ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 31.05.2013, 19:20
سکوت مقامات ایران درباره فواد صادقی و علی غزالی

(۹ خرداد ۱۳۹۲)–کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که مقامات ایران باید در مورد وضعیت علی غزالی، مدیر مسئول وبسایت بازتاب امروز و فواد صادقی، بنیانگذار این وبسایت خبری، که هر دو ماه گذشته در ارتباط با فعالیتهای مطبوعاتی خود دستگیر شدند به سکوت خود پایان دهد واین اطمینان خاطر را برای آنها و خانواده هایشان و افکارعمومی فراهم کند که آنها  از روند عادلانۀ قضایی در زمان بازداشت، شامل دسترسی به وکیل مدافع  برخوردارند.

از وضعیت این دو روزنامه نگار از زمان دستگیری شان در ۷ و ۲۸ اردیبهشت خبری در دست نیست و با توجه به روند اخیر سانسور مطبوعات در ایران، کمپین نگران بدرفتاری با آنان است.

هادی قائمی، مدیر کمپین گفت: “این انتخابات تحت محدود کننده ترین و سرکوبگرانه ترین فضاهای تاریخ انتخاباتی ایران در حال اجراست. مقامات ایران روزنامه نگاران را مورد هدف قرار داده اند و به دلیل توانایی آنان برای نورافشانی روی واقعیات پیش رو، با آنان مانند دشمن شمارۀ یک خود رفتار می کنند.” وی افزود: “خلاء کامل اطلاعات در خصوص این دو بازداشت شده بسیار نگران کننده است.”

با نزدیک شدن انتخابات ۲۴ خرداد، مقامات ایرانی از راههای مختلفی برای سرکوب گردش خبر و اطلاعات استفاده میکنند. سرعت اینترنت افت بسیار زیادی پیدا کرده است و دسترسی به اینترنت چندین بار نامیسر شده است؛ وبسایت ها و وبلاگهای منتقد مسدود شده اند، و چندین روزنامه نگار زندانی که به صورت موقت در مرخصی به سر می بردند به زندان احضار شده اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جستجوی محدودیتهای بیشتر برای روزنامه نگاران خارجی است ، و برنامه های ماهواره ای که به صورت منظم توسط حکومت ایران مورد حملۀ پارازیتی قرار میگیرند از اسفندماه تا کنون دچار حملات متناوب و شدیدتر پارازیتی قرار گرفته اند.

از دیماه ۱۳۹۱ تا کنون، مقامات ایرانی بیش از ۲۰ روزنامه نگار اصلاح طلب و محافظه کار را دستگیر کرده اند و عدۀ زیادی از آنان را بدون ذکر اتهام آزاد کرده اند. چندین نشریه شامل هفته نامۀ آسمان، ماهنامۀ تجربه و ماهنامۀ مهرنامه توقیف شدند و در حالیکه اخباری مبنی بر تعطیلی برخی نشریات دیگر توسط دولت گزارش شده، به نظر می آید این مطبوعات داوطلبانه تا پس از انتخابات دست به تعطیلی زده اند.

در یک گردهمایی ائمۀ جمعۀ اصفهان در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۱، وزیر اطلاعات ایران حیدر مصلحی گفت که دستگیریهای اخیر مربوط به انتخابات پیش رو می باشند. وی گفت: “هدف ما جلوگیری از بوجود آمدن فتنه، قبل از انتخابات است.”

یک منبع آگاه به وضعیت این دو خبرنگار به کمپین گفت که فوادصادقی و علی غزالی پس از دستگیری تا کنون دو بار با خانواده خود تماس گرفته اند ودراین تماس های تلفنی کوتاه گفته اند که حالشان خوب است. اما توضیحات بیشتری از وضعیت خود و دلیل دستگیری نکرده اند. این منبع به کمپین گفت که نهاد دستگیرکننده این دو، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه است. هنوز کمپین نتوانسته از منبع مستقلی در این خصوص اطلاعات تکمیلی دریافت کند و مسوولان قوه قضاییه نیز در این خصوص سکوت کرده اند.

فواد صادقی، بنیانگزار وبسایت بازتاب امروز پس از دریافت چندین بار تهدید و دستور منع فعالیتهای مطبوعاتی تا پس از انتخابات، در تاریخ ۲۸ اردیبهشت پس از احضار توسط دادستان تهران جعفری دولت آبادی دستگیر شد. براساس گزارشی که وب سایت آینده آنلاین منتشر کرده بود فواد صادقی مشغول برنامه ریزی برای کمپین مطبوعاتی نامزد رد صلاحیت شدۀ انتخابات ریاست جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.

فواد صادقی یک روزنامه نگار محافظه کار با تجربه است که وبسایت بازتاب امروز را در سال ۱۳۸۱ تاسیس کرد و سپس وبسایتهای خبری تابناک و آینده را بنیانگزاری کرد. وی برای گزارشات تفصیلی و متعددی که در خصوص ادعاهای فساد مالی و اختلاس در کابینۀ محمود احمدی نژاد منتشر کرده  شناخته شده است.

مقامات ایرانی مدیر مسئول سایت بازتاب امروز علی غزالی را در تاریخ ۷ اردیبهشت، فقط چند ساعت پس از اینکه این وبسایت مقاله ای در خصوص نواری که بعدا به “نوار هشت میلیون” موسوم شد منتشر کرد دستگیر کردند. مقالۀ مورد نظر ادعا میکرد که در این نوار صوتی، در روز بعد از انتخابات مورد مناقشۀ سال ۱۳۸۸، “محموداحمدی نژاد به مسوولان تاکید می کند همان رای واقعی وی که ۱۶ میلیون است اعلام شود ورای غیرواقعی اعلام نشود. ادامه نوار مربوط به تماس احمدی نژاد با مسوولان مختلف کشور است که در آن از آنها خواسته شده، از اعلام رای غیرواقعی خودداری شده و همان رای ۱۶ میلیونی اعلام شود.”

یک منبع آگاه دیگر به کمپین گفت که به مادر علی غزالی گفته شده که «امیدی نداشته باش که پسرت تا چند سال از زندان بیرون بیاید» و جرم او انتشار خبر در خصوص نوار موسوم به «نوارهشت میلیونی» و اتهامش «تشویش اذهان عمومی با تکرار ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸» است. ادعا میشود دستگیری وی به دستور فردی به نام نعیمی، معاونت فرهنگ و رسانۀ وزارت اطلاعات، است. کمپین تا کنون موفق نشده است مستقلا این اتهامات را تایید کند. علی غزالی آزاد نشده است و هیچ اطلاعاتی در خصوص پروندۀ قضایی وی از زمان دستگیری اش تا کنون منتشر نشده است.

پیش از دستگیری فواد صادقی، وی در یک مصاحبۀ مورخ ۱۴ اردیبهشت با روزنامه بهار گفت: “خبر نوار را از منبع نزدیک به خود آقای احمدی نژاد به دست آوردیم که قبلا هم به ما اخباری داده بود که صحت داشت.” صادقی افزود که چندین بار احضار شده و توسط نیروهای امنیتی بازجویی شده است.

قوۀ قضاییۀ ایران مرتبا روزنامه نگاران و وبلاگنویسان را با اتهامات مربوط به امنیت ملی روبرو کرده است و از محاکمۀ عادلانۀ آنان توسط هیئت منصفه جلوگیری کرده است. اتهامات مربوط به امنیت ملی روزنامه نگاران را مورد بازجویی و بدرفتاری توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار میدهد و این بدرفتاری و شکنجه درچندین مورد مستند شده است، از جمله پروندۀ مرگ ستاربهشتی وبلاگنویسی که زیر بازجویی در آبانماه ۱۳۹۱ جان باخت.

تشکیلات سانسور در ایران ظرف هفته های اخیر چندین وبسایت خبری و وبلاگ حامی محمود احمدی نژاد را مسدود کرده اند. به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا در یک جلسۀ هیئت نظارت بر مطبوعات مورخ ۷ خرداد، شش روزنامه و نشریه اخطار گرفتند و وبسایت دولت بهار که نزدیک به رییس جمهور ایران محمود احمدی نژاد می باشد، توقیف شد. ظرف هفته های اخیر چندین وبسایت و وبلاگ که توسط حامیان محمود احمدی نژاد اداره میشد، شامل معیار نیوز، روشنایی، بهارنا، بهار آنلاین، برداشت نیوز، اعتماد مهر، تفکر ایمانی، آرمانشهر، و وبلاگ شفیعی کیا نیز فیلتر شده بودند. یک وبسایت خبری محافظه کار، صراط نیوز، نیز در تاریخ ۴ خرداد توقیف شده بود.

هادی قائمی گفت: “امروز هیچ روزنامه نگار منتقدی، با نگرشی چه محافظه کار، چه اصلاح طلب، و یا مستقل، از دست شمشیر سرکوب در امان نیست. آزادی بیان در ایران در وضعیت بسیار غم انگیزی به سر می برد.”