ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2013, 16:10
حمایت بیشتر دوستان سوریه از مخالفان بشار اسد

وزیران امور خارجه حاضر در نشست امروز گروه “دوستان سوریه” در دوحه، پایتخت قطر، توافق کرده‌اند تا از مخالفان بشار اسد، حمایت بیشتری به عمل آورند.

به گزارش بی بی سی، “دوستان سوریه” در یک بیانیه بر تعهد خود برای “تامین فوری تمام تجهیزات مورد نیاز” گروه‌های مخالف سوری که با نیروهای دولتی درگیر هستند، تاکید کردند.

شیخ حمد بن جابر الثانی، نخست‌وزیر قطر و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفتند که حمایت بیشتر از مخالفان بشار اسد راهی برای رسیدن به تعادل و واداشتن دولت سوریه برای حضور پای میز مذاکره است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در این نشست از ایران و حزب‌الله لبنان خواست تا از مداخله در درگیری‌های سوریه خودداری کنند. او گفت که در جریان درگیری‌هایی که چند هفته پیش بر سر در اختیار گرفتن کنترل شهر قصیر در سوریه جریان داشت، حزب‌الله لبنان نقشی به شدت منفی ایفا کرد.

درگیری مخالفان بشار اسد و نیروهای دولتی سوریه برای بیش از دو سال در جریان بوده است و تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر جان خود را در این درگیری‌ها از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که در حال مقابله با “تروریست”های تحت حمایت (کشورهای) خارجی است.

’تعادل’

گروه دوستان سوریه با حضور نمایندگان ۱۱ کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، مصر و اردن تشکیل شده است.

نشست امروز در دوحه، یک هفته پس از آن برگزار شد که آمریکا اعلام کرد آماده حمایت نظامی از مخالفان دولت سوریه است.

آمریکا این تصمیم را پس از آن گرفت که گفت شواهدی حاکی از مواردی از حملات شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفان در دست دارد.

نخست‌وزیر قطر امروز گفت که حمایت معنوی از مخالفان بشار اسد کافی نیست و “باید تعادلی (در قدرت) برقرار شود تا دولت با مذاکرات موافقت کند.”

جان کری نیز بار دیگر گفت که دولت سوریه با استفاده از تسلیحات شیمیایی (در مقابله با مخالفان) از خط قرمز عبور کرده است.

با این حال، او تاکید کرد که تصمیم دولت آمریکا برای حمایت نظامی از مخالفان دولت سوریه اقدامی برای “یافتن راه‌حل نظامی” نیست، بلکه تنها برای آن است که به مخالفان قدرت بیشتری در مذاکرات داده شود و بتوان به درگیری‌ها پایان داد.

او تاکید کرد که هر گونه راه‌حل واقعی برای حل‌وفصل درگیری‌ها در سوریه باید از مسیر دیپلماتیک و سیاسی، و نه نظامی ارائه شود.

آقای کری گفت که گروه دوستان سوری همچنان به دنبال برگزاری کنفرانس صلح در ژنو با حضور دو گروه درگیر در سوریه است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که دولت بریتانیا هنوز برای مسلح کردن مخالفان دولت سوریه تصمیمی نگرفته است.

نشست امروز گروه “دوستان سوریه” در شرایطی برگزار شد که مخالفان مسلح دولت سوریه در هفته‌های اخیر در صحنه نبرد با نیروهای دولتی، متحمل چند مورد شکست شده‌اند.

شورشیان سوریه روز جمعه، ۲۱ ژوئن، گفتند که سلاح‌های تازه‌ای دریافت کرده‌اند که می‌تواند “تغییراتی” در جنگ داخلی ایجاد کند.

اما یکی از سخنگویان ‘ارتش آزاد سوریه’، از گروه‌های اصلی مخالف بشار اسد، گفت این سلاح‌ها را آمریکا نفرستاده است.

لوُی مقداد، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما مقادیری سلاح جدید از جمله از انواعی که تقاضا کرده بودیم، دریافت کرده‌ایم. سلاح‌هایی که معتقدیم مسیر نبرد را تغییر خواهد داد.

سردبیر امور خاورمیانه بی‌بی‌سی می‌گوید که به لحاظ سیاسی، مشکلی که کشورهای حامی گروه‌های مخالف بشار اسد دارند، این است که این گروه‌ها دچار تفرقه هستند و برای این کشورها تصمیم‌گیری در این مورد که از کدام یک از آنها حمایت کنند، روز به روز سخت‌تر می‌شود. علاوه بر آن، ماهیت بحران سوریه به طرز فزاینده‌ای شکل فرقه‌ای به خود گرفته است.