهره‌ای امنیتی معرفی کند و ما باید نقشه دشمن را بشکنیم و برای این کار نیاز به تدبیر و برنامه‌ و قدم‌های مطمئن اما اساسی داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه “اعتدال در سیاست خارجی دارای نگاهی واقع‌بینانه با توجه به آرمان‌ها و ارزش‌ها و دارای خودباوری است”، افزود: گفتمان اعتدال با اتکا به قدرت و توان ملی، تعامل موثر و سازنده با جهان دارد اما این تعامل و گفت‌وگو با دیگران از جایگاه برابر است، این تعامل با توجه به احترام و منافع متقابل است و در واقع با توجه به تنش‌زدایی متقابل. تعامل برای ایجاد اعتماد اما اعتمادسازی متقابل و ان‌شا‌ءالله این کار با توجه به تمام حقوق ملت ایران و همه خواسته‌های ملی و با توجه به عزت ملی و قوانین و به اذن الهی و با حمایت مردم و رهنمودهای رهبری صورت خواهد گرفت.
روحانی افزود: تعامل با دیگران باید با توجه و احترام و همچنین منافع متقابل صورت پذیرد و این کار، بدون تنش‌زدایی به برخورد ختم می‌شود.
وی تصریح کرد: تعامل برای ایجاد اعتماد است اما این اعتمادسازی باید متقابل باشد و با توجه به همه حقوق ملت ایران و عزت ملی و به اذن الهی و با حمایت مردم و مقام معظم رهبری این کار انجام خواهد شد.

به وعده‌هایم عمل می‌کنم

رئیس جمهور منتخب ملت اظهار داشت: لازم می‌دانم به مردم عزیز ایران بگویم که دولت آینده به وعده‌هایی که داده، وفادار خواهد بود؛ قدم به قدم با کمک شما مردم و با لطف پروردگار مشکلات را پشت‌سر خواهیم گذاشت.

روحانی ادامه داد: البته مشکلات انباشته برای حل شدن نیاز به زمان لازم دارد و مردم ما می‌دانند توقعات باید در اندازه امکانات کشور باشد.
رئیس جمهور منتخب در ادامه تصریح کرد: کابینه من یک کابینه کاملا فراجناحی خواهد بود و تکیه آن بر شایستگی خواهد بود و از آنجا که این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده است، وامدار هیچ حزب و جناحی هم نیست.

روحانی افزود: شایسته‌ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند، البته به شکل اعتدال و میانه‌روی برای خدمت به مردم برگزیده خواهند شد و من از هم‌اکنون از تمام کارشناسان و مدیران در تمام دستگاه‌های دولتی تقاضا می‌کنم خودشان را برای خدمت به دولت آینده آماده کنند و اگر نظری دارند، فکر و نظر خود را منتقل کنند و همه دست به دست هم بتوانیم خدمت بیشتر و بهتر برای این مردم داشته باشیم.

وی افزود: من کاملا به آینده امیدوارم، مطمئن هستم به اذن الهی و لطف پروردگار و حمایت مردم ما خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم و آینده بهتری را برای مردم به وجود آوریم.

روحانی از صدا و سیما که در غیبت احزاب قدرت‌مند و فعال ناچار است یک‌تنه بار انتقال مطالبات دو طرفه دولت و مردم را به دوش بکشد تشکر کرد و افزود: می‌خواهم تمام تلاش‌ها برای دولت آینده و مردم با توجه به حفظ استقلال رسانه‌ی ملی و افزایش اعتبار و اثربخشی صدا و سیما و البته کمک برای پیشبرد برنامه‌های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق مردم باشد و صدا و سیما وظیفه و رسالت خود را انجام دهد.

روحانی اضافه کرد: می‌خواهم صدا و سیما اعتدال را در ابعاد مختلف که مورد رای و نظر مردم بوده است و دولت خود را متعهد به اعتدال می‌داند با حضور صاحبان اندیشه تببین و تشریح کند.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در بعضی از رسانه‌ها در مورد افراد کابینه آینده گفت: به صراحت می‌گویم بحث‌های مطرح شده صرفا گمانه زنی است و نسبیت به هیچ فردی در کابینه آینده تصمیم گیری نشده است و در شرایط فعلی به دنبال مشورت با صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف هستیم پس مردم بدانند آنچه گفته می‌شود گمانه زنی بیش نیست.

وی با بیان این‌که در روند اجتماعی شدن زندگی انسان شاید هیچ عاملی به اندازه‌ی رسانه هر روز بیش از پیش با اهمیت‌ و تاثیرش نافذتر نشد است، افزود:‌تصور نادرست این است که فرض کنیم رسانه صرفا یک تریبون است. و البته تکرار منولوگ بی‌تاثیر نیست، اما زمان منولوگ رسانه‌ای سپری شده است چون در رسانه باید با مخاطب رابطه‌ای دو سویه برقرار شود تا هم نور آگاهی تابانده شود و هم آیننه‌ای باشد که واقعیت‌ها را بازتاب دهد.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران افزود: سفره‌ای که رسانه‌ برای مخاطب خود پهن می‌کند باید ترکیبی متعادل موزون و سودمند داشته باشد و نیازهای دینی، فرهنگی، فکری و عاطفی ، رفتاری و اخلاقی مردم را در نظر بگیرد.

روحانی با بیان این‌که مضمون پیام رسانه باید سطح آگاهی مردم را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: سطحی نگری و قشری نگری از مشکلاتی است که جامعه با آن مواجه بوده و هست و رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دو گانه در بازتاب دادن واقعیت‌ها پرهیز کند.چون برخورد دوگانه یعنی یک بام و دو هوا.

حق نداریم کسی را تحقیر کنیم
رئیس‌جمهور منتخب ملت برخورد دوگانه رسانه را سیاست یک بام و دو هوا توصیف کرد و اظهار داشت: اگر ظلم و توهین بد است برای همه بد است و بین مرکز کشور و دورترین روستاها تفاوتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ما حق نداریم هیچ‌کس و هیچ‌کشوری را تحقیر کنیم و در عین حال نباید در برابر کشورهای دیگر سر فرود آوریم چرا که همه انسان‌ها و به ویژه شهروندان این کشور محترمند.
روحانی با بیان اینکه معیار دوگانه همان عمل زشتی است که ما غرب را به آن محکوم می‌کنیم و باید توجه داشته باشیم که در دام معیار دوگانه گرفتار نشویم، به تبیین سرمایه‌های یک رسانه پرداخت و گفت: نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و از همه مهمتر اعتماد مخاطب است که بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و این اعتماد در بستر زمان و در تعامل با مردم به صورت قطره قطره جمع می‌شود که نباید آن را به خاطر یک اشتباه از دست بدهیم.
رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه نباید تصور شود شاخص اعتماد به یک رسانه به میزان بینندگان، شنوندگان و خوانندگان آن رسانه است، افزود: سبد رسانه‌ای مردم امروز دیگر تک‌رسانه‌ای نیست و باید با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کرد لذا صداقت رسانه‌ای و مزیت نسبی در مقایسه با رقیبان در محتوا و فرم و همچنین ارائه به هنگام امتیاز بزرگ رسانه است.

وی توضیح داد: اگر ظلم بد است برای همه بد است و فرقی بین مرکز کشور و دور ترین روستا و البته اقوام مختلف وجود ندارد.

پس اگر تعدی، توهین، و افترا بد است، برای همه بد است چون افترای خوب و بد نداریم، اما بد اندیش‌هایی هستند که برخی گروه‌ها را تشویق کرده‌اند و گفتند که در برابر دیگران هر کاری می‌توانید بکنید و هتاکی و توهین اشکال ندارد. در حالی که هیچ کس را حق نداریم تحقیر کنیم و هیچ کشوری را هم حق نداریم تحقر کنیم البته نه در برابر کشورهای دیگر سر فرود بیاوریم و نه تحقیر کنیم.چون همه مردم و انسان‌ها سر جای خود محترم هستند.

روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود در در سی و دومین همایش افق رسانه ملی، با بیان اینکه “همه مردم و همه انسان‌ها سر جای خود محترمند، مخصوصا افرادی که داخل این کشور به عنوان شهروند زندگی می‌کنند”، گفت: نمی‌شود اگر ظلمی در کشور دشمن رخ داد بگوییم ظلم است و اگر در کشور دوست همین اتفاق افتاد بگوییم ظلم نیست یا کم ظلم است. حقوق بشر، حقوق بشر است، حال شما تعبیر حقوق بشر اسلامی یا هر تعبیر دیگری را داشته باشید.

توصیه به رسانه صداوسیما

رئیس‌جمهور منتخب در عین حال با بیان اینکه تکرار مونولوگ بی‌تأثیر نیست اما دوران مونولوگ رسانه‌ای سپری شده است، ادامه داد: در رسانه باید با مخاطب رابطه‌ای دوسویه برقرار شود تا هم نور آگاهی تابانده شده و هم آینه‌ای که واقعیت‌ها را بازتاب دهد داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: سفره‌ای که رسانه برای مخاطب پهن می‌کند باید از ترکیبی متعادل و موزون و سودمند برای نیازهای دینی، فرهنگی، فکری و عاطفی مردم برخوردار باشد.
روحانی با تأکید بر اینکه مضمون پیام رسانه باید سطح آگاهی مردم را افزایش دهد چرا که سطحی و قشری‌نگری از مشکلات جامعه ماست افزود: رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دوگانه در بازتاب واقعیات پرهیز کند.

وی با طرح این پرسش که سرمایه رسانه چیست؟ اظهار کرد: نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهم است اما از هر دوی اینها مهم‌تر، اعتماد مخاطب است و یادمان باشد که اعتماد مخاطب بالاترین سرمایه یک رسانه محسوب می‌شود. این نوع اعتماد سرمایه بسیار ارزشمندی است که در بستر زمان و تعامل با مردم و مخاطبان قطره قطره جمع خواهد شد؛ بنابراین حواسمان باشد که مبادا به خاطر یک اشتباه، آنچه را قطره قطره پشت یک سد جمع کرده‌ایم از دست بدهیم.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه “فکر نکنیم شاخصه اعتماد به یک رسانه به میزان شنونده، خواننده یا بیننده آن رسانه است”، گفت: ممکن است یک سریال، یک فیلم سینمایی یا ستون یک روزنامه را مردم بپسندند اما در عین حال مردم خبر و تحلیل را از رسانه‌های دیگر نیز می‌گیرند و در واقع سبد رسانه‌ای مردم امروز تک‌ رسانه‌ای نیست. با توجه به این مساله باید برنامه‌ریزی کنیم، بنابراین واقعیت‌نمایی، صداقت رسانه‌ای و مزیت نسبی در مقایسه با رقیبان که هم در فرم، هم در محتوا و هم به هنگام ارائه کردن می‌تواند امتیاز بزرگ رسانه‌ای خودمان باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه “رقابت رسانه‌ای در دنیای امروز از حیطه اختیار حکومت‌ها و دولت‌ها فراتر رفته است”، تاکید کرد: سهم اثربخشی در افکار عمومی رابطه مستقیم با میزان اثربخشی رسانه بر افکار عمومی دارد. امروز دوره مونولوگ (صحبت یک‌طرفه) رسانه گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه سلیقه رسانه ملی باید برآیند سلیقه ملی باشد،‌ خاطرنشان کرد: ما جامعه کثیرالمله نداریم، ما یک اقلیم به نام ایران و یک ملت به نام ملت ایران داریم و البته آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها در کشور ما وجود دارد اما همه آنها گل‌های یک باغ هستند و همه در یک فضا تنفس می‌کنیم و آن فضای معنوی اسلام است و همه اینها زیر یک چتر قرار دارند.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه گفت: رسانه ملی باید به گونه‌ای عمل کند که هر شهروند ایرانی احساس کند سهم نیاز خود را از رسانه ملی می‌تواند داشته باشد. در برنامه‌های تولیدی باید به اهداف و ارزش‌های دینی و ملی، خواست مخاطب، نیاز جامعه و مردم و مصالح ملی توجه شود.

روحانی ادامه داد: اولویت فعلی در رسانه، بازآفرینی و تحکیم و تثبیت جامعه به سمت رسانه‌های داخلی و خوش‌آمدگویی به تکثر و تنوع دیدگاه‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است. همچنین توانمندسازی حرفه‌ای در جهت بالا بردن دانش حرفه‌ای و باز و امن کردن فضا برای افکار و تولیدات مختلف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا مردم بتوانند نشاط بیشتر و تولیدات جدیدتر و اثربخشی‌ بیشتر از این خانواده بزرگ را مشاهده کنند.

وی افزود: امیدبخشی واقع‌گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور و تلاش برای پر کردن شکافت‌های ارزشی، اندیشه‌ای و رفتاری میان اقشار جامعه و جامعه و حاکمیت به ویژه شکاف میان نسل‌ها می‌تواند یکی از رسالت‌های رسانه ملی باشد، ضمن اینکه ترویج و وفاداری به مشی اعتدال به مفهوم منطقی کردن نگرش‌ها، تقاضاها و رفتارهای اجتماعی و پرهیز از افراط و تفریط می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جمهور منتخب در پایان خاطر نشان کرد: حکومتی که در حمایت مردم ریشه دارد و از حضور رأی‌دهندگان مشروعیت می‌یابد، نه تنها از رسانه آزاد نمی‌هراسد بلکه از رسانه آزاد و قانونمند استحکام بیشتری می‌گیرد.