ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.06.2013, 8:27
امید اصلاح‌طلبان به تغییر

بهار / سولماز ایکدر

ائتلاف در نهایت محقق شد. ائتلاف دو نامزد اصلاح‌طلب و معتدل انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم که به خواست ملی هواداران این دو جریان تبدیل شده بود. در جریان تبلیغات انتخاباتی، یکی از اصلی‌ترین شعار‌های مردم «ائتلاف» بود؛ ائتلافی که به باور بسیاری از ناظران بیانگر خردورزی و سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان است. گویا تجربه تلخ انتخابات سال 84 به آن حد درس‌آموز بود که آن‌ها نخواهند تکرارش کنند. چنانکه حضور همزمان چند نامزد در جریان انتخابات سال 84 به تقسیم آرای آنان انجامید و مقدمه‌ای برای هشت سال سخت شد، اما در آستانه انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، توسعه سیاسی اصلاح‌طلبان آنان را به اجماع و ائتلاف رساند. این ائتلاف می‌تواند اولین قدم از راهی باشد که به پیروزی «خرد» در انتخابات ختم می‌شود.

بازیگران عرصه سیاست می‌گویند اصلاحات یعنی امید؛ امید به ساختن فردا. از همین‌رو به بهار می‌گویند که حتی ضربه سنگین ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی نتوانست امید آنان و هوادارانشان را ناامید کند. دو نامزد اصلاح‌طلب و نزدیک به اندیشه اصلاح‌طلبی در نهایت پس از استفاده از فرصت تبلیغاتی برای دوباره مطرح‌کردن مطالبات مردم در جامعه، به خواست مردم تن دادند و ائتلاف کردند. بعضی از چهره‌های سیاسی با تشکر از آقای عارف برای پذیرش نتیجه «ائتلاف» از مردم می‌خواهند که صبح جمعه با حضور پای صندوق‌های رای، سرنوشت‌شان را خود رقم زنند.

*

موسوی‌لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز
تردید جایز نیست

آقای دکتر عارف، تقدیر الهی و تدبیر کارساز و دلسوزان ملک، مملکت و خردورزانی که اصلاح‌طلبانه صلاح و سداد جامعه را سرلوحه منش و روش خویش قرار داده و بر آن پای فشرده‌اند، شما را به تصمیمی تاریخی فراخواند و شما که بارها و بارها اثبات کردید مرد اخلاق و نیک‌اندیشی بوده و خردجمعی را نه‌تنها بر احســاس و عاطفه که بر باور فردی خویش ترجیح داده‌اید، این‌بار نیز سربلند از آزمونی بزرگ بیرون آمدید که بی‌تردید پیروزی در این رقابت نام شما را در تاریخ ایران سرافراز، جاودانه و سربلند خواهد کرد.
بی‌تردید خیل عظیم هواخواهان و دوستداران شما در جای‌جای میهن این تصمیم خداپسندانه و اخلاق‌مدارانه را ستایش کرده و بر میزان علاقه و احترام آنان به جنابعالی افزوده خواهد شد.
رجا واثق دارم ملت فهیم، نجیب و موقعیت‌سنج ایران اسلامی در روز 24 خرداد با حضور در حوزه‌های اخذ رای به برادر عزیز و متعهد جناب آقای دکتر روحانی همانند شما اعتماد کرده و با رای به ایشان به آرمان شما ادای دین خواهند کرد. امروز تردید جایز نیست.

*

محمدرضا خاتمی؛ نماینده مجلس ششم
برنده ‌انتخابات عارف است

پیش از هر چیز از اقدام مهم آقای دکتر عارف یاد کنم، ایشان در این مدت با تمام وجود با مظلومیت اصلاحات را پیش بردند،‌که تصمیم به این گرفتند که از میدان کنار بروند، نشانه بزرگواری و همت بسیار بالای ایشان بود. فکر می‌کنم آقای عارف از امروز دیگر فقط یک شخصیت متعلق به اصلاح‌طلبان نیست، بلکه تبدیل به یک شخصیت ملی بسیار اثر‌گذار در ایران خواهند شد. اگر فرصتی نبود که از ظرفیت ایشان‌ درون حاکمیت استفاده شود حتما ظرفیت ایشان بر جامعه ایران اثرات مهمی خواهد داشت. من در یک کلمه باید بگویم برنده بزرگ این انتخابات آقای دکتر عارف هستند، اما با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد ائتلافی که صورت گرفته در حقیقت یک ائتلاف ملی است و تنها خاص اصلاح‌طلبان نیست، بخش‌هایی از جریان‌های مستقل، اصولگرا و شخصیت‌ها و جریان‌های فراجناحی در شکل‌دادن این ائتلاف و البته اصلاح‌طلبان نقش مهمی داشتند. اکنون مجموعه رایزنی‌ها و خردورزی‌های جریان اصلاحات و جریان‌های دیگر باعث شده است که ‌ این‌بار سنگین‌ مسئولیت بر دوش آقای روحانی بیفتد. من می‌دانم مردم کشورم در دلشان با وجود تجربیات بد گذشته همچنان این امیدواری وجود دارد که بتوانند از درون صندوق‌های رای حرفشان را بزنند و سرنوشت خودشان را تغییر دهند، هرچند ممکن است این هدف به سختی تحقق یابد. اما در طول این مدت در این انتخابات اصلاح‌طلبان نشان دادند به آن درجه از رشد و بلوغ رسیده‌اند که می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و با کارت خودشان وارد بازی شوند و درگیر بازی‌گردانی طرف مقابل نشوند. اکنون جامعه ایرانی نگران آینده خود است و من به هرجا رفتم دیدم که مردم امیدوار هستند از طریق انتخابات اوضاع را تغییر دهند.
آقای روحانی برنامه‌های خوبی دارند، امیدوار هستم ایشان به میثاق خود با مردم پایبند بماند. من 24خرداد پای صندوق رای خواهم رفت و رای خودم را به آقای روحانی می‌دهم قبل از این هم اعلام کرده بودم که رای خودم را به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان می‌دهم، این یک وظیفه ملی است که پای صندوق‌های رای برویم و به آقای روحانی رای دهیم تا مشکلاتی‌که کم‌کم دارد امید را از دل‌های ما می‌برد‌ برطرف کنیم تا با عقلانیت و تدبیر، کشور عزیزمان روز‌های بهتری داشته باشد.

*

ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم
پیروزی ائتلاف

ائتلاف آقایان عارف و‌روحانی برای اصلاحات ارزشی به اندازه یک پیروزی انتخاباتی داشت. آقای عارف به خردجمعی احترام گذاشت و از مردم دعوت می‌کنم که حقشان را پای صندوق‌های رای تعیین کنند. از دوران صدر مشروطه تا امروز ،راه حق برای ایرانیان از دل انتخابات و پای صندوق‌های رای بیرون آمده است. در صورت حضور و مشارکت مردم، امید به پیروزی و اصلاح‌ امور بسیار بیشتر از سابق خواهد بود.

*

زهرا اشراقی، رییس ستاد جوانان اصلاح طلب
موج امید و شادی

پیروز قطعی این انتخابات آقای دکتر عارف بودند. رفتار دکتر عارف بیانگر اخلاق اصلاح‌طلبانه در جریان انتخابات بود.
ائتلاف اصلاح‌طلبان نشان داد که ما می‌توانیم. می‌توانیم اختیار سرنوشت‌مان را خود به دست بگیریم. ائتلاف آقایان عارف و روحانی موجی از امید و شادی در دل مردم ایجاد کرد؛موجی که می‌تواند ما را به سرمنزل امن و‌آباد برساند.

*

صادق‌ زیباکلام، استاد علوم سیاسی
بهانه‌ای برای عدم شركت نیست

ائتلاف رمز پیروزی ماست. با فداکاری و رفتار دموکراتیک دکتر عارف، ما دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم شرکت در انتخابات نداریم. شرکت نکردن در انتخابات یعنی رای دادن به ادامه سیاست‌های ناخوشایند و ناهنجار هشت سال گذشته. به همین دلیل باید همه با هم با پرچم برافراشته اصلاحات، روز جمعه پای صندوق‌های رای برویم و به تغییر و خردجمعی رای بدهیم.

*

محمد بسته‌نگار ،فعال ملی-مذهبی
چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟

انتخابات ریاست‌جمهوری کنونی به نقطه عطفی تبدیل شده که امنیت ملی از یک طرف و معیشت مردم از طرف دیگر مورد تهدید جدی است. اینجانب‌ با ۶۰ سال تجربه و تلمذ‌ در محضر بزرگانی چون طالقانی و بازرگان و با استعانت از روش و‌منش شادروان دکتر مصدق به این جمع‌بندی و نتیجه رسیده‌ام که شرکت حداکثری مردم در این انتخابات و حمایت از جناب‌‌ حسن روحانی‌ در راستای تقویت امنیت ملی و بهبود نسبی معیشت و فضای دموکراسی خواهد بود.

*

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس
رای من برای روحانی ‌است

نظر به درخواست‌های مکرر مردم عزیز ایران از اینجانب مبنی بر اظهارنظر درباره نامزد اصلح ریاست‌جمهوری، به اطلاع می‌رساند این بنده در میان نامزدهای موجود، آقایان حسن روحانی و علی‌اکبر ولایتی را برتر از سایر نامزدهای محترم و در تراز ریاست‌جمهوری می‌دانم.
ولی با عنایت به لزوم تجمیع و هم افزایی آرای این دو نامزد معتدل جهت کسب نتیجه مطلوب و پیروزی یکی از این دو لااقل در مرحله اول و با توجه به احتمال قوی‌تر رای آوری جناب آقای روحانی براساس نظرسنجی‌های معتبر، اینجانب به آقای حسن روحانی رای می‌دهم.

*

حمیدرضا جلایی‌پور، استاد دانشگاه
‌پیروزی در ۲۴ خرداد

از آقای دکتر عارف تشکر می‌کنم که به تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان احترام گذاشت و نتیجه ائتلاف را پذیرفت. از سوی دیگر از هواداران اصلاح‌طلبی در کل کشور تشکر می‌کنم که در جریان تبلیغات انتخاباتی هر دو نامزد بلوغ سیاسی خود را به نمایش گذاشتند و نه تنها با یکدیگر رقابت نکردند، که شانه به شانه برای پیروزی تلاش کردند و از آقای روحانی و آقای عارف «ائتلاف» خواستند. این بلوغ سیاسی یکی از خصلت‌های برجسته این انتخابات بود. ائتلاف اصلاح‌طلبان پس از ردصلاحیت آقای هاشمی می‌تواند دوباره موج ۳۰ میلیونی مردم نگران از آینده کشور را امیدوار کند. سال ۸۴ رای ما، اصلاح‌طلبان، تقسیم شد و راه برای هشت سال حکومت تندروها بر کشور باز شد. اما با این ائتلاف امیدواریم، روز ۲۴ خرداد، روز پیروزی ما باشد.

*

داریوش قنبری، نماینده مجلس هشتم
ائتلاف تثبیت اصلاح‌طلبان

ائتلاف آقایان عارف و روحانی اتفاقی بود که همه اصلاح‌طلبان و مردم انتظار آن را داشتند و خوشبختانه دیدیم که آقای عارف برای شکل‌گیری این ائتلاف از خود‌گذشتگی کردند. ‌ معتقدم که کار ایشان چیزی کمتر از پیروزی در انتخابات نبود و با این کار خود را برای اصلاح‌طلبان تثبیت کردند. با این ائتلاف تکلیف اصلاح‌طلبان حداقل در دور اول مشخص شد و به‌طور قطع با این وحدت به دور دوم خواهند رفت.‌امروز همان موج امیدی که با آمدن آقای هاشمی در بین مردم ایجاد شد الان با حمایت اصلاح‌طلبان و به‌خصوص با حمایت بزرگان اصلاحات همچون آقایان خاتمی و هاشمی دوباره احیا شده و این موضوع در جامعه نمود پیدا کرده است؛ کاری که صورت گرفته و در واقع رسیدن به وحدت از قبل قابل پیش‌بینی بود و همه اصلاح‌طلبان معتقد بودند‌ باید با یک نامزد وارد عرصه انتخابات شوند. اقدام آقای عارف هم در راستای احترام به نظر اصلاح‌طلبان بود؛ به‌طوری که در بیانیه‌ آقای خاتمی اعلام شد اقدام ایشان یک حرکت اصلاح‌طلبانه بود و در تاریخ ماندگار خواهد شد چون برای ایران، مردم کشور و جریان اصلاحات چنین از خود‌گذشتگی کردند.

*

سعید لیلاز، فعال اقتصادی
حادثه بزرگ

اجماعی که صورت گرفته، اجماع بزرگ میان اصلاح‌طلبان است.
به اعتقاد من، این موضوع یکی از بزرگ‌ترین حوادثی است که در تاریخ کشور رخ داده است و اتفاقاتی این‌چنینی مانند ثبت‌نام آقای هاشمی و اجماع اصلاح‌طلبان، نشان‌دهنده ظرفیت بالای اصلاح‌طلبی در ایران است و این نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان آن‌قدر نیروی عظیمی از ‌نظر اجتماعی هستند که این اجماع را باوجود تمام فشارهای حکومت و تمام آزارهایی که دیده‌اند و تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت که اصلاح‌طلبان به صورت پراکنده وارد صحنه شوند تا به یک شکست از پیش تعیین شده تن دهند صورت گرفت.
یعنی با این‌که اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ بازی را سه هیچ شروع کردند، توانستند نظم بازی را به هم بزنند و با این‌که انتخابات امثال را هم سه هیچ شروع کردند باز توانستند بازی را دوباره به هم بزنند و این نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و نیروی عظیم مردم ایران است که پشت‌سر اصلاح‌طلبان جمع شده است. به اعتقاد من، این اجماع حتی از نتیجه انتخابات‌هزار بار مهم‌تر است و امروز موج مردم می‌دانند چه شکل گرفت، ما در اوایل انقلاب می‌دانستیم که چه چیزی را نمی‌خواهیم ولی الان چنین دستاوردی به دست آمده است. به اعتقاد من، فارغ از نتیجه انتخابات، یک اتفاق بزرگ افتاده است.

*

علی شكوری راد، فعال اصلاح‌طلب
نتیجه دلخواه

معتقدم این ائتلاف‌ می‌تواند مردم را به نتیجه دلخواه برساند. با آرای خوب و محبوبیت آقای دکتر روحانی، امیدوارم ائتلاف‌ روی نامزدی ایشان مردم را برای شرکت در انتخابات امیدوار کند. اگر مردم به عرصه بیایند، امید به پیروزی تدبر و تعقل بر سیاست‌های افراطی وجود دارد. این ائتلاف یک فرصت است برای افرادی که امیدوار هستند از طریق انتخابات شرایط موجود را تغییر دهند و تاکنون به‌دلیل شرایط پیش‌آمده به‌نوعی این امید در آن‌ها از بین رفته بود. باید بپذیریم انتخابات به هر حال از ابتدای انقلاب تاکنون با تمام نقایصی که داشته است باز نقطه عطفی در کشور بوده است و خواهد بود. اگر ما نتوانیم با تحولاتی که در انتخابات وجود دارد با استفاده از تجارب سیاسی گذشته استفاده کنیم، پشیمان خواهیم شد . ما باید این ائتلاف را کاملا جدی بگیریم و ‌ به این نکته توجه کنیم که وزن نیروهای منتقد وضعیت موجود از اصلاح‌طلبان تا تکنوکرات‌ها و دیگر گروه‌ها هیچ‌گاه به اندازه دوره اخیر نبوده است. ما ‌ منتقد اصلی این جریان هستیم و معتقدیم حاکمیت یکپارچه اصولگرایان باعث ایجاد چنین شرایطی شده است و الان باید مردم با حمایت از این ائتلاف به این حاکمیت یکپارچه خاتمه دهند تا در سایه اعتدال و اصلاح‌طلبی شرایط کشور بهبود پیدا کند.

*

حسین انصاری‌راد، نماینده مجلس ششم
ائتلاف امید دوباره

ائتلاف اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ باعث شد امید دوباره در دل مردم جوانه بزند. اعلامیه حمایت آقای خاتمی و یارانشان باعث شد تا حد بسیاری نسبت به آینده ایران اطمینان‌خاطر پیدا کنیم. به‌امید خدا همچنین حمایت آقای هاشمی از نامزد واحد اصلاح‌طلبان امید مردم به توفیق را افزایش می‌دهد. می‌دانم که بسیاری از مردم از آنچه در هشت سال گذشته بر سر کشور آمده ناراضی هستند و به‌دنبال روزنه امیدند. مردم باید بیایند و بخواهند تا بتوانیم کشور را از این شرایط خاص و مخاطره‌آمیز نجات دهیم. ائتلاف آقایان عارف و روحانی قدم اولی بود که برداشته شد؛ قدمی که به فضل خدا راهگشایی برای دوباره ساختن وطن خواهد شد. دوستان اصلاح‌طلب باور داشته باشند اگرچه زمان چندانی در اختیار نداریم، اما هنوز فرصت باقی است. مردم باید به میدان بیایند و سرنوشتشان را خود در دست بگیرند.

*

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز
موفقیت گفتمان تحول خواهی

یک روز بیشتر از اعلام رسمی ائتلاف نگذشته است و ما شاهد تاثیرات مثبت آن در جامعه هستیم. ائتلاف یک خواست ملی از این دو بزرگوار بود. در جریان برنامه‌های تبلیغاتی آقایان عارف و روحانی، مردم «ائتلاف» را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالباتشان مطرح کردند. حال که ائتلاف شکل گرفته است موج امید در بین مردم ایجاد شده است. ائتلاف می‌تواند امکانات و نیرو‌های ستادی هر دو نامزد را یکی کند و رای آن‌ها را به بیش از دو‌برابر افزایش دهد. این اقدام گام عملی اصلاح‌طلبان در جهت تضمین موفقیت گفتمان تحول خواهی در انتخابات است.
موجی که ائتلاف در کشور ایجاد کرده است، به تلاش مضاعف مردم در این انتخابات ختم خواهد شد. دکتر روحانی از چهره‌های فرهیخته، برجسته و محبوب و آقای عارف از مدیران توانا و برجسته و با‌تجربه کشور است. ائتلاف بین این دو ائتلافی نه‌فقط برای پیروزی در انتخابات که برای ساختن فردایی بهتر است.

*

جلال جلالی‌زاده، فعال اصلاح طلب
ائتلاف خواست ملی

در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دیدیم که «ائتلاف» به یک خواست ملی تبدیل شده است. مردم از آقایان عارف و روحانی پیش از هر چیز دیگری خواستار ائتلاف بودند. رهبران اصلاحات و این دو نامزد با ائتلاف به خواست مردم پاسخ مثبت دادند. بدون ائتلاف ما شانس چندانی برای پیروزی نداشتیم و عدم توافق رهبران اصلاحات بر این موضوع می‌توانست نشانه عدم‌توسعه‌یافتگی ما در عرصه سیاست باشد. آقای عارف به خواست مردم و با در‌نظر‌گرفتن منافع ملی، این ائتلاف را پذیرفتند و جدا از نتیجه این انتخابات، باید او را پیروز عرصه سیاست‌ورزی قلم داد کرد. تا امروز مردم منتظر تصمیم رهبران اصلاحات بودند، اما تا روز انتخابات مردم و هواداران جریان اصلاح‌طلبی هستند که باید بازیگر این عرصه باشند.
ائتلاف اصلاح‌طلبان توانست امید را به میان مردم بازگردانند. اگر مردم به میدان بیایند، ائتلاف اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهد بود. کسانی که از شرایط هشت‌سال گذشته به‌تنگ آمده‌اند، باید پای صندوق‌های رای بیایند تا به سیاست‌های هشت‌سال گذشته پایان دهند.

*

احمد پورنجاتی، نماینده مجلس ششم
«تو»یی‌که نمی‌شناختمت

شاید برای همه انسان‌ها در دوران زندگی، مجال و فرصت «تصمیم‌های بزرگ» فراهم نشود و چه‌بسا چنین موقعیت‌هایی دست دهد، اما به‌هر دلیل و بهانه‌ای از کف برود. البته این‌که چه تصمیمی را «بزرگ» بشماریم، بستگی به خاستگاه ارزشی و اندیشگی ما دارد.کاری که «دکتر محمدرضا عارف» کرد از آغاز حضور شجاعانه و مسئولیت‌شناسانه‌اش در عرصه رقابت‌های انتخاباتی تا فرایند فعالیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای برای تبیین و شفاف‌سازی دیدگاه‌های اصــلاح‌طلـبــانه و سرانجام و با وجود اقبال روزافزون افکار عمومی، به‌‌ویژه پس از مشاهده شخصیت و منش علمی و اخلاقی و نجیب و دلیرانه‌اش در مناظره‌ها، پذیرش نظر مشورتی بزرگان جریان اصلاحات و به‌ویژه توصیه آقای خاتمی برای کناره‌گیری از صحنه رقابت، از آن دست «تصمیم‌های بزرگ» است که «تولد یا شکوفایی یک انسان بزرگ» را نوید می‌دهد. به‌باور من، از هر زاویه‌ای که به رفتار و تصمیم این مرد بزرگ بنگریم، پیامد کار برزگ او، از آغاز حضور تا سرانجام انصراف بسیار فراتر از هر نتیجه‌ای ارزیابی می‌شود که احتمالا در انتخابات گرفته می‌شد یا خواهد شد! این «تصمیم بزرگ» آن‌گاه جلوه و رنگ‌وبوی جالب و شگفت‌انگیزتری را به‌نمایش می‌گذارد که در اردوگاه داعیه‌داران «احساس تکلیف برای خدمت و نه شیفتگی قدرت»، چه غوغا و کشمکشی برای اصرار به ماندن و بی‌اعتنایی به وعده‌های ائتلاف‌ مشاهده می‌شود!

*

عباس عبدی، فعال اصلاح طلب
توسعه سیاسی

ائتلاف نشان داد اصلاح‌طلبان به توسعه سیاسی دست یافته‌اند. دستیابی به توسعه سیاسی یکی از بزرگترین اهداف اصلاح‌طلبی بود. ورود با یک نامزد به این انتخابات تصمیم درست اصلاح‌طلبان بود. امروز افتخار اصلی متعلق به آقای عارف است که با بزرگواری در این ائتلاف شرکت کرد و به‌نتیجه آن پای بند ماند. ائتلاف اصلاح‌طلبان نشان داد ‌ این جناح سیاسی بیشتر از منافع شخصی به‌دنبال منافع ملی است. دکتر عارف با قبول این تصمیم جمعی به سرمایه‌ای جمعی برای اصلاح‌طلبان تبدیل شد. فرآیند ائتلاف به‌خودی‌خود برای من مهم‌تر از نتیجه انتخابات است. ما پیروز این عرصه بودیم. اما این ائتلاف بهنگام می‌تواند به به‌جز نشان‌دادن توسعه سیاسی، از تقسیم آرای منتقدان وضع موجود جلوگیری کند.

*

فاطمه راکعی، فعال اصلاح طلب
فرصت تغییر

شکل‌گرفتن این ائتلاف را در قدم اول به مردم تبریک می‌گویم. جناح اصلاح‌طلب ثابت کرد ‌ توانایی برداشتن قدم‌های بلند برای نجات کشور را دارد. این ائتلاف مبارک باعث خواهد شد که رای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری، شکسته نشود و ائتلاف شانس پیروزی را در این انتخابات افزایش خواهد داد. ائتلاف نشان داد که برای نامزدهای محترم پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی مهم‌تر از پیروزی اشخاص است. ائتلاف آقایان روحانی و ‌ عارف فرصت تغییر شرایط کشور را فراهم کرد. مردم با حضور در پای صندوق‌های رای و رای‌دادن به نامزد نهایی جبهه اصلاحات، تغییر را برای کشور رقم خواهند زد. من از مردم خواهش می‌کنم که نگذارند، کسی حق شرکت در انتخابات را از ایشان بگیرد و خودشان نیز به‌سادگی از این حق نگذرند. همه باید به نامزد نهایی ائتلاف اعتماد کنیم.

*
قدرت علی خانی، نماینده مجلس هشتم
شانس قطعی پیروزی

انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم از ابتدا با فراز‌و‌نشیب‌های بسیاری همراه بوده است و تاکنون چندین‌بار مردم امیدوار‌و دوباره نا‌امید شدند. ائتلاف بین آقایان عارف و روحانی دو نامزدی که اصلاح‌طلبان آن‌ها را نامزد خود می‌دانند می‌تواند، یک نقطه امیدی و موج غیرمنتظره شعف باشد برای این‌که رای مردم به ثمر بنشیند و اگر ائتلاف صورت نمی‌گرفت، درواقع احتمال شکست افزایش پیدا می‌کرد، اما حالا با این ائتلاف و حمایت همه عقلا و بزرگان جریان اصلاحات از این جریان می‌توان گفت اصلاح‌طلبان برای پیروزی در دور اول انتخابات شانس قطعی دارند و حتما به مرحله دوم می‌روند و حتی این احتمال وجود دارد که در دور اول هم پیروز انتخابات شوند.

*
محمدعلی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان
اقدام اخلاقی محمدرضا عارف

عارف در همراهی با جمع نیروهای دلسوز اصلاح‌طلب نشان داد که او در سخن و تصمیم خود برای ورود به انتخابات با هدف تقویت گفتمان اصلاح‌طلبی صادق و راستگو بوده است. دکتر عارف بارها به‌طور خصوصی و علنی به این مهم اشاره کرده است که سیاست‌ورزی اصلاح‌طلب بوده و فقط برای احیای اخلاق و تقویت این گفتمان پا به این میدان گذاشته است. او نشان داد که پایبندی وی به گفتمان اخلاقی نیز ریشه در شخصیت فکری و علمی و خانوادگی او دارد و سیاستمداری قابل اعتماد است. امروز کناره‌گیری او دارای پیام‌های متعددی است که یکی و شاید کمترین آن ایجاد فرصت پیروزی برای نیروهای معتدل آقای دکتر روحانی و کاهش شانس افراط‌گرایان و دوری اقتدارگرایان از سیاست و مرکز تصمیم‌گیری در ایران است. کاری که دکتر عارف کرد نشان داد که او به هیچ عنوان قدرت‌طلب نیست و اتهام آن نامزد اقتدارگرا که وی را متهم کرد به‌خاطر بالا رفتن رای خود به طرح ریشه‌های اصلی مشکلات کشور پرداخته است و عارف در همان‌جا با صداقت و جدیت اصرار کرد که در باورهای او هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و مسائل نادرست و ناهنجاری که در طول سال‌های گذشته برای کسب و حفظ قدرت صورت گرفته است نشان داد که در برهوت هم این‌‌که کویر گلواژه‌های کلام یک سیاستمدار اخلاقی از قلب کویر می‌تواند امید را به جامعه بازگرداند.