ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.06.2013, 14:32
وخامت شرائط در  زندان‌های جمهوری اسلامی

‎مرگ افشین اسالو، نشانه وخامت شرائط در  زندان‌های جمهوری اسلامی

افشین اسالو فعال کارگری و راننده اتوبوس های بین شهری،  پائیز سال ۸۹ در محل کارش بازداشت، بعد از ماه ها شکنجه و انفرادی  دست آخر به اتهام اجتماع غیرقانونی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شده بود. او برادر کوچک تر منصور اسالو از فعالان سندیکای شرکت واحد بود.  بنا به اخبار منتشر شده،  روز ۳۰ خرداد پس از سکته در زندان رجایی شهر به  بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده و صبح روز جمعه، ۳۱ خرداد ماه، در بیمارستان، در سن ۴۲ سالگی درگذشته است. اعضای خانواده او می گویند که ایشان سابقه بیماری قلبی نداشته است‫ و‬  بنا به اظهارات  پرستاران وقتی که او به بیمارستان آورده شده است، دیگر زنده نبوده است. هم چنین ۴۴ زندانی سیاسی طی نامه ای  سهل انگاری و  بی توجهی مسئولین دستگاه قضایی و سازمان زندان ها را، باعث مرگ افشین اسالو دانسته اند.
‎مرگ در زندان های جمهوری اسلامی دیگر به یک امر عادی تبدیل شده است. تاکنون  تحقیق مستقل و بی طرفانه ای در مورد مرگ زندانیان امکانپذیر نبوده است. حکومت تمایلی به تحقیق جدی در این قبیل موارد و بازخواست مسئولان خود در زندان ها را ندارد. هنوز زمان زیادی از مرگ هدی صابر، بعد از اعتصاب غذا در زندان به دلیل عدم توجه مسئولان و یا پیشتر اکبر محمدی  نگذشته است. هم چنین، مرگ ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس، با وجود شواهد روشن در مورد شکنجه منجر به مرگ او، مورد رسیدگی قرار نگرفته است.  مرگ افشین اسالو ادامه این نوع مرگ‌های مشکوک در زندان های جمهوری اسلامی است.

‎اتحاد جمهوریخواهان ایران درگذشت فعال کارگری افشین اسالو  را به خانواده اسالو، همسر و دو فرزند ایشان، منصور اسالو و جنبش کارگری ایران تسلیت می گوید و خواهان پیگیری  تحقیق در مورد مرگ مشکوک زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی است.

‎هیات سیاسی اجرائی
‎اتحاد جمهوریخواهان ایران
‎۵ تیر ۱۳۹۲
۲۵ ژوئن ۲۰۱۳