ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.06.2013, 8:04
چرا هیچ کدام از اصولگرایان انصراف ندادند؟

آینده آنلاین / ابوالفضل یگانه

حالا ساعت ۲۱ روز پنج شنبه است و علیرغم نشر “نکته” حسین شریعتمداری در کیهان و اصرار احمد خاتمی و دیگر بزرگان اصولگرا؛ هنوز خبری از انصراف کاندیداهای اصولگرا منتشر نشده است و اکثر صاحب نظران این رفتار لجوجانه را منبعث از تزریق‌های مداوم هشت ساله فرهنگ رفتاری احمدی‌نژادی میدانند که در نوع خود مغایرتی تمام قد با فرهنگ اسلامی “ایثار و وحدت ” دارد.

گویا اصولگرایان از مرز تابعیت ایدئولوژیک از مفاهیم اولیه نظام به طراز رفتار گروهی نزدیک می‌شوند و از آنجا که مدتهاست بعضا از استقلال فکری محروم گشته‌اند و تعقل را فدای تعبد- بخوانید خودشیفتگی-  نموده‌اند، پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک به اختلاف و شکاف‌های عمیق‌تر نیز مبتلا گردند.

گویا برخورد آمرانه آنقدر فضای ذهنی آنها را تنگ کرده است که در وضعیت “انتخاب آزادانه” که خود باید به مصالح ملی بیاندیشند، در چنیره رفتار منفعت جویانه اسیر می‌شوند و از این نقطه نظر باید گفت پدیده‌های نوین اصولگرایی در آینده در صورت “شرایط آزاد تصمیم‌گیری” چه بسا از بسیاری مرزها و خطوط عبور خواهند کرد.

نکته اخیر تنها به نبود احزاب مربوط نمی‌شود، بلکه  دقیقا به دلیل تخریب‌های پی در پی اشخاص و جریانهای فکری در کشور است که بدون ملاحظه به تبعات آن، مرتبا در فرهنگ سیاسی رسانه‌ای کشور تزریق می‌شود که یکی از آنها همین کیهان است که امروز در داغ عدم وحدت اصولگرایان، آنها را از سیل بنیان افکن اصلاح طلبان می‌هراساند.

از سوی دیگر به بلوغ فکری اصلاح طلبان در انعطاف پذیری و درک شرایط عینی باید اشاره نمود که با گزینش یک کاندیدای معتدل و با سابقه اصول گرایی و وادار نمودن “عارف” به انصراف؛ طراز جدیدی در فرهنگ سیاسی معاصر پدید آوردند.

از همین نقطه نظر - تسامح و تالیف - است که پیش بینی می‌شود گرایش شخصیتهای موثر و جناحهای فعلا تندرو به مشی اصلاح طلبی شدت یابد؛ زیرا بسیاری از آزمونهای گذشته به روش اصولگرایان تندرو موجب خسارتهای سنگین به اقتصاد و سیاست گشته است.

از نقطه نظر رفتار سازمانی؛ دلیل عدم انصراف اصولگرایان تنها به روانشناسی سیاسی آنها مرتبط نیست. بلکه آنها در تشکل و رفتار سازمانی با تشتت  و خوداجتهادی روبرو هستند و از نبود “قوه عاقله واحد” و “راهبرد موثر” رنج می‌برند. این در حالی است که در جبهه اصلاح‌طلبان شخصیتی همچون خاتمی توانسته موج عظیم جوانان اصلاح‌طلب را راهبری کند و با تاکتیک “یک گام عقب”، موتور اصلاحات را روشن نگه دارد و از ریزش اجتماعی  جلوگیری کند.

نتیجه انتخابات هرچه باشد بی‌گمان جامعه سیاسی ایران را یک  گام به جلو خواهد برد . آرامش گروه‌ها و تصمیم عاقلانه مشارکت اصلاح طلبان  در انتخابات و پرهیز از تحریم؛ جامعه ایران را از رادیکال شدن و اختلافات سال ٨٨ نجات داد.