ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.06.2013, 16:02
بازگشت نشاط به خیابان، روز پایانی تبلیغات

عرصه سوم- محمدرضا سرداری

در آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری  میادین شهرهای بزرگ حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است. برخی از کاربران ایرانی فیس بوک گزارشهای مختصری از حال و هوای انتخابات در آخریم روز تبلیغات منتشر کرده‌اند. کاربران تهرانی می گویند مناطق شمالی و مرکزی در تهران مملو از طرفداران حسن روحانی بوده است. یک کاربر نوشته است: «میدان ونک عالی بود و یک دست، به طوری که نیروی انتظامی آروم ایستاده بود. گرچه یک سرهنگ سپاه در کنار دکه نیروی انتظامی بود و با بی سیم حرف میزد. و تعجب داشت که با لباس رسمی ماشینی از سپاه نبود». کاربر دیگری از فلکه دوم صادقیه می نویسد: «نیروی انتظامی فلکه را به طرفداران جلیلی بخشید و طرفداران روحانی را اول به جلوی ستاد و سپس به داخل ستاد راهنمایی کرد. بعد از گرفتن تعهد کتبی از مدیر ستاد اجازه نشستن در محوطه جلوی ستاد را داد اما به شرط آرام بودن.»

کاربران دیگری همچنین نوشته‌اند ازچهارراه ولی عصر تا میدان فاطمی و بلوار کشاورز (خیابان انقلاب) در تسخیر حامیان اصلاحات بوده است. به نوشته کاربری دیگر، سیل جمعیت از ونک و انقلاب، توی ولیعصر به هم رسید. جمعیت از سمت ونک واقعا زیاد بود. در عین حال کاربر دیگری مشاهدات دیگری از میدان ونک دارد. وی می نویسد: «فقط نصفه جمعیت داشت … بیشتر کنار خیابان تماشاچی بودند، میترسیدند به میدان بیایند انگاری… خلاصه متاسفانه از موج ٨٨ که خبری نبود.»

کاربری دیگر می گوید: «میدان انقلاب نیروهای ستاد جلیلی با هواداران دکتر روحانی در مقابل هم ایستاده بودند و پلیس بین انها آرایش گرفته بود و خیابان های منتهی به این نقطه کلیدی شهر را بسته بود. در مناطق جنوبی شهر به طور کامل و تا همین لحظه پر از مردمی است که هوادار اصلاح طلبان و دکتر روحانی هستند.« دیگری می نویسد «بچه های ستاد هم میدان امام حسین جمع شدن و درحالی که طرفداران جلیلی اونجا پایگاه زده بودند با همراهی مردم فهیم طوری تبلیغات کردند که جلیلی ها مجبور به ترک محل شدند.»

از شهرهای دیگر نیز گزارشهای متنوعی در فیس بوک منتشر شده است. کاربران تبریزی نوشته اند چهارراه آبرسان خیلی شلوغ بوده  و  واکثرا طرفدارروحانی بوده اند.

کاربری از شیراز می نویسد: «شیراز که تا دیشب تقریبا خبری نبود امشب خیابانها غلغله هست.خیابان ستارخان ترافیک شدیدی هست. صدای بوق و شعار بیش از حد میباشد. اکثر ماشینها عکس روحانی نصب کرده اند. انگار مردم یکباره عوض شده‌اند. خیلی ها از جمله خودم تصمیم به عدم شرکت داشتیم. اما حالا بقیه هم تشویق به شرکت در انتخابات میکنیم. البته خودم هم از کار خودم در عجب هستم.»

کاربر دیگر از شیراز می گوید: «منزل ما دقیقا کنار خیابان ستارخان در شیراز هست. هنوز جمعیت توی خیابان هستند. دوباره همان شور و نشاط سال ۸۸ تکرار شده. مردم به رقص و شادی پرداخته اند. شعار روحانی، روحانی و یار دبستانی من یک لحظه قطع نمیشود. اصلا انگار امشب قصد خوابیدن ندارند. هنوز در تعجبم که این مردم از دیشب تا حالا چقدر تغییر کرده‌اند.»

کاربران اصفهانی نیز نوشته‌اند اوضاع بسیار در اصفهان مساعد است و بعد از اینکه مسئولین ۴ بار مکان همایش حسن روحانی رو تغییر داده اند و به همین دلیل به خوبی اطلاع رسانی نشده است اما بعد از پایان مراسم کل جمعیت با ماشین از پل شهرستان تا میدان امام حسین یک کارناوال خیابونی راه انداختند.

یک کاربر از رشت نوشته است امروز جوانان و دانشجویان حامی حسن روحانی تو شهر رشت گردهمایی داشتند. به نوشته وی خانم معصومه ابتکار هم امروز به رشت اومده بود و سخنرانی ای داشت. “نکته ی عجیبی که خیلی به چشم میومد، حضور پررنگ نیروهای اطلاعاتی بود؛ هم جلوی ستاد دکتر روحانی، و هم در محل سخرانی خانم ابتکار. از مردمی که تو این برنامه های کاملا قانونی شرکت کرده بودند، فیلم وعکس می گرفتند به طوریکه حتی احترام مهدیه رشت (محل سخنرانی خانم ابتکار) رو هم نگه نداشتند، وارد مهدیه شدند و شروع کردند از مردم عکس و فیلم گرفتند.”.

کاربر دیگری از گرگان نوشته است : “مردم گرگان هنوز در خیابانها هستند و قرارند پنج صبح حلقه اتحاد در میدان شهرداری بزنند ، باور کنید همه نامزدهای شوراها با عکس روحانی بودند حتی یکی رو با نامزدی دیگر ندیدم ، خداییش ندیدم”

یک کاربر نیز از بندرعباس می نویسد: “اینجا بندرعباس شهری که هیچوقت شور و شوق انتخاباتی نداشته الانم همینجوره شهر کاملا خلوت و مثل یه روز کاملا عادی ولی من امیدوارم این ائتلاف اصلاح طلبها یه جنب و جوشی در مردم ایجاد کنه و بتونه کشور را از این وضعی که هست تا حدودی خارج کند”

گزارشی دیگر از بوشهر نیز حاکی است آخرین شب تبلیغات کاندیداهای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در بوشهر با حمله نیروهای امنیتی و گارد ضد شورش به ستاد های دکتر حسن روحانی به تشنج کشیده شد. حوالی ساعت ۱۱ شب ، درحالیکه تعداد و تعداد فراوانی از هواداران دکترحسن روحانی در ستاد تبلیغاتی جوانان و دانشجویان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری واقع در خیابان “سنگی” بوشهر جمع شده بودند، با حمله ناگهانی نیروهای امنیتی مواجه شدند.

رقابتهای انتخاباتی درحالی پایان یافته است که نظرسنجی های متناقضی از وضعیت آرای نامزدها منتشر شده است. موسسه پژوهشی خصوصی «آی‌پٔز» در آمریکا  نظرسنجی جدیدی به صورت تلفنی انجام داده که نشان می‌دهد، آرای حسن روحانی روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد از  ۱۴.۴ به ۲۶.۶ درصد رسیده که می‌تواند بازتابی از کناره گیری محمدرضا عارف و حمایت‌ چهره‌هایی مانند محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب از او باشد.

در این نظرسنجی آرای آقای قالیباف نیز  ۲۴.۸ درصد عنوان شده است در حالی که رای او تا روز ۱۶ خرداد نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.نظرسنجی مرکز مهر نیز  نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف ۱۷.۸ و حسن روحانی ۱۴.۶ درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهند و به این ترتیب انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.