ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.05.2013, 14:54
راهپیمایی در کابل در اعتراض مداخلات حکومت ایران

بی بی سی: حدود سیصد تن از شهروندان کابل امروز در اعتراض به آنچه “مداخلات کشورهای خارجی” می‌دانند، راهپیمایی کردند.

معترضان، دولت ایران و پاکستان را متهم کرده و از حکومت افغانستان خواسته اند که دست افرادی را که به نفع کشورهای خارجی کار ‌می‌کنند از قدرت کوتاه کند.

معترضان خشمگین گفته‌اند که در کشمکش های شورای ملی بر سر واژه های “دانشگاه و پوهنتون”، ایران مداخله کرده است.

این راهپیمایی قبل از ظهر امروز توسط شماری از فعالان جامعه مدنی سازماندهی شده بود.

معترضان از منطقه شهرنو تا مقابل ساختمان سفارت ایران در کابل راهپیمایی کردند و شعارهای “مرگ بر ایران” سر دادند. سازماندهان این راهپیمایی گفته‌اند که شماری از افراد در چارچوب حکومت و شورای ملی افغانستان برای حفظ منابع کشورهای خارجی به ویژه ایران کار می‌کنند.

میرویس عمرخیل یکی از سازماندهان این راهپیمایی به بی‌بی‌سی گفت: “هدف این راهپیمایی برای جلوگیری از اشغال فرهنگی دولت ایران است چون ایران کوشش می کند که بین اقوام افغانستان بی‌اتفاقی به میان بیاورد.”

معترضان گفته اند که پیش از این تظاهراتی علیه دولت پاکستان سازماندهی کرده‌اند و به گفته آنها در صورتی که تشخیص بدهند کشوری‌های دیگر هم ” علیه منافع ملی افغانستان فعالیت دارند” علیه آنها نیز تظاهرات خواهند کرد.

آقای عمرخیل همچنین گفت تا زمانی که خواست‌های آنها از سوی دولت پذیرفته نشود، به راهپیمایی های خود ادامه خواهند داد.

او گفت که ایران در ادارات دولتی افغانستان افرادی را دارد که “برای نفاق افکنی میان مردم افغانستان” کار می‌کنند.

او به جنجال اخیر در مجلس نمایندگان افغانستان بر سر استفاده از واژه های دانشگاه و پوهنتون در طرح قانون تحصیلات عالی اشاره کرد.

جنجال‌های زبانی در افغانستان حرف تازه‌‎ای نیست، پیش از این کشمکش در مورد استفاده از واژه های دانشگاه و پوهنتون خبرساز شده و در مواردی به زد و خورد دانشجویان و نمایندگان مردم در شورای ملی انجامیده است.

در راهیپیمایی امروز معترضان عکس های شماری از چهره های شناخته شده افغان را با خود حمل کردند و آنها را به حفظ منافع ایران در افغانستان متهم کردند.

هفته پیش مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه روز شنبه ۴ جوزا/خرداد، تصویب قانون تحصیلات عالی را به بحث گرفت. اختلاف اعضای مجلس در کاربرد واژه‌های دانشگاه و پوهنتون در قانون تحصیلات عالی، بررسی این قانون را به تعویق انداخت.

در طرح پیشنهادی دولت تنها واژه پشتو پوهنتون ذکر شده بود، اما شماری از نمایندگان در مجلس تاکید کردند که واژه دانشگاه هم باید در این قانون ذکر شود.

این موضوع و چند بحث دیگر زبانی در این قانون، مجلس را دوپارچه کرد. شماری از نمایندگان از طرح پیشنهادی دولت حمایت کردند و برخی دیگر آن را مانع رشد زبان فارسی در افغانستان خواندند.

سفارت و نمایندگی های دپلماتیک ایران در افغانستان تا کنون واکنشی به این راهپیمایی نشان نداده‌اند.