ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.06.2013, 8:41
پیروزی درخشان ملت ایران درانتخابات ریاست جمهوری

بیانیه حزب دمکراتیک مردم ایران در باره
پیروزی درخشان ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری

حزب دمکراتیک مردم ایران  انتخاب دکترحسن روحانی را همچون یک پیروزی بزرگ به همه ایرانیان سراسر جهان تبریک می گوید. و آرزومند است که این پیروزی براستی سرآغاز دوران تازه و بازگشت ناپذیری از تداوم پیگیر اصلاح طلبی و تبدیل ایران به کشوری برای همه ایرانیان باشد.

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران با پیروزی دکترحسن روحانی، بی تردید رویداد بسیار مهمی در زندگی سیاسی ایران و گزینش یک چشم انداز سیاسی تازه‌ای برای آینده کشور است.

در بطن این پیروزی خیره کننده ملی  ميتوان بر آمد همه حيات جامعه از فرهنگ سياسی، ذهنيت جامعه و مطالبات مردم و چرخش افکار عمومی و وزن نیروهای سیاسی کشور را تحليل و بازخوانی کرد. اما در این بازخوانی ، رفتار رای دهندگان، رهبران سیاسی و راهبردهای سیاسی متفاوت، جای ویژه ای دارد.

اصلی‌ترین و مهّم‌ترین درس برگرفته از این انتخابات و گوهرِ آن، دراین است که تغییر و اصلاحات و دستیابی به خواست های بحق مردم؛ از طریق راه های مسالمت آمیز و شیوه های مبارزاتی آرام و گام به گام، حتّی در نظام جمهوری اسلامی امکان پذیراست؛ ومی توان حاکمیّت را نیزبه تمکین واداشت.  ازآن فراتر، مردم نیز همین را خواهانند و به صندوق های رای، دلبسته و امیدوارند. انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر، چیرگی راهبرد سیاسی اصلاح طلبانه، گام به گام و اعتدال جویانه با استفاده از راه های قانونی و عمل گرایانه را در برابر گزینه هایی همچون نافرمانی مدنی، لشکر‌کشی وشورش هایِ خیابانی و یا مبارزه قهرآمیز و یا راه حل های آرمانگرایانه وواقعیت گریز، به نمایش گذاشت.

در حقیقت  امید به تغییر و پیروزی از طریقِ اصلاحات و تغییرات آرام و تدریجی، طّیِ سالیان دراز در اعماق ذهنیت جامعه زندگی کرده بود و اینک درفرصت انتخابات به کنشی ملی تبدیل شد که به روشنی زمامداران رابه چالش کشید.

نکتۀ شایان درنگ ومهمِ دیگرِ این انتخابات، نحوه و میزان مشارکت گسترده مردم و رفتار خود جوش اما آگاهانه اکثریت بزرگ شهروندان درشهرها و روستاهای کشوراست.  پدیده ای که بدون آن، چنین پیروزی بزرگ، امکان ناپذیربود. بی تردید دراین تحرک ملی مردم ایران با رای خود، بروشنی، خواهان مقابله  وخنثی کردنِ تشبثات حاکمیّت برای برگذاریِ انتخاباتی مهندسی شده بودند. مردم اعتراض قدرتمند خود به ردصلاحیّت نامزدهای مورد گزینش خود را، به گوش حاکمان رساندند.

حزب دموکراتیک مردم ایران، امیدوار است که نتايج انتخابات به تثبيت فضای عمومی، نوسازی رابطه ميان دولت و تعامل میان جناح‌های سیاسی کشور بیانجامد.

درس بزرگ دیگر در روند این انتخابات و نتیجۀ حاصل ازآن، که به پیروزی دکتر حسن روحانی، همچون یک سیاست‌ورز عمل‌گرا، معتدل و خردگرا انجامید؛ این است که مردم ایران به سیاست و راه و روش جناح اصول‌گرایِ حاکمیّت، نه‌یِ بزرگ گفتند و با آن مرزبندی کردند.

باشد که شکست سنگين اين جناح آن ها را به باز انديشی و تجديد نظر در روشهای تاکنونی خود وادارد. تمکين اين جناح و بویژه بیت رهبری به آرا ملت به معنای آن است که منافع ملی و آراء ملت را برتر از منافع جناحی قرار دهند و از يک «بازنده بد» به يک رقيب مسالمت جو در بازی سياسی ايران تبديل شوند. حزب دموکراتیک مردم ایران، امیدواراست که رئيس جمهور منتخب ملت، که از پشتيبانی قاطبۀ شهروندان برخورداراست؛ بتواند گام های عملی وکارسازی درراستای تامین “مصلحت عمومی جامعه ” برای کاهش صدمات اجتماعی در عرصه داخلی که موجب ویرانی ونابسامانی کشورطیِ هشت سال گذشته شده بود، بردارد.

امیدواریم آقای دکترحسن روحانی، همانگونه که در کارزار انتخاباتی وعده داده است، در آزادی همۀ زندانیان سیاسی بویژه آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد، با درایت و پیگیری، که از فضیلت‌های ایشان است، هرچه سریع‌تر، توفیق حاصل کند. و همزمان برای حل بحران هسته‌ای و تعامل و دوستی با جهان و کاهش تنش طاقت فرسایِ کنونی، با انگیزۀ رفع تحریم‌ها، که فشار آن روز به روز اقشار محروم جامعه را رنج می‌دهد، دست به کارشود. زیرا تحقق خواست‌های دیگر، در زمینۀ اقتصادی و رفاه مردم و شکوفائی کشور، و خواست های دیگر تا حدی در گرو آنست.

حزب دمکراتیک مردم ایران
۲۵ خرداد ۱۳۹۲