ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.06.2013, 20:55
قدردانی آمریکا ازدولت ترکیه برای پوزش‌خواهی از مردم

رادیو فردا: آمریکا به خاطر عذرخواهی دولت اردوغان از مردم ترکیه برای اعمال خشونت  علیه معترضان قدردانی کرد.

بولنت آرینج معاون نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان سه شنبه ۱۴ خرداد ماه رسما از مجروحان خشونت‌های پلیس علیه معترضان هفته گذشته عذر خواهی کرده بود.

کاخ سفید که طی هفته گذشته دوبار به خاطر اعمال خشونت‌ها در جریان تظاهرات مخالفان در ترکیه هشدار داده بود، اقدام دولت ترکیه برای معذرت‌خواهی از مردم را ستود.

به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی ترکیه، تی آر تی، آقای آرینج اعلام کرد که «من از آنهایی که به خاطر حساسیت به موضوع محیط زیست در جریان خشونت‌ها آسیب دیدند، معذرت می‌خواهم».

با این همه وی در غیاب اردوغان که برای سفر کاری از روز گذشته به آفریقا سفر کرده است، گفت که به رغم اظهار تاسف از مجروحان حادثه، دولت مصمم به مبارزه با رفتارهای غیرقانونی است.

به گفته وی، دولت تمام توان خود را گذاشت تا تلفات این درگیری‌ها به حداقل برسد، با این همه طی پنج روز شمار مجروحین حادثه به «۳۰۰ نفر» رسید.

در این زمینه بر اساس آمار رسمی دولت ترکیه، در درگیری‌های هفته گذشته ۱۱۸ پلیس و نیروی امنیتی مجروح شده و ۵۸ نفر نیز از میان معترضان مجروح شده‌اند.

دولت ترکیه مرگ دو نفر از معترضان را نیز تایید کرده است؛ بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر و اتحادیه پزشکان ترکیه، شمار مجروحان اعتراض‌ها تاکنون بالغ بر سه هزار نفر بوده است.

معاون اردوغان همچنین اضافه کرد که «دولت از حوادث اتفاق افتاده درس گرفت، ما حق نداریم که خواسته‌های مردم را نادیده بگیریم و دموکراسی بدون اپوزیسیون وجود خارجی نخواهد داشت».

وی «شهروندان مسئولیت‌پذیر» را به توقف اعتراض‌ها فراخواند اما با این همه به گزارش خبرگزاری فرانسه باز هم بعد از سخنرانی آرینج، صد‌ها معترض به میدان تقسیم ترکیه آمدند.

معترضان در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه دولت را به تلاش برای اسلامی کردن کشور متهم کردند؛ این  در حالی  است که بر اساس قانون اساسی ترکیه، دولت باید سکولار باشد.

رسانه‌های ترکیه می‌”گویند به رغم ادامه تظاهرات در میدان تقسیم، اعتراضات گسترده هفته گذشته که به چندین شهر بزرگ ترکیه از جمله پایتخت کشور، آنکارا نیز سرایت کرده بود، تقریبا آرام شده است.

دولت ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که طی اعتراضات ۷۰ میلیون لیره، برابر با ۳۰ میلیون دلار، به اماکن عمومی و شهر‌ها خسارت وارد شده است.

اتحادیه اروپا و سازمان ملل از ترکیه خواسته‌اند که درباره علت اعمال خشونت پلیس به معترضان به صورت جدی تحقیق کند.

اعتراضات خشونت آمیز در ترکیه زمانی شروع شد که پلیس به تحصن‌کنندگان در پارک «گزی» حمله کرده بود. این افراد مخالف تخریب پارک گزی و ساخت یک مجتمع تجاری در این محل بودند.